Hovslagare
Hej igen =).
Kom just på att det snart är dags att sko hästen igen. Bli fattig på nästan bara det.
Vad betalar ni för skoning, verkning? Och får ni broddar av hovslagaren?
Själv betalar jag 700 för alla fyra med skor. Men vet ej om broddar kommer ingå eller om ja måste betala själv.
/Linnea

Jag har mina oskodda och betalar 200kr/häst det blir 600kr varannan månad, jag överlever.

Okie, vet ej om ja skrev tidigare men söker en lite billigare hovslagare. Har hört många som har billiga.
700kr/häst börjar bli rätt dyrt i längden.

Men tänk på att det kan bli ännu dyrare i längden om man tar en billig hovslagare utan utbildning som gör ett dåligt jobb, resulterar i dålig hovkvalitè.
-här omkring tar nästan alla hovslagare ca 900kr för helskoning.
Jag har tur, min styvsyster skor åt mig för 600kr häst.
mvh Linda

Jo, min förra tog 700 men höjde till 800 så då bytte jag till han jag har idag. Men han verkar inte bry sig så mycket, han kommer alltid sent, ibland dyker han inte ens upp, osv.
Sist fick jag vänta 4h för att han bestämde sig att ta en annan häst innan.

-Typiskt alla hantverkare….

Jag köper skor, brodd, sulor själv sen tar hovslagaren 450:- tror jag.

Ha, ha! Jag har billigast som vanligt och även väldigt duktig.
Min tar 350 kr sommartid och då har han med sig 4 nya skor. Vintertid med 4 brodd på varje sko och nya skor med vintersulor tar han 525 kr per häst.
Att verka min två unghästar tar han inget för. 

Våran tog mellan 500-700 kr gång, beroende på om de va sommar eller vinter osv….
Bättre att ha en bra hovslagare som är lite dyrare än en som är billigare och sämre…Hovarna är ju trots allt viktiga att ta hand om. Men om du har tur kan du ju hitta en som både är bra och billig 
Men de kanske kan bli billigare om du köper skor, broddar och sulor själv?
Själv har jag aldrig gjort så, så jag vet inte.

Självklart kan man få ner priset om man köper skor själv, men då gäller det ju att få rätt skor höger, vänster, bak o fram vilket tog tid o lära sig

Det är inte bra att byta hovslagare i onödan alla verkar och skor dom lite olika och det blir små förändringar och det är inte bra. Man får nog vara beredd att betala för hovarna är viktiga att sköta om.
Hovslagaren har ju utgifter för skor, resa och bil och en lön får man hoppas att det finns utrymme att ta ut också då är ju inte 700 kr så mycket ring en hantverkare vilken som helst och fråga vad dom tar i timmen och för framkörning? Vi får nog ta hand om och betala dom som sliter med att sko våra hästar och nog spara någon annan stans.
jag vet hovslagare som normalt tar 800 kr, så jag blir inte förvånad om priset blir 1000 kr, det är inget märkligt med det om hovslagaren är väldigt duktig iallafall :)
Sen så finns det billigare som kostar ca 500-600 och är ej färdig utbildad hovslagare eller gjort det sista provet i hovslagarutbildningen.

Visst är dom värda dom pengarna med tanke på att dom sliter på ryggen osv samt att det kostar med bensin pengar o verktyg.
Men det känns i plånboken när hovslagaren kommer, man kan ju kanske spara lite genom att köpa skor själv eller att se till så att man har fler hästar som ska skos eller vid stall i närheten då blir inte bensin kostnaderna så stor.
Men däremot så kan jag bli vansinig på hovslagare som inte kommer vid avtalad tid eller som chock höjer priser utan att säga till osv dom sponsrar jag inte.
Jag tycker att dom ändå måste va profisionella annars så ser jag det som en dålig hovslagare, en bra hovslagare är duktig o sko tar tid på sig o förklarar, kommer i tid o berättar om ev prishöjningar, är duktig med hästen i övrigt hästen ska känna sig trygg med sin hovslagare.
Har varit med om allt för många hovslagare som helt enkelt har varit oprofisionell sånt blir jag tokig på och ger inte ett så bra intryck för att han ska sko mina hästar.

Pippi! Du glömde min hovslagare. Han har gått både kurs och gått som lärling. Men han tar betalt utan kvitto. Det kanske är därför som han är billig. För bra är han det kan jag lova.
Berättar om det är något fel och tar sig tid med hästen också.
Är väldigt snäll mot hästen. En del kan ju slå hästen med sitt verktyg har jag hört. Om den inte står stilla. Hade en dålig innan min som jag har nu. Det tog min hovis nästan ett helt år att verka så att mina hästars hovar såg normala ut igen. Min ena häst har tunna sulor så han sätter på gratis en sorts plast som han skär ut och lägger innanför skon så att det inte ömmar för hästen. Innan detta gick han gärna i diket i stället för på gruset.
Jag visste inte om att det blev billigare med en hovslagare utan kvitto. :) Jag kan inte allt om hovslageri eller priser riktigt än, jag är så ung så än.
Din hovslagare verkar en bra hovslagare. Jag vet en tjej som inte visste att hennes häst hade strålröta på alla fyra hovar(!) och de upptäcktes av en veterinär ganska långt efter ett tag, och så var hovarna nedverkade för mycket och ganska långa. Hennes reaktion var att hon blev j*vligt sur på sin gamla hovslagare.
Jag är säker på att ni är på min sida om jag säger att det är varje hästägares ansvar att se till att hästen får bra vård av alla, veterinärer som hovslagare & massörer.

All I can say is it is worth finding a good no sorry a brilliant hovslagare… and I personnally would pay for the work so 700 kronor if they are really good is fantastic…. Without any hooves you dont have any horse !!!
Cheers
Reb
Tycker ni 700 kr är dyrt???? Jag och alla andra jag känner i mitt stall och andra av mina vänner som har häst betalar 1200 - 1600 kronor nästan varje månad för att våra hästar ska ha fina fötter och skor på… OJ OJ OJ klaga inte på 700 kr
#16 Tråden är från 2005 :P Gissar att priser skjutit i höjden med åren som allt annat…
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Kan säga att för 700:- skor jag inga hästar. Det är ju rena slaveriet för den pengen.
Tänk på att man drar av 100:- för skor, 100:- för brodd, resa, slitage av verktyg, sömmar och så ska man få ihop en lön oxå…
950:- tar jag för en vinterskoning med fyra skor och 16 brodd.
Ni som får skott utan kvitto, visst ni tycker det är jätte bra…Till den dag det händer något. Kan ju säga att er försäkring på hästen inte gäller om den är skodd svart.
Bara så ni vet.
Nu säger jag inte att det kommer hända, MEN OM…
Min hovslagare tar 500 kr för skoning och 250 kr för verkning, det gäller dock hästar som är snälla och som går snabbt och enkelt att fixa, är de bråkiga eller tar tid kan hon ta någon hundring extra men det ska vara väldigt "hoppiga" hästar då. Reseersättning vet jag inte om hon tar normalt, men hon jobbar (fast jobb) alldeles i närheten så hon brukar komma hit efter jobbet bara så slipper vi det i.af.
Skor, sulor, broddar osv får jag stå för själv eller så kan jag be henne köpa det åt mig (jag vill inte ha tjocka ridhästskor utan travskor, och det brukar hon fixa från travbutiker efter som hon ändå tävlar i trav).
Denna hovslagare har dock ingen flerårig utbildning med är med och godkänt i svenska hovvårdsförbundet. Och sorgligt nog är hon den enda utom en riktigt duktig travkille som kan verka normalt. De andra (en hand full hovslagare) har verkat snett, i konstiga vinklar eller lagt på helt fel skor (trånga osv), så har alltid fallit tillbaka på denna som hängt med i 20 år.
Hakuna matata!

Ha ha ja, dom flesta som jag känner skor sina hästar svart. Inte många som har råd att ta kvitto.
Har själv 2 hästar nu och är pensionär så för att ha råd så måste man nog ta det billigaste alternativet. För den skull är det inte alltid det sämsta.
Betalar nu 350 kr för verkning och så tar han 100-150 kr för skorna. Alltså 450-500 kr styck. Ska dom ha sulor och brodd så blir det lite dyrare. Tycker det priset är helt ok. :)
Ja svart tar min hovis om jag ska vara ärlig… Det är ju bara extraknäck utöver det vanliga (vårdjobbet) som är allt annat än bra betalt.
Hakuna matata!
Hovslagaren som skor min lille plutt tar 900 kr, samma som han tar för min systers travare. Så ingen skillnad trots storlek och obekväm arbetsställning. Han minskar med 50-100kr om jag köper skor till hästen själv, så då förlorar jag minst 20 kr på det ^^ Brodd köper jag själv. (20st för 100kr är inte så dyrt) Inga sulor då hovarna på ponnyn fortfarande är för dåliga. kanske nästa vinter.
Tycker inte det är speciellt dyrt och han kommer med ca 10 veckor i mellan, så sparar jag 400kr/månad går det ju ihop även om jag lever på csn. :) I somras kom han oftare men då ställde mina föräldrar upp och betalade skoningarna.
jag får kvitto :)
MVH
Sofie
Betalar ca 1200kr, men det blir riktigt bra gjort. Märkte skillnad mot den förra som visserligen var gamal i branchen och skulle vara duktig.. märkte inget då men sen vi bytt sitter skorna bättre (utan at vara trånga) och hästarna mår bättre.
Iofs var den förra bara nån hundralapp billigare.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
När jag hade häst var det 1050 spänn + milpeng var 7:e vecka för skoning runt om, och det var det värt. Jag skulle inte vilja ha en svartjobbare, utan föredrar proffs med alla papper klara. Jag har sett beklämmande många klåpare som arbetars som hovslagare (för att inte tala om folk som tror att de kan själva) som missköter hästarnas fötter. Det finns förstås mindre bra proffs också, men om man betalar vitt till en person med godkänd utbildning har man också möjlighet att utkräva ansvar och kompensation om det händer något, och man kan ställa krav på punktlighet med mera.
Har man hittat en hovslagare som fungerar så är det värt att betala för.

Min hovslagare tar 200 för verkning, exkl moms och resa. Jag har mina oskodda. För en helskoning tar han ca 900, då också exkl moms och resa.
Carpe diem!

Jag har firma för hästarna och ser det som en självklarhet att anlita utbildad hovslagare som ger kvitto.
Den jag anlitar nu har samma taxa som min föregående. 750 kr för helskoning, 450 kr för skor fram och 250 kr för verkning.
Va billiga allas hovslagare är! Min kostar 1100 kr (för helskoning) ovasett årstid. Men har gör ett riktigt bra jobb och tar sig tid med hästanra.
Vi har 3 hästar i stallet varv en har skor runt om och de andra 2 bara fram. kommer han kl 9 på morgonen så åker han runt 13-14.
Min hovslagare har alltid tagit 1000 kr jämnt med kvitto, jag betalar alltid i efterhand över internet. Nu har han dock höjt till 1125 men han är bäst så jag kommer tvinga honom att sko även efter sin pension om det så kostar 2000 :)
jag betalar 800 kr för en helskoning, 500 kr för en halvskoning och 300 för verkning, broddar får ja köpa av han men ofta e han snäll å ger mig ^^ skulle inte byta min hovslagare mot allt smör i småland.
betalar resan med på 150 men vi är 3 som delar på den så blir bara 50 kr var för resan. han kör ca 1.5 timma till oss och vi är dom enda kunderna här omkring :P

1000 kr för helskoning, och får kvitto. 200 kr extra för 4 snösulor. fick de extra broddhålen gratis.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Nu vet jag att min är bra även om han tar svart.
Var i höstas till Strömsholm eftersom min häst blev halt och vi trodde att det var fång. Han hade haft lätt fång i våras. Men när vi kom dit så var det en hovböld. Det kostade mig 2900 kr. Hade min hovis kommit och fixat den hade det kostat 100 kr. 
Hovslagaren på Strömsholm tyckte det såg bra ut med skorna och verkningen.
min tar 1200 för sommarskoning och 1500 för vinterskoning (ink. 16 brodd, 4 sular) :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Unghästen- verkning 150 kr gång. Foderhästen, helskoning var 6e vecka. Vanlig skoning 1200 och vinterskoning med sulor, brodd och 4 broddhål 1700. Då får jag dessutom rabatt för att hovis är en vän. Vissa där jag står betalar 700, men jag gillar inte att använda outbildade hovslagare utan ansvarsförsäkringar!
300 för verkning 1000 skor runt om med kvitto och utbildad hovis. Normal pris här i skåne idag.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Jag betalar 800 för en vanlig helskoning. Verkning brukar kosta 200 runt om.
Senast skodde jag med guldskor m brodd + sulor då gick det på drygt 1000 för en häst runt om.