Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2097 ggr
Brunokanin
0

Hur ofta motioneras för att må bra?

En häst som är över 10 år men under 20 och som används till "hobbyridning" i skogen. Typ skogsmullehäst. Som är frisk och utan skador. Vad skulle ni säga är en minimum motionsnivå för att hästen ska må bra? Generellt alltså, finns alltid individuella skillnader.

En del hävdar att man inte kan ha häst om den inte rids dagligen andra menar att ca 3-4 ggr v ca 1-2 timmar gång är tillräckligt för en sådan häst.

Vad tycker du?

JoannaNi
0

Mycket beror på hur den lever, om den går på lösdrift, hur stora hagar den går i, vad den går i för flock, hur länge den står inne om den står på box.

Samtidigt beror det även på individen i fråga, mitt varmblod 16 år som haft mängder med fysiska problem, måste hållas igång annars blir han stel och tycker inte ens om att bli klappad för att hans muskler blir spända. Han går på lösdrift med fri tillgång. Sen har vi andra hästar som inte alls kräver lika mycket rörelse.

Men jag skulle säga att man gör sitt bästa så mycket som man hinner och kanske försöker hitta ett annat ställe eller andra hagar för hästen att gå i så att den rör på sig så mycket som möjligt själv, som den är skapt för att göra.

Sen innebär det inte att man Måste RIDA för att röra på hästen, utan den senaste månaden har jag bara lekt ifrån marken i hagen och padocken med mina 6 hästar, då vägarna är glashala och jag har inte orkar brodda några boots..

Men ju mer man kan aktivera hästen, desto bättre!

Så gör ditt bästa skulle jag säga!

Här kan du även läsa hur man kan göra en tråkig elle rliten hage, roligare för hästen så att den inbjuder till mer rörelse

http://lycklighast.wordpress.com/2012/02/08/har-din-hast-en-for-liten-eller-en-for-trakig-hage/

kram Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Zahara
0

beror helt på hästen tycker jag, man får även tänka på att om den skrotat i hagen ett tag kan man inte ge sig ut på några jobbigare turer, mina mår inte dåligt av hagen då de rör sig mycket självmant och leker bra i sin lilla flock.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

WornOut
0

Om hästen har hyfsat lång daglig utevistelse med kompisar och blir lite stimulerad på det viset tycker jag att det borde räcka med en "normal" ridtur 3-4 dagar i veckan!

Men självklart är det ju från häst till häst.

Rafflan
0

1-3 ggr/vecka

Dock skulle ägaren ha mycket att göra skulle en sån häst inte ta skada av att vila 1 vecka.

Dock är det väldigt individuellt ;)

Sarah
0

Min foderhäst som har tillgång till stor hage och 12 timmar ute är som trevligast om han går ganska hårt. För honom räcker oftast inte 3-4 dagar i veckan om man vill få ut ngt vettigt av ridturen. Motioneras ca 9 timmar i veckan då han är gladast och mest lätthanterlig. Så individiuellt såklert :)