Gröna papper?
Vad krävs för att hästen ska få sk gröna papper?
Mvh
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
diskuterade detta men en vän här om dagen då hon har ett sto med en mamma som har en mamma utan gröna papper.
Fick då veta att på pappan sida ska det vara godkännt tre led bak och mammans räcker med två…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jasså :) Då om fölet/hästen har gröna papper, får man ställa ut det på premieringen och kvalitetsbedömningen?
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
kvalitetsbedömning, premiering inom asvh antar jag att du menar då? Ja det borde du få. Har du grönt pass så ska det inte finnas hinder :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#3 Alla raser har inte längre premiering utan det finns numera något som heter kvalitetsbokföring.
Det är i princip samma som premiering bortsett från att det är frivilligt och att man får avla på hingstar som inte är kvalitetsbokförda bara de är godkända veterinärt och löser licens. Kvalitetsbokföring blir då lite som en guldstjärna bland meriterna.
Hakuna matata!

För att halvblod ska få gröna papper ska pappa, morfar och mormorsfar vara godkända. Mormorsmor ska vara av godkänd ras, alltså inte t ex travare eller ponny.
Det pågår just nu vissa förändringar i regementet så att halvblod med annan färg på papprena än gröna ska få större tillträder till evenemang som de tidigare inte fått vara med på. För exakt info kan man kolla på http://www.asvh.se/

Har för mig att det kan vara olika för olika raser. Men vad jag hört i vissa sammanhang ska det vara godkänt i tre led.