Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 6204 ggr
[Tovab]
2011-12-18 10:12
0

Aggressiv?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Tänkte höra med er om ni vet nån ört eller liknande man kan ge till Vera då hon är väldigt aggressiv av sig. Hon hoppade på Tibbe i hagen i förrgår så han har fått rejäla skador i ansiktet. Blödde näsblod, blivit träffad med broddar vig ögat och har även fått en rejäl spark vid nosryggen. Där är han svullen och öm, och antagligen därför han började blöda näsblod.

Om man kollar ute i hagen så finns det som en "blodpöl" där det hände och sen en massa blod från droppande och från Veras bakhovar.

Vera är ju ganska aggressiv mot andra hästar i allmänhet. Hon sparkar ju om man ska gå förbi på gången, i ridhuset om hon anser att nån är för nåra och även vid uteritt. Blir lite less på det.

När ET var här trängde hon in han i väggen och toksparkade, FLERA gånger. Dom hade en rejäl fight där då och hon vill ju inte riktigt ge sig. Efter diverse från ET så lugnade hon sig, men sen när han tog andra sidan så flög hon på igen. Och dte är liksom inga småsparkar utan hela hästen flyger på och hon sparkar gång på gång.

Har ni några tips på vad man kan göra åt det? Är ju inte så roligt att hästen sin betraktas som farlig för andra. Vissa dagar får man knappt peta på henne, min kompis Lovis la handen otroligt lätt på hennes rumpa och då kom ett bakben flygande samtidigt som hon högg i luften.

Mvh Tova

CorneliaAndersson
2011-12-18 11:16
0

Tänkte bara fråga, när hon gör så, vad gör ni då?? Har hon varit med om något ''läskigt'' tidigare??

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Offbeat
2011-12-18 12:00
2

Skulle inte släppa ut den med andra hästar om den nu ändå inte tycker om andra hästars sällskap ser jag ingen mening med att utsätta resterande hästar i hagen för risken att gå med den.

KKajsa
2011-12-18 12:11
0

Börja med att låta hästen vara själv i hagen. boka tid på en RIKTIG hästklinik och undersök hästen ordenkligt. Lyssna sedan på veterinärernas råd. För i ditt inlägg låter det som en helt livsfarlighäst. Det kan inga örter ta bort.

Att sedan släppa ut en agressiv häst MED broddar i hagen tillsammans med andra hästar! Vilket tur att den andra inte dog, hoppas den klararsig från allvarligare följder.

[Tovab]
2011-12-18 17:53
0

Hon har alltid gått med andra hästar. Och hon och denna ponnyn var riktigt tighta förut. Dom har även gått tillsammans i lite över 3 månader nu.

De 2 andra i hagen kommer hon jättebra överrens med. speciellt en valack som hon alltid står med, gosar osv. Har ju kollat upp hela hästen, flera gånger på olika kliniker. :/

Hennes mamam var väldigt beskyddande när hon var liten, tog några veckor innan första människa fick komma fram och då var Vera ganska snabb med att ge en rejäl fläskläpp. Men annars har hon inte haft nån speciellt tragiskt förflutet vad jag vet.

Trevliga människor som har haft henne.

JustLoveFrieser
2012-01-06 01:53
0

Farligt låter det o jag råder dig att ta hjälp av tränare som kan ge dig rätt hjälp för detta beteende finns det inga örter emot… Lycka till!

kamp-border
2012-01-06 02:28
0

stakars dig tova! mrn dey löser sig ska du se!! :)

Caspianowner
2012-01-06 09:31
3

Jag har tagit bort 2 liknande hästar som du här beskrivit din att vara. Har istället ägnat mig min tid åt de mera trevliga hästarna. Finns så många trevliga individer varför ens tänka tanken på att stå sig med annat att riskera andra eller sig själv livet på.

Vad du en bestämmer dig nu för så är en sak säkert Det kommer en dag då någon blir svårt skadad. Själv blev jag skadad och den som kom till min undsättniing kom också att bli skadad.  Ta dig en riktig funderare på om det är så ni vill att det ska sluta.

Kan understryka att de två jag tog bort var av de flottare individerna av de man brukar kallat för Jag vill ha stallet fullt av dem. Men deras hjärnor var inget jag vill ha i min närhet.

sofiek90
2012-01-06 19:09
0

Tränare kommer alltid upp som tips, men hur hittar man en sådan? Ska denna ha ishockyskydd över hela sig då?

Är du säker på att din häst inte har ont nånstanns?

MVH

Sofie

Elshira
2012-01-07 22:17
1

Hur gammal är hästen, hur länge har detta hållt på? Har hästen varit 100% snäll och ärlig förr så har givetvis något hänt. Att hon skulle sparka sönder sin bästa kompis verkar väldigt konstigt om det inte är så att någon ah hagkompisarna blivit kaxiga. Och är du säker på att det inte är någon smärta eller konstig händelse som hänt så sitter det i skallen. Kanske psykiskt, men det är inte helt omöjligt att det blivit en tumör i hjärnan som är orsaken, det kan ge ganska så drastisks förändringar. Lägg ner så mycket pengar du känner för att hitta ev smärta, och det är säkert en god ide att ta ut en nh tränare. Hör på nh iFokus med någon de rekomenderar då din häst absolut inte får ha en tränare som försöker "bryta ner hästen" psykiskt, det måste verkligen komna inifrån för att förbättra. Men huvudsaken är om denna tränare kansk kan hitta en orsak så får man handla efter det. Men som sagt även om denne kanske vet vad som är fel så är fågan risken… Vem vågar ta den…? Men annas säger jag som caspianowner, hittar man inget direkt fel så finns det andra hästar man kan lägga ner tid på. Givetvis ska man ge hästen en ärlig chans (fysiskt och psykiskt), men vissa hästar är inte riktigt riktiga så att säga, antingen föes de med det, eller så har de som sagt antgligen fått en tumör eller någon smärta som helt enkelt inte kan hittas (och däred inte behandlas vilket inte heller är schyst mot hästen). Se hur som helst till att varken människor eller andra djur ska behöva råka illa ut igen. Sära på hästarna eller ta i.af av skorna. En spark med brodd i huvudet är livsfarligt, och en häst vi lånade ut fick så illa sparkskador på bakdelen att det blev avlivning omgående. Jag har själv fått tagit bort en treåring som aldrig var "riktigt riktig" i skallen, vi hoppades på att det bara var tillfäliga fassoner men efter 2.5 år fick vi ge upp. Trots världens tryggaste och snällaste mamma, lekkompisar och mycket hantering så gick det inte. Denna häst var inte agressiv, men kunde få panik över helt oförklarliga saker (inte fjantiga utan helt oförklarliga saker). Det blev en fara för både oss och hästen.

Hakuna matata!

JessieS
2012-01-08 06:28
0

För det första så tycker jag att du ska ställa hästen i en egen hage där hon inte kommer åt att skada andra hästar.

Annars finns det något som kallas för munkpeppar som man kan ge till jobbiga hästar. Du kan ju testa med det och se om det hjälper.

http://www.tahorseware.se/munkpeppar-torkat-1-kg-p-1907-c-607.aspx

Det är väl främst till brunstiga ston när det gäller hästar men det står ju också att det fungerar bra på ilskna och griniga hästar. :p

[Tovab]
2012-01-13 09:37
0

Hon har betett sig sen de fick bal ute i hagen. Insåg det sen att de flesta skador i hagen kom när det gällde sista matbiten. :)

Sen har vi kört lite ledarskapsövningar så hon är säkrar på mig. Det har lugnat sig :D

Sen att hon är lätt i baken vid ridning är hon fortfarande, men det har hon alltid varit. Men hon är det bara mot dem hon inte går i hagen med så jag vet inte. sålänge man håller avstånd så är det inga problem!

snailmilla
2012-02-04 14:52
0

Vi har tyvärr fått ett liknande problem i vårt stall.

Precis så som du beskriver ditt sto, har vi ett 4årigt islandsto uppstallat hos oss, som nu beter sig precis likadant.

Ägaren har två ston uppstallade i vårt stall, en ponny och så islänningen. Islänningen har pucklat på ponnyn rejält ett flertal ggr, vilket har orsakat stora skador och mängder av veterinär besök.

Ägaren hade släppt båda stona lösa på volten och det blev som en "hingstfight" dem emellan. Efter det har det skett en gång till i hagen lite lätt, och sen nu i veckan en riktig fight igen.

Nu har även islandstot som bara är 4år försökt sätta våra 15-23åriga ston på plats också, så f om i morgon får hon en egen hage!

Under alla dessa år som vi drivit stall här på gården har det aldrig någonsin vart porblem, alla hästar både ston och vallackar har gått gemensamt i våra stora hagar. Att nu behöva dela upp dem och bygga skilda hagar är för oss en ovana och inget vi accepterar i längden.

Detta med skilda hagar är en tillfällig lösning, men vi kommer be ägaren att tänka om detta ordentligt. För stot är farligt för både människor och andra hästar.

Hon hade tydligen vart ranghög mot sin egna mamma när hon var föl. Och detta sas det ingenting om vid själva försäljningen.

Vad skulle ni göra om ni hade en sån häst inhyrd? Det håller ju inte i längden.

bicolor
2012-02-04 17:30
0

Jag hade sagt till ägeren att jag inte vill ha en sådan häst i mitt stall och att h*n max har 1-3 mån att hitta ett annat stall.

problemet med inacorderings stall är att man oftast inte bara har en utan flera hästar som är inhyrda och ägs av olika personer. Du kanske skulle kunna ta det att din häst blev skadad utav denna häst men det gör inte alla och någon skulle lätt kunna stämma dig och ditt stall utan problem om det skulle bli så att deras häst blev skadad.

Hästar med dessa sorts problem är ju oftast farliga för alla inte bara dom andra hästarna utan även stall personalen och människor överlag.

Man kan absolut inte betämma om h*n ska ta bort hästen eller inte men du kan bestämma att du vill kunna ge dig själv och alla andra som finns i ditt stall både djur och människor en säker tillvaro och det har du fullrätt till att ha.

Hoppas att allt löser sig och att ingen blir skadad.

Gronstedt
2012-02-04 17:38
0

#12: I kontraktet för stallet där jag hade min häst stod det att om hästen inte är hanterlig så kommer den inte att hanteras i det gemensamma systemet, utan i så fall blir ägaren ensam ansvarig för in- och utsläpp etc. Det bör också stå i kontraktet att ägaren är ansvarig för att sätta upp staket om en häst inte kan gå med de andra av olika skäl.

Det är nog inte helt ovanligt att det är ston som är sådär hårdhudat aggressiva och inte ger sig och hitta sin plats i hierarkin. Ett sto kan behöva råka ut för någon som är både rejält mycket ranghögre och dessutom rejält aggressiv för att de faktiskt ska ge sig. Eller att de träffar en ranghög individ som har en väldigt icke-våldsinriktad ledarstil. Jag har inga data, men utifrån min erfarenhet är det vanligar att ston orsakar allvarliga skador än att valackar gör det.

snailmilla
2012-02-04 21:18
0

Vi har ordentliga kontrakt, och problemet är löst tillsvidare får hon gå i egen hage. Samt sköts av stallägare  och hästägare.

Så nu har jag bett ägaren tänka över situationen och att den inte är hållbar i längden.

Jag hoppas att det kan lösa sig till det bästa för både stall, ägare och häst, men det är tunga beslut som bör tas.

[Tovab]
2012-02-06 07:39
0

Tja Vera har ju alltid varit såhär. antagligen pga att hennes mamma inte lät nån komma nära Vera förräns hon var drygt 4 veckor. Alltså lärde hon sig tidigt att människor inte var helt hundra.

Men sen att hon gärna sparkar, attackerar. För det är ju tyvär det hon gör. Nu har det varit svinkallt (närmare minus 30) ute så då har hästarna varit ute i skift. Och då har hon gått med Tibbe, som hon sparkade så rejält, och hon har jagat han utan anledning. Inga skador dock, men hon är riktigt elak mot han och försöker liksom sparka han mot ansiktet och magen.

EDIT: Hon hade sparkat sönder, som en spricka i näsbenet på Tibbe. Det är även en "bula" på ebnet som av brosk eller nått. Så har han fått 2 ärr vid ögat. :/

Men jag vet inte jag. Stallägaren säger ingenting om det då hon kan vara jättesnäll och sen huxflux flyga på en häst. Men hon gillar Vera så jag blir inte utkastad och hon har hellet inte anmärkt nånting när jag har undrat.

Snart ska equaterapeften (haha stavningen blev fel) hit igen. Han som kallade henne för slagmaskin. Vi fick ju ha en spånbal under magen och vid bakbenen eftersom bara av att han tog på henne så trängde hon in han i väggen och attackerade.

Gronstedt
2012-02-06 08:27
1

#16: Det låter som smärta, att det inte går att ta i henne utan hon attackerar. Kan hon ha smärtor i huden, eller ytligt i musklerna?

KKajsa
2012-02-06 09:04
0

#16 Menar du att hon återigen attakerat stackars Tibbe? HUR kan du riskera livet på andra hästar? Nog för att det är synd om din häst men jag skulle då INTE låta en häst som din gå i hagen med någon annan!!!

[Tovab]
2012-02-06 11:26
0

Nej hon har inte attackerat han. Hon har hoppat på han för att han försökte äta ur hennes hö hög.

Dom sprang runt och lekte sen. Så hemsk är hon inte hon står ju med Fortis och myser och är jättekär. Men Tibbe blir hon sur på och Shanti jagar hon runt ibland.

Riskera livet gör vi inte på nån häst. Dom trivs bra i sin lilla flock. Sen att Vera är väldigt hög i rang och jagar runt de lägre ibland är inte farligt. Ibland är det våldsammare en andra gånger.

Och NEJ, hon har inte ont NÅNSTANS. Har kollat med en massa olika veterinärer, massörer, kotknäckare. Det sitter helt enkelt i skallen på henne. Hon är ranghög och hon har alltid varit såhär. Inget nytt.

[Tovab]
2012-02-06 11:28
0

Kanske formulerade mig fel angående senaste dagarna. Tibbe kommer för nära Vera, då blir hon arg och flyger på han och jagar bort han. Ja hon kan sparka och hugga efter han då. Och ibland kan hon helt enkelt jaga han utan att jag ser nån anledning.

Hon är väl helt enkelt förbannat ranghög.

Gronstedt
2012-02-06 11:39
4

En ranghög häst håller inte på att djävlas med hästar som den redan har satt på plats. När ordningen är fastställd är det klart. En ledare som ändå hackar och bråkar är ingen bra ledare och skapar oro och störningar som kan ge de andra hästarna problem, även om den inte direkt ger dem fysiska skador. 

Och ranghöghet förklarar definitivt inte att en häst attackerar människor. I så fall är den störd på något sätt eller extremt illa uppfostrad.

alexxandra_
2012-02-06 16:08
0

Har bara skummat igenom tråden lite nu, men det verkar ju uppenbarligen som att Vera inte trivs i sin flock om hon jagar runt hästarna utan anledning och jag tror inte de andra hästarna tycker det är så trevligt heller. 

Varför inte bara dela upp flocken i 2 då? Shanti och Tibbe i en hage och Vera och Fortis i en hage?

Att testa och se hur hästarna tar det skadar ju aldrig? Dela bara hagen i två så får de fortfarande gå bredvid varandra, men de andra två hästarna kanske får lite ro i kroppen:)

Mitt tips iaf.

[Tovab]
2012-02-06 16:24
0

Hon trivs i sin hage. Shanti är "Veras" och fortis är också Veras. Bara Tibbe som är utsatt för hon gillar inte han. Men de trivs i sin flock, glada och trevliga hästar. Ro har alla 4 utan stress och spänningar. Vi tycker det funkar, enda anledningen till att jag frågade här var för att Vera några gånger har hoppat på människor och även stackars Tibbe. Shanti var hon på ett tag men när hon fick Fortis har hon inte brytt sig om shanti. Fast Vera behöver iofs bara kolla på Shanti så springer hon för glatta livet. Vera och Tibbe kan även busa i hagen utan nån synlig elakhet. men sen kan hon hux flux sparka så det blev en fraktur på nosryggen (som det hade blivit tyvär) men tror Tibbe lärde sig en läxa där. Han är fortfarande lite för nära ibland och då flyger ju Vera på på en gång. Men annars funkar det bra i hagen. :)

sofiek90
2012-02-06 17:13
0

Om hon inte gillar en av hästarna, varför ha dom i sammma hage?

Du säger att dom trivs, men säger du att ena hästen inte gillas av din..

MVH

Sofie

bicolor
2012-02-06 19:10
5

Jag Tycker att det verkar helt galet att låta Tibbe gå i samma hage som Vera. Och det du skrev i tidigare innlägg om att alla 4 trivs i deras flock och inte känner sig stressade tror jag nog inte riktigt på.

På det sättet du berrättar om Vera tvivlar jag på att hon mår bra då en frisk häst som trivs i sin flock och är van vid människor och andra djur inte beter sig på detta vis. En flock ledare brukar vara den som tillför harmoni och välmående till en flock. Det är oftast hästarna som är lite mitt emellan som ofta kan jaga runt på dom mindre/svagare individerna för att vara lite "tuffa".

Jag hoppas inte att du tar illa upp men detta är mina funderingar om saken och jag älskar att plugga och läsa om häst psykologi.

Kristall
2012-02-06 20:48
0

"Och dte är liksom inga småsparkar utan hela hästen flyger på och hon sparkar gång på gång."

"Vi fick ju ha en spånbal under magen och vid bakbenen eftersom bara av att han tog på henne så trängde hon in han i väggen och attackerade."

"Men jag vet inte jag. Stallägaren säger ingenting om det då hon kan vara jättesnäll och sen huxflux flyga på en häst."

Och du menar att hästen inte har ont? Exakt hur noggrannt har hon undersökts på klinik? Något är ju uppenbarligen fel, en frisk häst gör inte så. Rent spontant tänker jag på något hormonellt (cystor?). Kanske vore värt att undersökas närmare?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Tovab]
2012-02-06 23:09
0

Hon har undersökt noga, flera gånger om för fysiska problem. Plåtat men rygg, nacke, ländryggen och korsett. Inget fel. Inga muskler som det är knas med ingenting.

Har varit på olika kliniker och de säger alla likadant, inget fel på hästen. Utan helt enkelt att hon har mycket temperament.

Vera är inte ledaren i hagen. Det är Fortis. Men vill att folk ska lägga märke till det jag skrivit ovan nånstans att det inte har varit några elaka attacker med krafftiga sparkar nu när dom fick fri tillgång. Dock kan hon jaga iväg Tibbe och liksom, hoppa mot som även vanliga hästar gör. Hon är inget monster.

Vafan det är hästar de ska inte behandlas som porslin. de får skador när de står tillsammans likaväl som de kan få skador i ridningen. det funkar bra i hagen nu, hon kan somsagt sätta han på plats ibland men inga hemska blodiga sår.

[Tovab]
2012-02-06 23:16
0

Tro mig jag har hört runt, frågat, varit på kliniker, pratat med NH människor osv.

Hon är lätt i baken helt enkelt och stoig. Men tycker ni förstorar upp det rejält med att säga att hon borde gå ensam. Hon skulle må jättepdligt d´å. Hon och Tibbe springer ibland runt och leker, dom brukar springa runt som galningar i hagen tillsammans medans fortis och Shanti bara kollar på.

Det är INGET fysiskt fel på henne. Inte i huden eller nånting. Och hon har ALLTID, läs ALLTID varit såhär i humöret. Svängig och  väldigt lätt i baken och líte stoigare än de flesta. Frågade bara om det finns nått sätt för att få en såpass temperamentsfull häst att bli lite lugnare. Vill inte bli anklagad för att jag leker med andra hästars liv, eller att jag inte kan ta hand om min.

Dom MÅR bra. Dom brukar stå längs med höbalen ute i hagen. Lugnt tuggandes. Det är betydligt bättre när dom har bal men ändå. Vera är inget monster som borde avlivas bara för att hon har ett hetsigare temperament än ridhästarna.

Travhäst syndrom fick jag höra av en människa idag.

sofiek90
2012-02-06 23:24
2

#27 Visst är dom inte gjorda av porslin, men likväl säger du emot dig själv i mellanåt i dina inlägg.

I inlägg # 16 står det "Men sen att hon gärna sparkar, attackerar. För det är ju tyvär det hon gör. Nu har det varit svinkallt (närmare minus 30) ute så då har hästarna varit ute i skift. Och då har hon gått med Tibbe, som hon sparkade så rejält, och hon har jagat han utan anledning. Inga skador dock, men hon är riktigt elak mot han och försöker liksom sparka han mot ansiktet och magen. Hon hade sparkat sönder, som en spricka i näsbenet på Tibbe. Det är även en "bula" på ebnet som av brosk eller nått. Så har han fått 2 ärr vid ögat. :/"

Och i inlägg #23 står det "Hon trivs i sin hage. Shanti är "Veras" och fortis är också Veras. Bara Tibbe som är utsatt för hon gillar inte han."

Varför släppte ni då ut stackars Tibbe och Vera tillsammans i hagen när ni hade dom ute i skift? Vera gillar ju inte ens Tibbe, det är ju som gjort för skador.

MVH

Sofie

Gronstedt
2012-02-07 08:07
0

"Lätt i baken " och "stoig" är inget en häst "bara är". Det handlar om hormonstörning, nervstörning, smärta eller dålig uppfostran. Men om du är nöjd med henne som hon är så är väl allting bra. Om du inte trivs med det så tryck i henne munkpeppar - om det nu skulle var "stoighet".

[Tovab]
2012-02-07 08:45
0

Jag vet inte varför Tibbe och Vera fick gå tillsammans. Det var dom som hade stallet som släppte ut dom då. Vera vaktade maten och jagade iväg han men inga skador eller slagsmål.

Hon har blivit bättre den senaste tiden. Visst hon kan jaga, sparka och hugga mot Tibbe men han flyttar ju på sig nu. Och vi ser inga större problem med att hon är som hon är. Undrade mest om man kunde få tips på t.ex som munkpeppar som ska  verka lugnande eftersom hon är så just mot hästar.

För jag har ju somsagt hört med en massa olika människor, kliniker och såna som håller på med massage för hästarna och kotknäckare osv. Hon har inte ont i kroppen. Inte det minsta fel nånstans. Ingenting syns. För hon sparkar inte åt människor som hon gjorde förut, nu har hon varit jättesnäll sen i somras. Endast mot ET som hon sparkar. Hon tycker inte att det är jättekul när man håller på med henne för länge då blir hon irriterad och uttråkad.

Men när hon är brunstig blir hon extra känslig och då hyttar hon, kan hugga efter en och då är hon även allmänt sur hela tiden. Men annars är hon bara tjurig mot hästar så är det nånting som är fel så sitter det i skallen.

Hon har alltid varit såhär. Men har lite funderingar, kan det inte ha nånting och göra med att mamman var väldigt avvaktande mot människor angående Vera? För det tog drygt 4 veckor innan nån ens fick komma nära Vera, och då sparkade Vera denne så den fick en rejälv fläskläpp.

Kan det ha nånting med hur hon är? Sen när hästen ska köras spelar det ibland ingen större roll hur hästen sålänge hästen springer.

bicolor
2012-02-07 18:34
0

Om du vill ha tips på örter är det ju munk peppar och Valeriana du kan använda.

Det verkar ju som att du vet vad munkpeppar är och valeriana är en lugnande ört som inte är farlig på något vis och heller inte beroende framkallande hoss hästar ändast hoss katter :).

Om det beror på hennes uppväxt är svårt att säga men det är möjligt dock tror jag att han hade varit mycket agressivare mot människor då. Det du kan göra är att försöka få kontakt med någon som äger ett syskon till Vera (om hon har några) och fråga lite om hur dom är eftersom överbeskyddande ston är så med alla föl så det kan ju vara bra att veta hur det står till med dom andra.

[silkesnosen]
2012-02-08 12:09
0

Alltså  har träffat på ston av din typ, en del är farliga, andra är griniga, vet en häst som blev ihjälsparkad av en annan, fruktansvärt, så konfliketr kan spåra ur. De är änså inlåsta i samma hage, inte som i de fria då de kan ta sig ur situationen.

[Tovab]
2012-02-08 13:09
0

Hon har varit lugn och trevlig ganska länge. Men om hon blir sådär arg när hon blir brunstig ska jag nog testa munkpeppar igen på henne. eller det där andra :)

Dom har en väääldigt stor hage så skulle nån vara elak så kan de flytta på sig utan problem :)

Men tack för tipsen allihopa!

snailmilla
2012-02-08 17:27
3

Jag får bara ont i magen av att läsa "Tovab" s inlägg. Varför förnekar du allt och skyddar Vera, de du skrivit som även poängterats av andra skrivare låter hemskt. Känns det rättvist att riskera Tibbes liv varje dag? Det räcker med en enda spark på fel ställe så är det bara att säga goood bye till Tibbe! Och självklart kan de gå illa ändå, hästarna kan tjonga till varandra ibland med mening, eller vid glädjeskutt och bus, de kan även göra illa sig själva. Men varför ta risken när man vet att en häst är aggresiv?

Jag har skrivit ett inlägg här tidigare i veckan då vi har ett ungsto som börjat flyga på de andra hästarna. Även sparkat mot sin ägare och hotar i boxen. Detta är INTE okej! Nu går hon i en hage brevid de andra hästarna för vi vill inte riskera att våra välmående och oskyldiga hästar ska råka illa ut. Tillsvidare ska hästägaren undersöka sin arga ponny och överväga olika lösningar om det verkligen är värt det.

Man måste tänka på människor och djur som kan råka illa ut pga sin häst. Tänk om någon blir sparkad i stallgången?

Usch orkar inte skriva mer, men har man inte ett ansvar? :S

sofiek90
2012-02-08 17:38
0

#35 Klart att alla som har ansvar som hästägare. Jag tycker inte heller det är rätt mot stackars Tibbe som vera inte ens gillar, att han måste gå i samma hage som henne. Han har ju redan fått en del sparkar och bett och vad jag förstått av texten så har det gått illa med honom. Skulle aldrig ha min häst tillsammans med en häst som Vera.. Jag har inte någon häst av porslin, men jag vill ha honom levande.

Att Vera dessutom sparkar mot människor gör inte saken bättre.. Högger hon kan man sätta på henne en munkorg. Sparkar är ju värre.. Det står en höggare i stallet och han har munkorg på sig då han står i stallgången. Men det gäller att inte gå för nära hans ben..

Jag tycker det är bra av er att ha särat på islandshästen hos er från de andra. :) Hoppas ägaren kommer fram till vad det är!

MVH

Sofie

[Tovab]
2012-02-08 21:33
0

Hon sparkar inte längre mot människor, Endast mot hästar men hon har lugnat sig betydligt.

Tibbe lever och mår bra, både jag och hon som har han tycker att ahn får skylla sig lite grann själv om han retar och håller på med Vera, eftersom hon är såpass lättretlig får han ju ta smällarna som kommer med det.

Jag skrev enr det värsta hon har gjort, vilket innebär att hon inte alltid är såhär utan det går i perioder. Uppenbarligen så sitter det i skallen på henne och det kommer fram då och då. Som jag redan har skrivit, hon har varit väldigt lugn i att sparka mot andra hästar ett bra tag nu.

Visst dte var synd att Tibbe fick några rejäla smällar, men ger han sig in i leken får han leken tåla. Och han är betydligt med respekterande mot Vera nu eftersom han inte springer upp i rumpan på henne.

Jag försvarar henne eftersom 1. Hon har inte ont 2. Hon är ingen monsterhäst, hon vill ha andra hästar i hagen och detta funkar jättebra. Att Vera är hög i rang och ger sig på Tibbe emellanåt ser jag inget direkt konstigt med. Hela denna diskutionen började med att jag blev fundersam när hon hade gjort såpass allvarliga skador på Tibbe att han fick en fraktur på nosryggen. Eller fraktur, är kvar en bula där som man både ser och känner. Har för mig att veterinären sa att dte hade blivit en spricka eller så.

Hon är helt enkelt såhär, inget ont i henne alls. Sen att hon är sur mot veterinärer, ET som ska knäcka och massera och mot hästar ibland förstår jag.Det jag ville med det hela var att få höra om nnå ann känner till en häst som betér sig liknande så man kan få tips på örter, om det finns nått sätt att få henne mindre sparksugen på andra hästar. Ingen av oss som har hästarna i denna stora skogshage vill att nån ska flyttas. Vi trivs bra och hästarna trivs bra. Speciellt nu när dom har fri tillgång ute, då är det värsta jag har sett Vera göra är att jaga bort Tibbe och även Shanti emellanåt.

Sen har det inte varit att hon ska sparka vid ridningen på ett tag heller. Så hon har väl lugnat ner sig. Men vi kan låsa tråden då jag inte fick ut nåntign av det än att få höra att min häst är hemsk vilket hon inte är. Nånting som sitter i skallen på henne bara som går i vågor.

Tack för mig.

[Tovab]
2012-02-08 21:36
0

Hon är ju inte allt jag har skrivit på en gång, hela tiden utan det kommer i perioder. För när det väl så att hon är sur är hon arg på allt och alla. Jag har bara samlat ihop hur hon har betett sig vid dessa perioder och hur hon då även kan vara mot människor.

Men nu är hon glad mot det mesta.  Och jag hoppas det håller sig så.

sofiek90
2012-02-08 21:39
0

Skönt å höra att hon blivit bättre! Du har ju fått tips på örter också.

MVH

Sofie

[Tovab]
2012-02-08 21:42
0

Så jobbig och elak som hon var när Tibbe fick stryk har hon aldrig varit.

Så är skönt att hon är tillbaka till sitt vanliga jag. En aning bitchig men inga flygattacker på hästkompisen. Men det är sån hon är, mycket häst i liten kropp.

sofiek90
2012-02-08 21:47
0

fast även mycket häst flyger inte på andra hästar utan andledning. Men är hon bättre nu när dom har fri tillgång på mat är det ju posititvt! Har ni en bal ute i hagen? Eller har ni 2?

MVH

Sofie

[Tovab]
2012-02-08 21:49
0

Vi har en stor bal och Oftast står alla 4 runt den, men Vera står med Fortis och Tibbe på andra sidan  och Shanti äter från marken :)

[silkesnosen]
2012-02-08 21:55
0

Man ska alltid spida ut mat i hagen med stora avstånd, grundkunskap.

[Tovab]
2012-02-08 22:03
0

Därav att Shanti äter på marken, hon når inte upp (pytteliten b-ponny) så det ligger högar utspridda. Men Tibbe, Fortis och Vera står för det mesta vid balen ändå.

sofiek90
2012-02-08 22:22
0

#44 okej :) Min tanke är ju att om Vera vaktar sin mat kan ni ha en till bal, så ni vet att alla får mat i sig. Men funkar det med en bal + hög på backen (fast även små ponnyer kan äta från en bal, dom tar från mitten av balen bara) så är et ju bra att det löst sig.

MVH

Sofie

[Tovab]
2012-02-09 09:00
0

#45 Vi har bara öppet en bit längs upp på balen för att dom inte ska dra runt höet och grisa ner det för då äter dem det inte. Tror det var anledningen, så har stallägaren valt att ha det iaf :)

Javisst är det! :)

sofiek90
2012-02-09 09:21
0

#46 Okej!

MVH

Sofie