hjälp önskas.
jag håller egentligen på med trav och har fått en uppgift inom ridning utav skolan och hoppas ni kan vara till hjälp eftersom ja själv inte vet någonting:)
uppgiften går ut på att man ska annordna en lokal ponnyhopptävling i klasserna lätt c och d
- hur många funktionärer behövs? vad ska funktionärerna göra? hur gamla bör funktionärerna vara?Man ska tänka allt från cafeteria till parkering till tävling
- vilka regler gäller på tävlingsplatsen? vad är det för regler på tex. framhoppningen?
tacksam för hjälp:) / Josefine
jag har varit med och anordnat rätt så många locala tävlingar och jag skulle säga att du behöver MINST 13 funrionärer
1på utsläpp
1på insläpp
1på insläppet till framhoppningen
1på framhoppningen som krattar
2i cafeterian
minst 4på banan beroende på hur stor banan är och hur hindren står men minst 4
1 parkering
1som tar imot anmälningar
1som kan byta av så folk får gå o äta då man inte tar lunchpauser
allt som jag kommer på nu;)
jag brukar tycka minst 13år ska funktionärerna vara men vet inte om ddet finns någon regel eller inte om det
finns många regler på tävling lättast är att du läser i tr:)
har du några fler frågor så är det bara att ställa dom:)

tack! undrar även vad de är för dommare och hur många man bör ha? :) måste de va utbildade och i vad?:) tack på förhand/Josefine:)

Det står garanterat i TR om domare osv. TR(tävlingsreglemente) finns på ridsport.se under Tävlingar.
Du måste även ha sjukskötare om jag inte minns fel.
Regler för tävlingen finns också i TR.
Men på framhoppningen är väl iaf grundreglerna ex. max 5 ekipage på banan. Hindren får inte höjas mer än 10 cm över höjden som ekipaget ska hoppa inne på den "riktiga" banan.
Vanliga regler så som skritt innanför spåret, halt i volterna, högerregeln osv.
Vilka regler som gäller på tävlingen i stort är väääldigt svårt att få med i en sån här kort text!
Men bl a alla hästar måste ha träns. Vacc visas innan urlastning. ekipaget måste starta inom 45 sek efter startsignal givits. All utrustning skall vara tillåten. Ja, det finns hur mycket som helst! Sen måste ju alla startanden ha godkänd vacc, gröntkort, ryttarlicens och hästlicens. (om det är en lokal tävling?)
Det bästa är att du läser igenom TR för hoppning noga och sen kommer med frågor som kvarstår! :)

okej! tack så hemskt mkt!:)