Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 5025 ggr
alexxandra_
0

Hur motverkar man det?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Någon av er som har erfarenhet av hästar som "slänger" upp och ner på huvudet lite?
Min häst gör det främst när han är riktigt pigg och vill framåt, då vi hopptränar till exempel, men samtidigt blir jag så nojjig då det ser ut som om han haltar då han gör så, men hade han varit halt hade det väll synts annars i traven osv.

Någon som vet hur man kan motverka detta slängande med huvudet, eller han någon annan åsikt?

Gronstedt
0

Det första är att kolla att inte bettet/nosgrimman besvärar när du tar i honom.

examynia
0

jag hade en häst som åxå höll på så.. frågade veterinärer osv men de sa att de itne var nåt farligt.. ( i mitt fall då) finn tydligen en del som bara gör så.. de va svaret jag fick då iaf.. men som sagt kolla upp utrustning å kanske rygg osv för de kan ju sitta nån annanstans åxå

WornOut
0

Ser ut som han är missnöjd med din hand. Ser även ut som du håller ganska hårt i honom. ?
Håller med dig om att stundtals ser han faktiskt halt ut.. Skulle vilja se honom trava på lite längre tygel för att kunna avgöra mer.

Är det en unghäst?

Helt OT, men var noggrannare med att vara följsam och ge eftergift över hindret.. Din häst blir ryckt i munnen i språnget :/

Peppe
3

tror mer du ska fokusera på dig själv än hästen här, var noga med hur du rider. sitt på rätt sittben, slappna av, sjunk ner i sadeln och var mer stilla i handen. jag tror att hästens beteende kommer från din ridning, inte från utrustningen i första hand. upplever du att det är hästens kastningar med huvudet som gör din hand orolig så kan det mycket väl vara så eftersom du lutar dig framåt och sitter löst i sadeln och då är det grundsitsen du måste ha som prio 1. hittar du balansen i sadeln så kommer handen automatiskt bli mer stilla och hästen kan till slut börja lita på din hand igen.

en orolig hand gör att hästen blir orolig i munnen, det finns ingenting för den att ta stöd mot förutom ryck och är den då lite känslig från början så försöker den komma undan på det här viset. jag rekomenderar en dressyrtränare, gärna en som själv sätter sig på hästen och rider igenom den i början av lektionen. det gör att det blir lättare för dig när du sätter dig på den igen, då är ofta hästen lite mer "förlåtande" mot ryttarens brister eftersom den börjat lita på tränarens lugna hand och stadiga sits och du får känna vad det är du strävar efter. vet man vad det är man söker efter så är det lättare att hitta tillbaka dit! Glad

lycka till!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kaka1234567
0

Jag vill inte va dum ta inte de hårt men jag håller med 3 du måste bli mer följsam och värkar lite hård i handen. Förkök att rida lite balans övningar som balanserar upp dig så som trava över bomar o skrita övrer bomr med långa tygglar =) Inte så att det hänger men så att du inte tar kontakt med hästens mun när su skritar och travar medan du står i lätt sits över bomarna.  Men så att du kan ta tag i henne om hon springer iväg . Sen kan du se hon fortfarande slänger med huvudet. Jag skulle ta bort nosgrima o rida utan den ett tag för att låta henne gå med henne . och att låta hästen komma undan bettet och, se om hon istället trifs bättre utan för vissa hätar vill ha den friheten och ibland hör man att de tar i och handas ordenkligt bytt bett kolla sadeln . Och balansera upp dig också =)

Lycka till hoppas de blir bra =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

alexxandra_
0

Han är en gammal travare, vilket han är väldigt…framåt…

Ja, det var inte ett av våra bästa hoppass direkt. Han var så otroligt pigg att höll jag inte emot så hade han bara rusat iväg, och det spelar ingen roll om jag satt djupt i sadeln eller vad jag gjorde. Jag brukar alltid sakta ner och skritta på långa tyglar något varv för att få han och lugna ner sig, men direkt vi styr på hindret så är det full fart fram igen och då slänger han sig bara över och hamnar fel, och den här gången hade han för sig att han skulle ta helt oberäkneliga språng varje gång vi hoppade, jag försökte vara med vid sprången men vissa gånger hoppade han fint, lagom högt för hindrets storlek och lagom i tid, men vissa gånger tog han megaskutt över och då var det svårt att hänga med, så istället försökte jag vara beredd på vilka hopp han skulle ta, men det blev bara stelt, speciellt då jag försökte ge eftergift när han hoppade, men han ger ingen förvarning så det blir svårt ibland:) För annars är jag absolut inte den som drar och sliter och brukar ge ordentligt med eftergift, men denna var den enda videon jag har när vi rider.

Men veterinären ska då komma ut och vaccinera och kolla tänderna på honom nästa vecka så ska även kolla frambenen om det kan vara något där. Vill ju min häst det bästa!

Sadeln sitter faktiskt riktigt bra på hästen, men den gör så jag får världens sämsta sits, men håller på att spara till en ordentlig en:) Men jag har väldigt lätt för att falla fram, men brukar tänkta på det, men nu var det så mycket annat. 
Men vi ska snart börja hoppträna för tränare en gång i veckan så då kommer det nog också bli bättre.

Meeen!!! Jag har analyserat videon mycket själv och vet vad jag gör för fel, att han slänger på huvudet gör han även utan träns på också någon sorts tix typ, men visst kan det vara så att jag måste hålla emot han hela tiden som också är en faktor i det hela, men det försöker vi jobba bort eftersom jag tycker det tar så mycket negativ energi att måsta nästan slita han i munnen för att han drar så mycket och då blir man missnöjd och ledsen över att man tar på hästens mun, han har bara blivit seriöst riden i ca. 4 månader.

Men de flesta gånger i dressyren är han verkligen en klippa, han går fint, samlat och jag behöver knappt ta i tyglarna, lyssnar jättebra på skänkeln, men han brukar ändå kasta på huvudet, dock inte lika mycket, men jag kan fokusera mer på det jag gör rätt/fel också.

Som sagt, detta var inte ett av våra bästa pass, men det visar hur "haltar".

alexxandra_
0

Kanske ska tillägga att han speciellt just efter första hoppet försöker slita ner huvudet (pigg och busig) så han kan ta tillfället i akt att rusa iväg, jag försöker bara hålla emot så han inte gör det.

Därav även pullartränset eftersom det är lite av hans specialite då vi hoppar eller rider ut och han tycker det går för sakta.

Men jag vill ju inte behöva slita i hästens mun. Något tips på mer skonsammare bett och nosgrimmor som ändå är effektiva?

kaka1234567
0

Har du provat hack vid hoppning nu har jag bara skumläst i din täxt men om han blir lite jobbig kan de va bäst för honom med hak lite skarpare och slipper ta i munen.

_Mvh kaka
_

alexxandra_
0

hackamoore eller?:)

kaka1234567
0

ja vad skrev jag ? =) ibland skriver jag knasigt  :P

_Mvh kaka
_

alexxandra_
0

jaa, du skrev hack, men tänkte om det är någon fancy förkortning på det eller så;)

Ja det kan jag ju alltid testa, för det är ju absolut inte roligt att behöva slita i hästens mun för att han inte ska springa iväg.

Men är inte hack vädligt känsligt för tryckt mot hästens nosben? Tänkte mest på då han ibland brukar slita ner huvudet för att sen dra fram det och springa iväg, hur man ska kunna få ner det då…

Eller hästen kanske inte gör så med hack? Jag har absolut ingen erfarenhet när det kommer till bettlöst. Men är vädligt intresserad:)

WornOut
0

Tycker faktiskt att din häst hoppar riktigt fint de flesta sprången så skyll inte på honom! :)

Hackamore kan vara bra till vissa hässtar. Min funkar oftast superbra på det. Men om han blir väldigt pigg har han kommit på att han kan dra ner/in huvudet för att komma undan ;)
Det enda är att prova om det funkar för dig och din häst helt enkelt.

alexxandra_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Jo just de på videon är inte de värsta sprången. Han börjar bli bättre på parera inför hindrena, men ibland hoppar han lite för sent så han slår i benen i bommarna, brukar hålla emot så han inte rusar iväg, sen just framför hindret då det är dags att hoppa ger jag eftergift, sen efter hindret då jag ska samla ihop han igen så drar han ner huvudet istället eftersom det är ju roligare att springa fort.

Så vi har ju mycket att träna på, sen är det väll dåligt att det var länge sen jag red på ridskola eller för tränare så man har lagt till sig lite olater och självförtroendet och balansen har dalat, men det är ju givande att se på videor så här så man kan sitta och begrunda vad man behöver jobba på.

Men utmaningar är alltid roligt. Vill bara få bukt på de värsta problemen, och det är väll bettet och hans rusande som leder till mitt slitande som är det störta problemet just nu.

Bifogar en bild också från samma gång första hoppet efter julvilan, här hoppar han jättefint, men lite för högt och även fast jag inte var direkt med på det här hoppet så hann jag då ge ordentligt med eftergift då han inte hunnit bli så överpigg så jag inte var tvungen att hålla emot, tack och lov:P

kaka1234567
0

De fungerar bra på olika hästar jag skulle prova i alla fal =) NU är jag i skolan kan inte utväkla så mycket men skulle jag va du skulle jag prova ska återkoma senare =)

_Mvh kaka
_

alexxandra_
0

Ska helt klart testa det!:) Min dröm är ju att kunna rida frihetsdressyr på honom, hade ju varit helt underbart, men än så länge är vi en bra bit bort:P

kaka1234567
0

Ja testa ja frihetsdressyr är trevligt =)

_Mvh kaka
_

WornOut
0

#13 På just den bilden du visar hoppar hästen helt utan rygg. Inte alls någon bra teknik :/ Det kan bero på att du inte ger mer eftergift? Ser ut som du håller i honom ganska mycket över det hindret också :/

Avsprångspunkten ser däremot vettig ut! Så jag gissar att han taxerade ganska bra till detta hindret!

alexxandra_
0

Men som sagt, tekniken är inte den bästa, han har knappt hoppat i hela sitt liv, det är därför vi övar på småhinder och jobbar oss fram, det var ett träningspass fyllt med konstiga iberäknerliga språng och jag var inte helt med alla gånger så TYVÄRR blev det en hel ryck i munnen och hästen var överpigg. Är jag den enda bland alla ryttare som haft en dålig dag???

Tyckte det iaf var ett fint hopp om man kollar på taxeringen till hindre och avhoppet, sen om inte ryggen är helt med, visst, det får vi ju såklart jobba på då vi liks ska börja hoppa inför tränare snart.

Men jag har ridit större delen av mitt liv, och blev ett jävla liv av ett dåligt träningspass , ville bara ha ett svar på vad som kan påverka kastningarna med huvudet (eftersom han gör det i stall och på lång tygel också), ingen uppläxning om vad jag gör rätt/fel. Det är jag väl medveten om redan.

Tråkigt!!

Gronstedt
0

Om han gör det även på lång tygel och i stallet kan det vara så att han lärt sig att använda det som missnöjesyttring när något inte passar honom. När du rider, var noga med att inte sitta och hålla hårt i honom  utan ta ordentligt och ge efter, även om du måste sätta honom på ändan och sedan ge honom lång tygel, skritta framåt och börja om. Om du rider vidare när han börjat slå så slipper han ju bry sig om dig och lär sig att man SKA slå med huvudet för då får man göra som man vill,

Låt någon sakkunnig gå igenom hans rygg och ben också.

alexxandra_
0

Självklart, veterinären ska som sagt ut till stallet nästa vecka så ska rådfråga lite med henne.

Ska även testa på lite andra alternativ till bett och så och även försöka tänka mer på min sits osv, blir ju så lätt att man glömmer då man har fullt upp med annat på ryggen och ingen som kan påminna en.

Jag som alla andra hästägare strävar ju såklart efter att hästen ska må så bra som möjligt:)

lisette
0

jag tycker inte han ser ren ut i traven. halt vänster fram? sen lurar nog huvudnickanet en hel del. men det syns tydligast runt 0.10

Aribigga
0

Min moster hade en häst som började slänga med huvudet, det visade sig att han hade ett fel i ryggen som gjorde att han hade väldigt ont och var så gravt att de fick ta bort honom. Det visade sig efter en ryggröntgen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

alexxandra_
0

#22 usch… låter hemskt.

Han är ju en häst som helst inte står stilla, rör på sig mycket, buffar mycket på en och slänger huvudet då han blir otålig, speciellt då man kommer med mat eller en morot. Så jag hoppas bara det är något sådan olat han har.

Men självklart blir man orolig, men det är inte mer än att man kollar upp det och hoppas på det bästa! Inte roligt då ens älsklingar är skadade..

Aribigga
0

Fruktansvärt, han var bara sju år dessutom :( Fast det betyder ju inte att alla som slänger med huvudet har ont i ryggen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

JessieS
0

Min häst slänger inte direkt med huvudet men han börjar också halta litegrann när han spänner sig. Han haltar inte när han är avslappnad utan jag tror det bara är pga att han är obalanserad när han drar upp huvudet och spänner sig. Jag brukar börja med att rida fram på ganska långa tyglar, sen under ridpasset då jag märker att han börjar dra upp huvudet och ta pyttesteg så släpper jag ut tyglarna igen och driver på honom så att han blir låg och avslappnad igen. Han blir lite lång när jag släpper fram honom men det kan jag ju ta tillbaka efter att han fått tillbaka rätt tempo och stabilitet igen.

Du kanske kan testa att släppa på tygeln när din häst spänner dig. Om den är pigg och vill springa iväg så är det ju bara att gå in på en volt och arbeta mycket med halvhalter. Jag tror att största problemet med hästar som spänner sig och nickar/drar upp huvudet är att ryttaren inte vågar släppa fram hästen ordentligt. Jag litar inte på min häst, jag VET att han kan sticka iväg och bralla när som helst, och det tänker jag på hela tiden, men jag måste ju ändå tänka på hur min häst rör sig och hur han arbetar med sin kropp och då måste jag ju släppa de där tankarna och rädslorna och våga släppa loss litegrann.

Nu vet jag inte om du är rädd för att släppa loss men det blir ju lätt att man sitter och kniper igen fingrarna så hårt man kan på hästar som är lite pigga. Om du inte vågar släppa fram honom ordentligt så be någon att stå och hålla honom i en lina medan du rider runt på en volt. Ta hjälp av en instruktör eller tränare så ska du se att det kommer lösa sig. :)

alexxandra_
0

TACK så mycket för tipset!:) Ska verkligen testa det där!

Jag är väll inte direkt rädd för att släppa efter, det har bara blivit lite så iaf då vi hoppar, fattar inte vad som har hänt, från att tävla och hoppa 90cm barbacka när man var yngre, sen hade jag som ganska mycket uppehåll under gymnasiet och nu är jag lite småfeg då vi ska hoppa. 
Kan ju bero mycket på att jag vet att han inte har hoppat knappt något och att jag inte känner han så bra än då det kommer till hoppningen, (har bara haft han sen augusti)

JessieS
2

Jag har också märkt att när min häst går i form och tappar formen så brukar jag i vanliga fall börja arbeta mer med honom. Jag går in på volter, rider mer med sitsen, gör skänkelvikningar och lite olika ridvägar men nu har jag upptäckt att han hittar formen igen bara genom att jag ger honom långa tyglar några få sekunder så det är uppenbart att det fungerar mycket bättre att ge långa tyglar än att försöka arbeta min häst till avslappning. :) Det kanske fungerar likadant för dig och din häst, du kan ju prova. Och VÅGA slappna av. Jag vet att det är svårt, när min häst börjar tagga igång i skogen och taktar, bockar, stegrar, galopperar i sidleds och såna där fjanterier så sitter jag och säger för mig själv "Jag klarar av det här! JAG har kontroll!", då kommer jag på andra tankar och peppar samtidigt mig själv eftersom att jag vet att jag klarar av min häst när han är upphetsad och taggad. Jag har ägt honom i fem år och jag har aldrig ramlat av när han har taggat upp sig, alltså vet jag att jag klarar av det. :) Du får försöka att koncentrera dig på ridningen istället för det som känns obehagligt för du KAN, och det vet du. ;)

alexxandra_
0

åh tack! du är ju underbar :D

[littlecat]1
0

Prova att få bakbenen mer under sig och kanske lätta lite på tyglarna.

LinaN
0

#6 hoppar in direkt utan att läst mer än till nr 6 inlägget.

Om han blir stark och vill dra iväg låt honom gå då, mana på på längsidorna och försök be om litet mer sansat tempo på långsidorna. Och håll på tills HAN vill sakta av driv då en stund till en långsida eller två och sakta av på DIN begäran.

Funkar finfint med mitt kallblod. Brukar bli 4-5 varv i rejält tempo i ridhuset och sen så börjar han inse att han faktiskt får springa och då svalnar huvudet på honom.

Ibland är det bättre att låta dem få som de vill, och sen ge dem mer än de ville från början ;) Omvänd psykologi. Brukar fungera extremt bra på kallblod eftersom de är litet speciella ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

alexxandra_
2

Tack för tipset. 
Veterinären var och kollade på hans tänder och han hade gamla nedslitningar i de bakre övertänderna så han bet sig själv i tandkötten och det blev bara värre när jag kommit igång med ridningen på han. Så nu är hans tänder på nederkäken nedslipade så de inte ska ta i tandköttet och vi rider på hackamore.

Nu går han jättefint och försöker inte dra iväg hela tiden så nu kan vi rida i sansat tempo på i princip långa tyglar. 
Det känns helt underbart och han är som en ny häst!:)

LinaN
1

#31 härligt! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Cola&Bacardi
0

#31 Verkligen kul att höra! :)

Mvh Linnea