Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 3635 ggr
genorclover
0

För tidigt att rida in?

Har igår ( 25/9 ) fått hem ett halvblodssto på 2 år och 4 månader, skall visas på treårstest i vår.

Kommer till själva frågan, tycker ni att det är för tidigt att börja longera/tömköra och eventuellt vänja vid sadel?

Är van vid människor och absolut inte rädd men har aldrig blivit longerad eller liknande. Hon är fin i kroppen och inte överbyggd el. nåt. Tacksam för svar!

Zabbio
0

Tömköra och vänja vids sadel är inga problem. Det belastar ju inte.

Hade nog kunnat hänga/sitta lite också. Kan köras in med lätt vagn med, om man har det intresset och kunskapen. Bygger en bra bas för ridning sen.

Sen hade jag personligen inte gjort mer än så förräns hon var över tre år. Men det blir väl svårt med treårstestet då.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

säger som #1 arbeta henne från marken och rid inne henne sen till våren, själva inridningen går väldigt fort om man gjort ett bra grundarbete, kan du åka iväg på löshoppning så är det bra dör då får hästen komma till ny plats och uppleva lite roligt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Westwind
2

Lite sent inlägg i en gammal tråd men…om man behöver fråga på ett forum om sådana saker så anser i alla fall jag att man inte har kunskap nog att rida in en häst.

Sarah
1

Nägon gång ska väl vara den första? Jag har min första unghäst nu. Haft henne sen dag 1 och nu är hon 2 år och 8 månader. Jag hade ingen aning om ngt med unghästar. Har läst och frågat mig fram. Bättre att man frågar här än att man bara kör på.

Min tjej är longerad, tömkörd, löshoppad, haft sadel, sutten på etc. Mest tömkör vi på vägarna med grimma, hon har vargtänder och vi väntar med bett tills de är borta. Longering har bara varit några minuter.

Men, jag känner ändå att jag inte är tillräckligt duktig som ryttare för att rida in ordentligt. Hon ska ridas in i vår om jag tycker att hon är ok med det mentalt. Då blir det bara så att hon förstår kommandon. Sen blir det vila över sommaren. Efter det kommer jag skicka iväg henne till Maria Sundholm för ordentlig inridning. Tycker jag är en bra lösning för ngn som inte är så van med unghästar.

WhoCares-01
0

#3 så om man inte kan reglerna ska man inte tävla?? Allt har en första gång. Försöker man inte så kommer man ingenvart =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

alexxandra_
0

Vilken tråkig inställning du har.

Är man osäker på något så är det självklart att man ska fråga. Man behöver inte vara världsvan på allting för att få göra det och som Sarah sa, bättre att fråga än att köra på det man tror är rätt.

Sen gör alla lite olika och jag tycker det finns för många inom hästsporten som är väldigt "slutna" i sitt egna sätt att sköta sina hästar och kan inte vara accepterande eller öppensinnade för andras sätt utan ska lägga sig i och sprida dålig stämning..

Tusen
0

Jag tror de flesta gör en lite för stor affär av detta med att rida in. Om man har hållt på med hästar i många år och om man är villig att ta lärdom av andra så kan de flesta rida in sina hästar själva. Det brukar sällan vara några problem om hästen är mycket hanterad från marken.

Sen är definitionen på inriden häst lite olika från människa till människa. Men om man med inridning menar att hästen kan bära en ryttare i alla gångarter, förstår skänkeln och är styrbar och reglerbar i olika tempon så anser jag att det klarar de flesta ryttare av.

Det viktigaste vid inridning är att ta hjälp INNAN det blir ett problem (om man fått ett bakslag i inridningen) och att man är tålmodig, konsekvent och skyndar långsamt.

Vill man sen få hästen mer utbildad och man inte har de kunskaperna så kan man lämna bort hästen på tillridning eller rida till hästen själv med hjälp av en unghästkunnig instruktör.