Gå på bogarna?
Hej!
Har precis börjat sätta igång min häst efter hans vintervila och han är jättepigg och glad, men när jag travar honom känns det som om han är stel och inte riktigt kommer under sig utan det känns som om han går på bogarna, om man kan säga så. Det känns som om han travar med helt raka framben på något sätt.
Jag är ingen dressyrryttare och min häst är ingen dressyrhäst men jag tycker det är viktigt att han kan bära sig själv. Han är ett 5 årigt fullblod, köpte honom förra året och då var han välriden, tycker inte det är någon skillnad på honom nu från då.
Tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få!
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus

Gissar på att han helt enkelt är lite stel pga vilan?
Svårt att ge råd på förbättringar när man inte vet vart stelheten kommer ifrån.. Är det något i bakkärran som gör att han inte orkar bära sig? Eller är han stel och inte lösgjord i fram och därför inte orkar "lyfta" fram?
Det vet jag ju inte heller haha, det är därför jag frågar.
Kan det bero på att han är sliten och behöver kollas upp för han var så förra året också?
Ja, jag har som sagt ingen aning, och det är därför jag frågar :)
// Ellinor Rasmusson

Jag skulle som sagt tro att han är stel efter vilan. Kanske även stel i ryggen/bakdelen pga kyla?
Det känns ju iaf sopntant som om en häst lägger vikten fram och går på bogarna (om den inte brukar det) är det något i bak som krånglar.
Om den gjorde det i vanliga fall skulle jag tro att det var ryttarfel. Att du helt enkelt inte rider hästen så att den jobbar och sätter under sig.
Jag skulle jobba med mycket lösgörande övningar, så som skänkelvikningar, öppna, framdelsvändingar mm.
När den är lösgjord skulle jag jobba mer med samlande rörelser för att få den mer på bakdelen. Ex. Sluta, bakdelsvändning, ryggningar osv.
Är hästen förresten muskelfattig ?
Om det är av den anledningen att den inte orkar bära sig så är ju backträning otroligt bra. Även ryggningar och cavaletti. Ryggning i svag uppförsbacke ger massor :D
Ja, jag hoppas att det är som han bara är stel. Jag är som sagt ingen stjärna på dressyr, så jag gör mitt bästa.
Han har ju vilat sen i december, så han har tappat lite muskler så det kan ju vara på grund av det med :-)
Ska försöka rida lite mer skänkelvikningar och sånt dära haha.
Tack så mycket :-)
// Ellinor Rasmusson
Halvhalter är hättebra att träna på och att man ska behöva använda så lite tygel som möjligt och mycket andning och sits…
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund