Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 577 ggr
Fotographer
0

Gjorde/gör jag rätt?

Det finns ett föl på lite mer än 1 år i mitt stall. Hans ägare använder bara hästarna till avel. Och dessa 2 hästarna får ingen kärlek eller blir aldrig ompysslade. Ägaren ger bara mat och mockar och släpper ut, ingenting annat. Och jag brukar alltid hälsa på detta lilla busfrö till föl och så för jag tycker så synd om honom. Brukar hälsa på den andra hästen med. Och han är ju en lite nafsig fölet, men vadå han är ju fööl.. Jaja. Så idag tog jag en borste och började borsta honom, stod dock utanför hagen. Han har nog aldrig sett en borste förr. Och jag borstade ansiktet, halsen och lite av kroppen på honom. Han blundade och stod och njöt! Har tänkt att ta mig an det lilla fölet lite när jag är där, gör jag rätt? Eller ska jag inte fortsätta? Dessa hästar får ingen kärlek och ingen omvårdnad. Hovarna är ca 5 cm för långa på ägarens andra häst som jag med brukar hälsa på. Men det gör alla andra med, men bara jag hälsar på fölet. För att han är så busig. Jag tycker han är värd denna karlek och omvårdnad! NI får säga om jag gör rätt eller fel.

lisette
0

jag tycker först o främst du ska fråga ägarna om du får pyssla med fölet…

lisette
0

hade någon varit inne hos mina hästar o borstat dem så hade jag inte blivit speciellt glad faktiskt. om de inte frågat först naturligtvis.

Fotographer
0

Men man får ju det och så..

Fotographer
0

Men hon typ "skiter i dom". Jag känner ju ägaren, inte så att jag bara går dit och borstar en helt okänd.:P:P

Cydonia
0

Fråga ägaren om det är okej att du borstar och så. Jag tror nog hon/han bara blir glad om hon/han får lite hjälp. Om inte ägaren vill ha hjälp skulle i alla fall låtit bli att borsta häste. Kanske hälsa lite på den, men inget mer. Jag skulle nog inte riskera att ägaren dyker upp när man står och pysslar med dens häst. Visst, det är bra för hästen, men det kanske inte ägaren inser.

lisette
0

hihi jag uppfattade dt som det. men då tycker jag absolut du gör rätt. alla hästar behöver ju omvårdnad, ger inte ägaren det så är det ju bra om du gör det!

men tråkigt att ägaren inte ägnar sig åt sina hästar.

Fotographer
0

Ja, det är såå synd om dom. Vi känner ju ägaren jättebra. Men åå hon misshandlar dem, kallar jag det. henens ena hästs hovar är f*n jättelånga!

Cydonia
0

#7 Du borde säga det till henne, hon kanske inte har upptäckt det eftersom hon aldrig pysslar om hästarna.

Fotographer
0

Jag tror itne hon vågar borsta fölet. för idag var den FÖRSTA dagen hon borstat hennes ena häst, hon gjorde nog bar adet för at thon kansek sak sälja henne :(