Dressyrprogram
Nu har jag ju lyckats bestämma mig för att tävla dressyr på torsdag 
Har kollat en del på programmen, men undrar en sak. När det står a.t är det arbetstrav som menas då, alltså att man ska sitta ner i sadeln, dvs inte rida lätt? För i sånt fall kan jag ju räkna med en sista plats redan nu. Jag kommer aldrig lyckas sitta ner på min häst i ett helt program, då kommer jag studsa ur sadeln =P

Japp, a.t. är arbetstrav, nedsittning. Om du har bra balans kan du smygstå, d.v.s. stå precis ovanför sadeln, har jag hört tipsas om.

Jag passar på att ställa min fråga här: vilken hand var när man hälsar? Är det höger på tyglarna och vänster sträckt? Det var liksom ungefär tio år sen sist…

#2 Jag hälsar med höger hand men det är valfritt.

Okej, tack…

Kanske kan använda klister i sadeln? =P
Men skritten då. När det står f.s antar jag att det betyder fri skritt, alltså på lång tygel? Ska hästen få helt lång tygel då och bara traska på då? I vilket tempo skrittar man egentligen? Hur snabbt är m.s (medelskritt?) och fri skritt?
Och halterna. Det står att man ska stå still i sex sekunder och det tror jag inte vi lyckas med. Är det bättre att stå still kortare stund och sätta igång honom rakt fram efter bara kanske två sekunder, eller är det bäst att försöka stå hela sex sekunder och kanske börja dansa runt istället?

Klister definitivt. Det är väl det helskodda är till för? *ler*
Halterna kan jag inte svara på, men skritten är fri d.v.s. på lång tygel. Hästen ska vara avslappnad och trampa över. Mellanskritt ska om jag förstått det rätt helst utföras med tygelkontakt, vilket kan vara svårt eftersom pållen ändå ska kliva på. Det är inte hastigheten som räknas utan steglängden…

Jag tycker det är bättre att du står still så länge som de går, innan du känner att h*n börjar dansa runt så går du framåt, men försöka träna så ni kan stå stilla så länge som de går. Kommer precis från en programträning för eleverna där jag fick agera domare ;-)

ja, hellre stå stilla för kort än att h*n börjar dansa runt

Hehe. Red programmen idag. Vilket kaos! Hur tusan ska jag hinna tänka på allt? Det är ju verkligen tre tunga hjärnverksamheter samtidigt:
- Få hästen att jobba ordentligt och ha rätt gångart
- Rida rätt vägar
- Planera för kommande vägar.
Volten var för liten och övergångarna och svängarna var för många. När jag väl hunnit fatta galopp så var det ju redan dags för skritt, då hann jag inte ens med traven emellan. Man hinner verkligen inte med att tänka! Det måste gå på rutin tror jag, annars är det tvärkört.
Så den som vill ha sig ett gott skratt på torsdag kan ju komma och kolla ;)
Jn84 - det kommer gå BRA!.. Det kommer gå värre för mig ^^ Din häst går ialf i en fin form..

#10 Japp, det gör han när vi rider runt i en volt och rider lätt. Men nu ska man rida runt en massa konstiga vägar i arbetstrav och jag kan verkligen inte rida vägar, sitta ner i traven och jobba honom ordentligt på en och samma gång. Dessutom måste man ju tänka också ^^
jn84 - haha, okej.. mne som sagt, konukrensen är inte så hög ;)…
Nu ahr vi varit och tävlat. Vi var tre ekipage från Skörby och alla fick placering! Alla tre ställde upp i LC:2. Sanna kom etta och jag och Johanna på andraplats.. I LB:1 var jag och Johanna med. Där vann jag :)
Alla tre red fel i ett av programmen (alla red två var), haha, GO SKÖRBY! Jag red fel i LC:2 och det gjorde Sanna med (hon hade två starter i LC). Johanna red fel i LB.. Haha, vad vi är bra ^^ Bilder kommer senare :)

Min första rosett! (förutom clearrounder) En blå på en dressyrtävling - det är helt sjukt! =)
Och måste poängtera att det faktiskt var fler än två startande.. ;)
Det var inte alls så svårt att rida som jag trodde. Lyckades hålla koll på allt och rida hyfsat snyggt och rätt vägar (förutom när jag glömde bort mig). Mycket enklare än på volten hemma. Kanske skärpte sig lite när det var på riktigt, vad vet jag.
Men en rolig dag var det! Fast lite överdrivet lång. 24 startande, alla i ett enda svep utan pauser och ändå tog det FEM TIMMAR!
Lite mör i kroppen nu.. =D

Va kul!!! Grattis! Vad hade ni för procent?? =)
Grattis :D
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Tack så mycket.. Inte var de bnå bra procent i alla fall, så jag kan tänka mig vad de andra fick :S.. Tror jag fick 59% på LB