Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4005 ggr
Fridaaaa
1

Bästa gångarten?

Jag har fått lära mig att mycket galopp är bra för hästar, för att bilda muskler.
Likaså mycket skritt eller trav i backe.

Sedan har jag fått "mothugg" av några som säger att skritt är bästa gångarten för hästen att bilda muskler.

Vilket stämmer?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Skunken
1

Har aldrig hört att skritt är den bästa gångarten för att bygga muskler.. den kräver ju minst energi bla. Men jag vet faktiskt inte riktigt.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

WornOut
0

Det beror ju helt på vilka muskler du är ute efter att bygga hos hästen?

"trava i backar är bra" , NEJ! Det sliter något enormt att trava i nerförsbacke. och skritt ger bästa träningen i uppförsbacke.

Fridaaaa
0

#2 Om man gör det sällan,alltså travar uppför backen är ingen fara, om man gör det 1-2 gånger/månad är det ingen fara.
Menade självklart inte att man ska trava ner för en backe:)

WornOut
0

Det är ingen fara att trava uppför en backe men det ger inte lika mycket som att skritta.

Fridaaaa
0

#4 Nej precis :)

WornOut
0

Tillbaka till frågan ang vilken gångart som bygger bäst/mest muskler nu då…

Vilken sorts muskler är du ute efter?

Fridaaaa
0

#6 Alla bra muskler ;) Han är dressyrhäst och "skogshäst", men just nu är han skadad men ska komma igång igen om 2-3 månader så smått.

Men nu syftar jag på en fullt frisk, igång satthäst :)

Sarah
0

Variation skulle jag säga… :)

Skunken
0

#8 Just det, variation är det bästa :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

WornOut
0

Håller med föregåeende. Men bästa sättet att få en häst frisk och igångsatt är väääldigt mycket skritt till att börja med. Då hinner hästen bygga alla småmuskler och stärka ligament innan dom börjar ansträngas.

Aribigga
0

Skritt är ju väldigt bra om man vill banta sin häst då det bränner fett, men det gör även trav och galopp bara man håller ett jämt tempo länge.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Offbeat
1

Trav är ju iallafall den mest onaturliga gångarten och tror inte den ger lika mycket muskler som skritt/klättring eller galoppjobb typ intervaller.

När jag var liten fick jag lära mig att trava i "mittemellan" brant backe nedför får hästen att komma in mer under sig sålänge man han den i form, och skulle därmed vara riktigt jobbigt och bygga musklar, tvivlar på detta idag.

Zabbio
0

Skritt ger jämnast muskelbyggnad, är bäst för att hålla hästen frisk och stark i kroppen.

Galopp är bra- även om hästen får lite hjälp av bara farten när den väl fattat galopp - men det är lätt att hästen blir oliksidig. Speciellt om man inte är noga med att träna höger och vänster galopp lika mycket.

Sen är det ofta lättare att forma hästen och göra rörelserna ordentligt och bra i skritt, man ''hinner med'' på ett annat sätt.

Men är det skritt där hästen bara stövlar på ger det så klart inte samma träning som om den faktiskt går balanserat och med energi.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tusen
5

#12 Fel, för många raser  (kan inte säga alla eftersom jag inte är hundra säker på det) är travet den mest naturliga gångarten. Vilda hästar som skall förflytta sig långa sträckor travar mest då det är både vägvinnande och energisparande. Galoppen används enbart vid flykt och skritten används vid kortare  förflyttningar.

Långa travsträckor i måttligt tempo ger den bästa konditionen, bästa orken och de senigaste musklerna. Galoppen ger stora muskler.

Kan jämföras med långdistanslöpare respektive sprinters inom löpningen.

Gronstedt
2

Jag håller med #14 här. Och balanserad trav i måttlig utförsbacke är bra träning. Obalanserad trav, däremot, ger stor belastning på frambenen.

Westwind
1

Det är med träning, återhämtning och foderstat som man bygger muskler, mer än någon speciell gångart. Det är helheten som ger en hållbar häst som även kan prestera. Om du vrider om armen på mig och kräver ett svar så skulle jag snarare säga att det är övergångarna mellan och i gångarterna som bygger muskler. Kom även ihåg att all träning bryter ned muskler och att vilan bygger muskler, en hästmuskel behöver 48 timmmar på sig för återhämtning t e x. Hör att det verkar travas en del i backar…trava aldrig i backar med större lutning, vare sig upp eller ned, detta sliter oerhört på kotpelaren, senor leder ligament, karpalleder och bakknän. Svag lutning så kan du rida i alla gångarter. självklart ska hästen gå i balans och vara bärig men det gäller ju all ridning. Glad

Fridaaaa
0

#16 Nej vi travar inte mycket i backar.
Skrev bara vad folk hade sagt, och jag ville veta vad som stämde eller inte :) Många säger ju olika ang träning osv ,)
Men då vet jag, bara skitt i branta backar ;)
Men är det farligt att träna i en brant backe upp och ner i skritt när han har börjat få bättre muskler igen efter vilan?

alexxandra_
1

När jag jobbade som travtränare for jag ut och skrittade hästarna i minst två timmar varje dag och varierade med att skritta uppför en brant backe. Det byggde otroliga muskler så vi behövde inte slita på benen med travintervaller så ofta, utan mest då det var dags för travtävling. Funkade superbra!:)

Sen kan jag tänka mig att galopp kan ju vara bättre träning för hästens rumpmuskler dock.

WornOut
2

#17 Vet att inte frågan var ställd till mig, men självkalrt är det inte farligt att skritträna i backar! Det är superbra för hästen! :)

Offbeat
0

#14 varför skulle hästarna få för sig att förslytta sig en "längre sträcka" dom får väl planera, nä skämt å sido. Är ganska säker på att dom antingen använder galopp för flykt eller skritt för att ta sig från A till B betandes på vägen däremellan hur ska dom annars hinna äta 18 timmar?

Tusen
0

#20 Du kanske inte vet att vilda hästar förflyttar sig på enormt stora ytor.  Så mycket skritt blir det faktiskt inte.

Trav är bevisligen det mest effektiva och energisparande sättet för hästar att förflytta sig på.

Ja, de betar mycket men betet växer sällan så koncentrerat som det gör i våra hagar. Vilda hästar får leta efter sin mat och är mycket sällan runda om magen. Snarare tvärtom.

Så att påstå att trav är hästens mest onaturliga gångart är helt felaktigt.