Inridning på en 7 åring
Hej! Jag är skötare hos en som har två hästar. En av dom är inte inriden… Kan man rida in en 7 åring? Jag behöver tips om hur jag ska göra isåfall.
Mvh Mirakelhest :)
Det kan du säkert! Tänk bara på att ta det lungt och börja om med allt från början i tur och ordning. :)
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Absolut, det är inga problem förutsatt att hästen är frisk :)
Gör som med en unghäst.
Kolla så att vanlig markhantering funkar bra, vänj vid sadel och träns (kanske är den körd? I så fall brukar det gå lätt och snabbt), tömkör gärna eller jobba vid hand/med lång tygel eller liknande, lite grundläggande osv. Det finns massa info om att rida in hästar och jaghar säkert missat mycket ;)
Det man ska tänka på är att hästen inte vet vad det handlar om och därför är som en unghäst, samtidigt har den sina egna rutiner och tankar om hur livet ska vara nu när den är lite äldre, och mycket av det får man lära om. Det kan ta lite mer tid och beror mycket på hästens personlighet och hur van den är vid övrig hantering. Men absolut går det!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag hade en gång ett halvblod som blev sent inriden. Hon var väldigt lättlärd, tyvärr vilket medförde att de som red in henne gick lite för fort fram med henne vilket medförde att hon fick enorma överben. Inte bra.
Så ta det lugnt även om din häst skulle vara mycket lättlärd. Det är så lätt att förivra sig, speciellt med en något äldre häst.
Håller med er andra, lugnt tempo, vänj henne vid sadel och träns, atta bara stå med den på till att sen promenera och longera md den på. Börja sen så smått att hänga i sadelen och vänj henne vid att stigbyglarna hänger och dinglar, sen vikt i stigbyglarna och att du står och hoppar lite sidan om, sen är det dax för upp i sadeln! Ta det lugnt när du ska upp första gången, ha gärna hjälp med en som håller åt dig! och sitt upp långsamt och prata mycket med henne! Lycka till!
Tar med bild på mig och min när jag sitter på mhenne första gången :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus