Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 806 ggr
Mill4
0

När vaccinera?

Har fått en häst på prov och alltså fick jag även hans pass…
Jg har aldrig haft häst innan och undrar detta med vaccinationer!
Hur vet man när nästa vaccination är?
Det ända som står är när senase vaccinagtionen ägde rum.

Tusen
0

Inom 12 månader (för A2 och botulism) och inom 3 år (för stelkramp) skall nästa vaccination ske ( om hästen är grundvaccinerad (de två först sprutorna inom 2 månader)

[exotic]
0

På influensan är det inom 1 år. Stelkrampen inom 3 år.

Aribigga
0

Jag låter min veterinär hålla koll på vad och ringer när det börjar bli dags. Jag vaccinerar i juni varje år tror jag så kolla på ditt datum och ring ett par veckor innan det och bestäm tid.

lurvponnyn.vimeddjur.se

sofiek90
0

Wiktor vaccineras på höstkanten, när han är som tjockast direkt efter betet så alla vet, som ser honom tycker jag ger han för mycket mat ^^  Kolla i passet när förra vaccinationen var å så planerar du in nästa 12 månader efter det.

MVH

Sofie

Kimpa
0

Min vett vaccinerar mot influens varannat år och varannat år med kombi ( influensa+ stelkramp)

sofiek90
0

#5 Gills det verkligen på tävlingar? Eller har du bara hästen på hemmaplan? Jag tävlar ju med min shettis, så hans vaccinationer måste gillas då.

MVH

Sofie

Mill4
1

Tack för alla svar!
Om jag förstår rätt nu så vaccneras alla hästar hela livet 1gång året mot influensa och vart 3dje år stelkram? (Rätta mig om jag förstod fel:)

sofiek90
0

#7 Jepp :)

MVH

Sofie

fridak
0

#6 det #5 menar är att hästen vaccineras mot influensan varje år men vartannat år så är det kombivaccin med stelkrampen också :)

Kimpa
0

#9 helt rätt, uttryckte mig lite otydligt kanske.

sofiek90
0

#9 Okej!

MVH

Sofie