Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6080 ggr
JoannaLi
0

Bettlösa alternativ-tips

Jag är just nu medryttare på en rejält het, ganska stor, kallblodstravare.

Men ändå, så känner jag, att jag skulle nog må lite bättre i sjääääälen (allvarligt, finns det en enda lärare som inte säger så!? Vi har dessutom en som måste klappa sig över hjärtat, fast på fel sida, så fort hon säger det) om man skulle kunna 'köra' (hehe, ordvits…) med ett bettlöst allternativ.

Han rids just nu på ett Kimblewick, och jag vet inte.

Tror ni att det skulle kunna fungera?

Och i så fall, vilket sorts 'bett' fast utan bett? ;)

Motivera gärna dina förslag! :)

Zaphix
1

Repgrimma är tydligt och bra tycker jag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

Ridkapson eller sidepull.

För att de är tydliga, har samma inverkan som tränsbett och är ungefär lika ''skarpa'' som tränsbett, fast inte i munnen.

Tänk på att bettlöst med kontakt/stöd  i tygeln fortare leder till smärta/ömhet än bett med samma kontakt i tygeln. Detta pga hur nerverna ligger mellan nosben och nosrem, att det inte fonns något stötdämpande (I munnen kan hästen dels släppa underkäken som lätt flyttar sig för lite tryck, dels lka med tungan och flytta bettet). Så undvik att rida med direkt stöd i tygeln, om något så bara en lätt, icke glappande kontakt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
0

Jag håller med #1, repgrimma är faktiskt väldigt bra. Och du kan lära hästen att övergå från bett till repgrimma enkelt genom att rida med repgrimma under tränset och försöka använda det så mycket som möjligt, men ha bettet där om du behöver det så att säga under inlärningstiden. Du kan prova att leda hästen, backa och svänga från marken i paddocken först t.ex så att hästen förstår vad du menar bara!

Var noga med att skaffa en bra repgrimma eller knyt en själv! Repgrimmor på t.ex hööks töjer sig och blir elastiskt vilket man inte vill ha när man har en repgrimma. Vill du köpa en grimma kan du skriva inne på natural horsemanship iFokus :)

Repgrimmans rep ska inte vara så tjockt (strax under 1 cm är perfekt), och det ska inte vara töjbart utan stummt. Denna lina från biltema t.ex http://biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvirke/Polypropylenlina-25760/ går bra att knyta med.

Annars är kapson ett bra alternativ om man behöver få lite mer ledande tygeltag. Det finns även "ridkapsoner" som man kan sätta på på tränset istället för nosgrimma. Antingen kan man köpa t.ex ett travträns/körträns, de har plats där man sätter nosgrimman direkt i sidostycket, eller så kan man sätta det på sitt eget träns om det är en liten tunnel (alltså de man brukar dra läderflärparna igenom efter spännet så det inte flaxar omkring typ) nedanför spännet man lossar för att byta bett. Man kan då klämma in det under spännet :)

Annars kan du ju faktiskt prova ett helt vanligt rakt bett med!

Hakuna matata!

Gaiezza
0

Hackamore? :)

Ett alternativ som är ganska skarpt men snällt!

Bacon, svaret är bacon. 

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ridkapson är faktiskt också bra, markarbetar mycket med en sån just nu och rider lite med den också. Tydlig, men jag tycker att repgrimman är tydligare.

Här är en ridkapson som jag stt på mitt vanliga huvudlag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ForYourMalice
0

Jag gillar inte sidepull, det verkar för mycket på bara nosen och glider uppåt på nosryggen när man tar i det. Det ska öht inte användas för att man ska stanna hästen eller ta i båda tyglar bakåt, utan mer för att svänga.

En häst som aldrig ridits på bettfritt förut kanske skulle fungera bäst på hackamore första gången, eller repgrimma. Ett tips är att lära in hur hästen ska bete sig från marken först innan du sitter på, så att inga olycker inträffar vid missförstånd!

Andra bettlösa alternativ är

Den här sidan är förvisso på holländska, men man kan använda Google Translate så förstår man hyfsat bra och när man rör med musen över bilderna visar en animering hur olika bettlösa alternativ har inverkan.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/rijhalster.htm

Själv rider jag oftast med hackamore men även i repgrimma. Hackamore tycker jag känns mest likt tränsbett. Med repgrimma däremot går min häst mycket ärligare, går han i form med repgrimman så går han verkligen i form, med hacket har han lättare för att bara krulla ihop sig, vilket kommer ifrån att han är tidigare felriden på westernstångbett.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

JoannaLi
0

Ni som rider i repgrimma, hur fäster ni tyglarna i den?

Använder ni vanliga tyglar, eller hur gör ni?

Förklara gärna rent praktiskt hur ni fäster och hur ni använder dem. (om ni orkar alltså.)

Zabbio
0

#7 Tyglarna bör fästas i öglorna under hakan på repgrimman.

Det finns repgrimmor med tygelfästen högre upp, men det är inte riktigt det bästa sättet. Dels kan man i så fall lika gärna ha ett sidepull, dels är det lätt att man drar grimman snett vid tygeltag och skaver osv.

JoannaLi
0

#8 Jag kollade på Naturhunden, och där hade de en repgrimma med ringar för tyglar, ungefär där bettet brukar sitta fast i tränset…

Är det sådana du menar med för högt upp?

Elshira
0

I en repgrimma ska tyglarna sitta under hakan. Att sätta dem på sidan är ingen bra ide då en repgrimma inte är stadig på samma vis som ett sidepul. Vill ma ha så är det som sagt tydligast och stabilast med en kapson.

Däremot upptäckte jag att när jag skulle rida med reprgimma på mina ponnyer så tog knuten i halsen, det är ju inte så mycket spelrum på en A/B-ponny. Och jag hittade då en variant med ringar under hakan.

Detta tycker jag gjorde att grimman inte gled lika mycket från sida till sida vilket nog kan vara bra om man rider dressyr och gärna tar i tyglarna då och då till skillnad från i skogen där man mest använder det som "stopp".

Tycker även det vart lättare att ställa hästen som man gär när man rider med vanligt bett efter som det är lättare att ha stöd i ytterhanden osv t.ex,

Här hade vi även en liten diskussion om denna grimma då jag höll på att knyta den själv!

http://naturalhorsemanship.ifokus.se/discussions/4d71327eb9cb462227049c51-ny-variant-pa-repgrimma

Det finns givetvis att få tag i dess agrimmor på internet, men det går alldeles utmärkt att knyta en själv! ^^

Hakuna matata!

JoannaLi
0

Det verkade ju som en jättebra variant!

Vet du vars man i så fall skulle kunna få tag i en?

(Eller finns det möjlighet att titta riktigt snällt på dig?Flört)

Elshira
0

#11 Det finns bra beskrivningar på hur man knyter en repgrimma. Den enda skillnaden är att man sätter fast ringarna där på sidan, och skippar fiadoraknuten (den som ska bli en öggla till grimmskaftet) om man inte vill ha den där. Skippar man fiadoran gör man bara en helt vanlig knut.

Hakuna matata!

Zabbio
0

#9 Ja.

#10 Smart..

Zabbio
0

Efter bilden i #10 Knåpade jag ihop detta - som faktiskt fungerar över förväntan.

JoannaLi
0

Jag har nu köpt en repgrimma, och jag undrar om man skulle kunna knyta om den vanliga fiadoraknuten under hakan till två sådana där 'ridknutar' eller om man helt enkelt måste köpa rep och knyta en själv?

Sedan, så tror jag att jag ska prova att rida i den + vanligt träns, bara för att vänja honom vid det, då jag har sett att han inte alls verkar tycka om bettet så fort man står still, gapar och ruskar på huvudet och allt sådant där, så jag ska försöka att 'skola om' så fort som möjligt nu.

Elshira
0

#15 Du kan inte knyta upp den utan att knyta upp hela repgrimman tyvärr. Men köper du ett rep och försöker knyta själv så har du ju en mall du kan gå efter!

Men annars kan du ju knyta upp hela repgrimman och använda dig av det repet bara (om knutarna är lösa och inte stenhårt maskindragna). Det är riktigt kul att knyta repgrimma även om det är pilligt!

Hakuna matata!

JoannaLi
0

I så fall tror jag att jag köper rep i stället, kan ju vara bra att ha en 'vanlig' repgrimma också Glad

Såg tipset om repet från Biltema, och det lät ju riktigt bra! Finns det en möjlighet att jag tänker rätt när jag säger att jag tror att det finns ett Biltema här där jag bor?

Zabbio
0

#15 Bra plan :)

Svårt att knyta upp..

Vill du spendera mindre rep och lite mindre knytande kan du göra en variant jag börjat använda; den är lite som en 8a med nosdel, knut för tyglar och en knut att fästaa ett vanligt nackstycke i :) Sen under hakan kommer ''mitten'' av 8an och går över nacken, lite som en käkrem. drar man den genom pannbandet hjälper den till att hålla allt på plats när man leder också.

Kanske mest krångligt, men iaf.

JoannaLi
0

#18 Jo, jag såg bilden på det där (?) och det såg ju riktigt bra ut! Lika stabilt/stabilare än 'ridrepgrimman'?

Zabbio
0

#19 tänker inte på bilden som redan är i tråden (bifogar en ny) men det är precis samma funktion  som repgrimman :) Skillnaden är pannband och att nackremmen är från ett vanligt täns. Du skyulle kunna ha bett i samma, samtidigt, tex :)

(ska använda mitt vanliga pannband  till denna, det blev lite för kort när jag lade kaninskinn runt, för att det inte ska skava)

Bilden tidigare i tråden är princip samma som repgrimman :)

JoannaLi
0

#20 Jo, det var den tråden jag menade, sorry att jag var otydlig.

Så denna fungerar på samma sätt som den tidigare nämnda repgrimma?

I så fall tror jag att jag ska skaffa rep, typ right-away!

Zabbio
0

#21 Yep :)