Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4988 ggr
LinaN
0

Padda upp sadel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch, tycker inte alls om att behöva tänka tanken ens. MEN vi har litet sadeltrubbel här.

Jag har en Wintec Wide på Harry och har nu haft det mellanstora järnet i sadeln ett rätt bra tag, men nu så har den börjat klämma på honom så han tappar muskler strax bakom manken (se bild) Så jag bytte till det vidaste järnet och tänkte att då borde det ju lösa sig.

Nej, det gör det ju inte. Nu är sadeln istället så vid att den sjunker ner i framänden och trycker på manken. Det är normal mankfrihet på den här sadeln.

Så då är ju frågan hur ska jag lösa detta? Visst är det nyttigt att rida barbacka men min medryttare är litet gnällig över detta samt att det inte går så lätt att hoppträna barbacka när vi ska iväg och tävla om en månad. Och tills dess måste vi ju ha löst det hela.

Jag vet att för att få ordning på problemet så måste han ridas och jobbas i en bra form, men fram tills dess då? Hur ska jag göra för att sadeln ska funka sålänge. antingen tills han musklat sig eller jag kan köpa en annan.

Vad för bra paddar finns det som kan hjälpa till i ett sånt här läge?

Bilden är från i somras och han är bra mkt tjockare än i dagsläget ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

niare
0

den enda padden ja kan komma och tänka på som kanske kan hjälpa är

http://www.hastshopen.se/product.html/acavallo-gel-pad-fram

Zahara
0

Jag paddar upp med en gelpadd och en fårskinspadd ppå den gamle tanten som har sjunkit i ryggen nu av ålder, det går ok men hon rids jubara enstaka gånger i månaden, tror inte det fungerat om jag skulle ridit var dag tyvärr.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

LinaN
0

#1 den tittar jag också på, funderar bara på om det är tillräckligt. Känns som rätt mycket pengar att slänga i sjön om det inte fungerar eller ger tillräckligt med upphöjning. Det vet jag ju iof inte förrän man har provat ändå. Men har ju en vanlig alfa-gelpad med cutback, men den höjer ju hela sadeln. Men om man kombinerar kanske det skulle funka….

#2 det är ju skillnad ;) En gammal tanta med åldersrygg som inte är rund o go längre eller en kallblodsungdom, och nu rider ju iof inte jag med sadel särskilt ofta mer än när jag rider ut, men min lilla medis måste ju kunna rida och träna ordentligt. Då det är hon som gör mesta jobbet.

xantos
0

Om sadleln har rätt vidd i kanalen under så ska det inte vara någon fara att "padda" upp den. om den ligger bra i balans men inte ger tillräckligt med utrymme för manken (får inte ligga emot) så skulle jag ta en filt, köp en liten billig fleece. viktigt är att ingen vikning ligger under sadeln. Tom Totilas hade i senaste Hippson en vikt filt under sadeln som vinterjojlock. Kyss

Vilken härlig häst du har.

LinaN
0

#4 vid i kanalen är den, får gott o väl in 4 fingrar hela vägen från fram till bak. :)

ska ta o packa med min extra fleecefilt idag då och se om det kan lösas så.

Vart det i hippson magazine det fanns? hittar ingen artikel på hemsidan.

Zahara
0

precis det var det jag menade ju….men kommer den passa igen när han jobbat upp musklerna i ryggen då? finns ju dessa billigaree teddypad med skumdummi i är ganska tjocka! Som en tillfällig lösning borde det gå ju! Tror jag gav 59:- för min!

LinaN
0

#6 bara han får upp sina muskler där bak manken igen så kommer det vidare järnet passa honom. Men nu är det ju inget som tar emot utan sadeln sjunker ner i framvalvet.

Han har redan börjat "bulla" upp sig med muskler där bara på den veckan han vart sadelfri, så nån vecka till eller med padd så borde det ordna sig.

Jag behöver ju isf en pad som är hög i framänden bara, men till helgen ska vi prova olika lösningar med det vi har till buds hemma, annars så får vi köpa den där gele-grejjen och funkar det inte får man ju returnera eländet….

som sagt, jag rider gärna barbacka men medis har som sagt litet högre ambitioner än vad jag har ^^

fast iom att han blivit bättre på en vecka så kanske jag ska tvinga tösa att rida barbacka en vecka till och sen utvärdera ryggen på honom om en-1½ vecka till och se om det bättrat sig så kanske man slipper lägga ut pengar på en dyr gelegrej och krångla mer än nödvändigt.

JoannaNi
1

Du kan testa att klippa till vanliga sitt/ligg underlägg. Då kan du göra en liten "skidbacke" i de så att sadeln fint och mjukt lyfts upp. Eller en styvare filt.

Alltså så likt de parelli använder i theraflexpaddarna som jag älskar.

Här kan du se vad jag menar

http://www.parellisaddles.com/Shopping3.cfm?MP=GP&ider=5386

/ Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

LinaN
0

#8 där sa du nått! Liggunderlag får man ju tag på för en billig peng!

JoannaNi
0

yes! Det använda jag innan vi skaffade parelli theraflex padden och dess ilägg. :)

/ Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Zahara
0

Lina en gelpadd jämnar ut trycket men är inget som paddar up fram :(

LinaN
0

#11 jo det vet jag :) Men om jag har gelpadden underst och sen tex har en vikt filt under framvalvet som man på något vis ska vika så den blir sluttande så jämnar ju glepadden ut ojämnheterna från filten tex. Lite så jag tänkte :)

Men jag är rätt van vid att fixa o trixa och göra egna lösningar på saker o ting ^^

Zaphix
0

Höjer man sadeln fram på ökar trycket bak, Nåt att tänka på om man ska hålla på med paddar hit och dit.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

AnnaLundin
0

OM man nu vill padda upp sadeln för att slippa tryck mot manken, så måste man nästan ha en pad som ligger under hela sadeln (för balansens skull), men som är urklippt vid manken. Har man en hel pad, oavsett material, så trycker den egentligen lika mycket på manken som om man inte hade någon pad alls. Om än lite mjukare…