Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4695 ggr
Brullebro
0

Häst med hög manke!

Hallå! Jag har precis skaffat mig en vacker dam på 14år, ett varmblod.
Fick med en fin sadel åt henne, men sadeln passade henne inte. Hon har vääldigt hög manke, det är svårt att hitta en sadel åt henne.
Någon som har tips eller säljer en själv?

Alex
1

Ja, mitt tips är sadelutprovare. Glad Det är ju så mycket mer än bara vid manken sadeln ska passa och en sadel som inte sitter helt bra kan ställa till mycket problem.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

JessieS
0

Jag håller med #1 om att ta kontakt med en sadelutprovare. :) Det finns sadlar som är urgröpta, eller vad jag ska kalla det, vid framvalvet för att de ska passa hästar med hög manke.

MidnightLight
0

Hej har själv haft det där problemet då jag fick tag på en häst med extremt hög manke, stubben och keiffer är dom sadlar som passar hästar med mycket manke.

Jag själv föredrar keiffer då jag tycker dom är skönast att rida i!

Klasselover
0

#3 - Hästen då? Får den nöja sig med en keiffer oavsett vad, bara för att du tycker den är skön? 

Bortsett från att manken ska ligga fri ska den följa ryggformen, fördela trycket jämnt och ha rätt bomvidd, och det är mycket som spelar in för att en sade ska ligga bra. Som dom andra tipsat, sadelutprovare :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

kaka1234567
0

Har hon hög manke ska du ha kieffer spesielt utväklad för hästar med höga mankar och raka ryggar. Sen finns de kieffer modeler man kan värma om och då kan man anpassa den exkt efter hästen. assa den så att den ligger presis efter häste

Den sista sadel man ska ha på en häst med hög manke är stubben sa minsadel utprovare han är främst i landet och vet vad han talar om inte stubben till hög manke. Sen håller jag med du ska ha en sadelutprovare .

här är hans hemsida http://www.winslowssadelmakeri.se/

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

MidnightLight
0

#4 ja självklart bryr jag min inte om den ligger bra på hästen det är ju bara mig själv det är viktigt för? Nej tror inte det. Jag har aldrig köpt en sadel till någon av mina hästar utan sadelutprovare, då jag helldre lägger ut mycket pengar på en sadel som passar.

Brullebro
0

Tillbaka här igen, tack för era svar! Har tagit hjälp av en vän som kan en hel del om de här med sadlar och hur det ska passa osv. Hon gav som tips att jag skulle skaffa en t4 för hög manke. Letar dock en brun allround, inte det lättaste att hitta. Tips?

kaka1234567
0

T4 en sådan från hööks ? =)

Sådana ska amn inte köpa lifsfarligt enligt mig. Jag menar inget dumt men du borde nog ta en riktig sadelutprovare. Och en häst med hög manke kan ah olika sadlar visst men kiffer är en av de bästa när de gäller höga mankar . Jag ahr en duktig sadelutprovare  =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zahara
0

köp en sadel som passar dig,hästen och din plånbok. Sen vad den heter spelar ingen roll! Lycka till!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Brullebro
1

Har fått tag på en Kieffer Munchen, kommer nog att passa henne bra, har den hjälp som krävs :)