Köpa transport - tips och råd tack!
Vi ska köpa en transport men vet inte riktigt vad vi vill och inte vill ha.
Den får kosta ca 30 000 och ska vara vara tvåaxlad. Främst ska den funka som transport till träningar för en d-ponny. Bilen som ska dra den är en Chevrolet Captiva. Om den dessutom kan ta en ardenner på nästan 900 kg så är det ett klart plus.
Vad vill man ha i en transport? Och vad ska man tänka särskilt på?
Något märke som är bättre än något annat?
Och när kan man räkna med att behöva börja byta dyra saker som golv, ramp osv?
Dela med er av era erfarenheter!

vad får du dra med bilen? Har du b eller BE?

Bilen får bara dra 910 kg på B-kort, så det är BE som gäller.
Bommar bak och inte kedja kan jag säga, kedja är katastrof dåligt tycker jag om hästen backar lite kan de sätta sig på kedjan, inte bra!
Bra ventilation och ljuse tycker jag med är viktigt, jag vill gärna ha hel mellanvägg så kan de aldrig komma in och trampa varandra.
Kör en sväng med släpet och se så det ligger bra efter bilen! Thule är ett billigt märke som ligger bra efter bilen tycker jag, har hyrt en ett par gg, men i kvalitet vet jag inte då jag inte äger en själv.
Lycka till!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Ja ardennern kommer du nog inte kunna dra lagligt med B-kort oavsett bil eller transport, det krävs BE eller en hästlastbil till det.
Min Audi 100 får dra 1540 kg, och många volvos (de större) får dra 1500 ungefär, men mer än så kommer man aldrig kunna dra med B-kort i och med att släpet inte får vara för tungt för bilen (med andra ord måste bilen väga lite mer än släpet), och totalvikten inte får överstiga 3500 kg.
I min transport (en boggie) som väger 750 kg, och med max totalvikt på 1450 får jag då alltså lasta 700 kg. Med andra ord går det bara i en stor häst, eller två små (300 + 300 typ). Två halvblod kommer aldrig kunna åka lagligt t.ex.
Så du kommer få leta ny bil om du vill kunna dra häst, och det finns inte sååå mycket att välja på om du vill kunna dra 1500 kg med din bil. Det du kan göra är att köpa ett enhästs släp, om du vet att du ändå inte kommer köra fler än en häst samtidigt (som sagt, två stora hästar kommer aldrig kunna åka lagligt, så det är max B-ponnyer som gäller isf). Då behöver häst + säp inte väga lika mycket och du kan skaffa dig en bil som inte kan dra fullt lika mycket med.
Så vad det gäller själva transportköp, så är boggie alltid att föredra! Det blir tyngre, men många gånger fler bekvämare för hästen i transporten efter som den inte vickar fram och tillbaka när man kör för minsta gupp.
Bommar man kan fälla utifrån är väldigt bra ur säkerhetssynpunkt (annars, se till att bommarna enkelt kan tas loss med en pinne t.ex, vissa sitter skruvade i väggen!), och frontutlastning är väldigt smidigt om man åker själv. Se till att det finns bommar i bak, och gärna en bom man kan ha utan mellanvägg om man nu köper en transport med mellanvägg. Det är ju onödigt att hästen ska stå trångt om den inte behöver.
Se till att det är en metallbåge hela vägen upp runt taket bak vid lastluckan, om det bara går stödpinnar upp på sidorna av takdelen kommer det att bli ostadigt, och taket kommer att gå sönder så småning om då det gungar sidledes när man kör. Se även till att väggar och tak känns stadiga, är dom tunna så kommer det påverka transportens stabiliteten och i längden då hållbarheten.
Själv har jag haft ett tranesläp och har just nu ett kylingen vilken jag är nöjd med, grannen har thule och det har hållt i 20 år och är fortfarande helt OK.
Det enda märket av de större märkena som jag hört fått mer kritik än andra är BOJ, för att åtminstone de billigare modellerna är rangliga. Men som sagt, undersök transporterna och köp transport därefter.
Hakuna matata!
Jag som har liten ponny måste kunna sänka bommen fram väldigt mycket eller få plats med spån/torv fram samt att det måste vara högt i tak för vagnen. Jag behöver även ha en hård mellanvägg, alltså inte plats för att ponnyn får lättare att vända sig med plast i mitten.
MVH
Sofie

#4 Men alltså, bilen är ju perfekt för transportkörning, bara man har BE-kort, vilket chauffören har och som jag själv tänkt ta inom en väldigt snar framtid. Så att köra ardennern är inget problem så länge transporten lastar tillräckligt mycket.
Tack för era tips och erfarenheter! Tar gärna emot mer om nån annan har något att dela med sig av.

vad är maximala dragvikten? om jag googlar bilmodellen så får jag fram siffror mellan 1700 och 2000 och det skiljer ju en del. det finns rätt gott om släp som väger 1990 och 2000 men får bilen bara dra 1700 så är ju de släpen körda.
Är det några extra finesser du vill ha? fronturlast? sadelkammare? step up?
aluminiumgolv ska hålla bättre än plyfa men skulle det finnas någon spricka i aluminium så är inte det lika lätt att upptäcka som att träet bli mjukt.
Jag har inte så stor koll på transporter men min häst föredrar en ljus och luftig transport och det är han nog inte ensam om ;) jag tycker det är en fördel om det finns fler bomlängder så om man åker med en häst kan bredda om hästen föredrar det.