Vilken foder stat har du?
Hej tänkte att det är kul att se vad alla ger sina kära djur. Skriv i kg så är det enklare att jämföra! Samt vad dom får totalt.
Skriv förutsättningarna, alltså ca vikt och lättfödd mm och vad ni ger för foder.
Jag kan börja.
Nordsvensk travare. 155cm hög ligger mellan 450-500kg
Hösilage 10-11 kg (hade gärna sett att hon åt mer men hon orkar helt enkelt inte mer, jag gav 12kg ett tag men då lämnade hon mycket.)
Lucern 1-2kg, (håller för närvarande på och ökar upp till 2kg)
Edel avel: 0,25-0,5 kg, rena racer fodret för min häst som blir laddad av mer än 0.5 kg.
Hösilaget ligger mellan 60-65%ts, har 50kgs balar så ts kan variera stort mellan balarna.
Fördelningen ser ut ungefär så här.
3 kg hösilage morgon
3 kg hösilage lunch
4kg hösilage kväll + 1-2kg lucern samt 0.25-0.5 kg edel avel.
Det ligger alltid kvar några små tussar hösilage när hon tas in på kvällen vid nio.

Morgon några dl havre, 2 kg hö ute
Lunch 2 kg hö ute
Kommer in vid 5-6 tiden och då har han fri tillgång på hö inne. får en 5 litershink med lusernstrå kl 21.
d-ponny 147 cm, 16 år, blir lätt tjock men tappar musklerna ännu lättare så behöver massor av protein. Rids inte just nu
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
korsning nordsvensk/appaloosa.. väger ca 650 kg. lättfödd..
7,5 kg Hö.. 4 morgon 3,5 kväll.
morgon:
1dl torr betforpellets.(den blötläggs ju såklart men lättare att skriva hur mycket han får i torrt vet inte hur mycket de blir när de svällt)
0,25 KG hippoGrow alfa
Kväll.
1dl torr betforpellets
0,25 kg Hippogrow alfa
1dl mineral pellets
allt är uträknat av proffesionell på hippoFoder

New Forest, 144 cm. 21 år.
Har blivit svår att få upp i hull.
Han får "kraftfoder" 3 gånger om dagen, och hö 5 gånger om dagen.
9 kg hö.
6 dl Krafft Rehab.
1 dl Krafft Mineral Blå.
1 dl Linfröolja.
1/2 dl Matolja.
4 dl örtblandning som jag gjort själv.
3 msk honung.
Vitlök.
Har tänkt att lägga till solrosfrön också.
Russ 280 - 320 kg, svårfödd, tävlingshäst,
Hösilage; fri tillgång (6 -12 kg/ dag beroende på årstid)
Salt
Mineraler
Selen

#4 Frustrerande att du kan få i ditt russ 12kg,när min nordsvensk säger nej vid 10-11 kg hösilage..
#5 Fast det går bara på hösten och förvintern. På vårkanten blir det bara 6 kg om dagen. De äter väldigt olika. Har dock inget kraftfoder.
Halvblodsto 162cm, ca 520kg 9år. Normalfödd, tävlingshäst
Morgon 2kg hö, 1dl betfor och 3dl havre
Intag 3kg hö, 1dl betfor och 3dl havre
Kväll 4kg hö 2dl betfor och 4dl havre
Sedan får hon mineraler blå och biotin
Så totalt blir det 9kg hö, 1kg havre och 4dl torr betfor och hon håller sig bra i hullet på detta :)
B-ponnyer 250-300 kg.
Fri tillgång på hö (äter ca 6 kilo/var)
1/2 dl mineraler
1 dl kraft grov 90 tillsammans med mineralerna om de inte fått detta under dagen i form av träningsgodis :)
Hakuna matata!

#6 Min får lusern för att ha något att bygga muskler av.. hade ensilaget räckt hade hon fått bara det men det gör det inte.

Mina har fri tillgång på hösilage. Dock är det inte superbra värden på det så får ge proteinfoder för att balansera upp.
Orion
0,5 lucern (pellets)
0,1 sojamjöl
0,2 kli
+ mineraler
Roya
Endast mineraler nu då hon inte är igång
Nelton
0,1 hippo basic
+ mineraler
Min är ett halvblodssto- tävlingshäst, ca 168 hög och vet inte vad hon väger…
morgon: 2kg hösilage 1,5dl Krafft muskel
Lunch: 2kg hösilage
Eftermiddag: 3kg hösilage, ca 1kg halm, 1,5dl Krafft Muskel
Kväll: 4kg hösilage, ca 1 kg halm, 2dl Krafft muskel
när jag är i stallet får hon 6dl betfor som är uppblött med 1dl mineral grön och 1mått V.S.L vitamin E.
hon har lätt att bli tjock!
nu går hon på 11kg hösilage, 2kg halm, 5dl Krafft Muskel
vanligtvis på vintern får hon 12 kg hösilage men nu är hon under igångsättning och blev fet när vi höjde fodret.
Quarter 150cm 4år och Vbl-travare 155cm 6år.
Morgon: 2kg hö
Lunch: 2kg hö
Inne på kvällen: 5-6kg hö, 1L kornkross, biotin, mineraler, kiesel.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Lite uppdatering, efter kylan nu så äter min häst hela 14kg hösilage och 1-1.5kg lusern utan problem :) bra för hon behöver hållas uppe i vikt, drog ner på lusernet när hon vilade vilket gjorde att hon förlorade muskler :( så det gör vi inte om!
Fri tillgång ute sen får hon 2kg inne.
Tänk på att hästarna ska få tillfredställa sitt tuggbehov som är 16 timmar per dag.
Vera är kallblodstravare, sätter nog i sig en hel jäkla massa hö. skulle nog gissa på 14-16 kg med hö per dag iaf..
Har en shettis 90cm hög. Vet inte exakt vad han väger, men tippar på ca 170 kg.
Han får totalt 3 dl av Krafft havrefri musli, 0,75 dl miner röd uppdelat på 3 mål. Han får även betfor några ggr i veckan. Det är då 1dl som blötläggs.
Han har hönät i boxen som fylls dagligen så det är 6 kg i. Det är ett småmaskigt hönät så han äter inte upp allt - men hur mycket han äter är olika från dag till dag och då är det bättre att det är kvar i nätet. Han får 2 kg hösilage som lunch i hagen.
Till detta får han göra något ca 5 dagar i veckan, ibland blir det alla dagar i veckan. Han hålls fin i kroppen på detta och han har blivit gladare sen jag höngde in hönätet.
MVH
Sofie
Ella, new forest vet ej vikt men kanske ca 400???
hösilage 15kilo uppdelat i 3måltider
mineraller 0,5dl
betfor 3dl uppdelat i 2måltider
havre 8dl uppdelat i 2måltider
Fido, kallblodstravare på ca 550-600
hösilage 13kilo uppdelat i 3måltider
lucern 10dl uppdelat i 2måltider
mineraler 0,5dl
sila, russ på ca 300
hösilage 8kilo
mineraler 0,5dl
betfor 3dl uppdelat i 2måltider
Stella, halvblod på ca 550-600
hösilage 13kilo
lucern 15dl uppdelat i 2måltider
10dl kornkross uppdelat i 2måltider
betfor 2dl uppdelat i 2måltider
oskar, shettis
hösilage 6kilo
mineraler 0,5dl
cindy, new forest/halvblod
hösilage 16kilo
lucern 5dl uppdelat i 2måltider
mineraller 0,5dl
Varmblod (fd travare, nu hobbyridhäst under igångsättning), 14 år, valack, ca 155 cm hög
Morgon (inne): inne en tuss hösilage, ½ morot (ist. för kraftfoder)
Morgon (ute): ca 3-4 kg hösilage (alla hästar får samma)
Lunch: ca 2-3 kg hösilage (alla hästar får samma)
Insläpp: ca 6 kg hösilage
Kväll: 1 dl mineraler, morot/torkat bröd
Sammanlagt ca 12 kg hösilage, 1 dl mineraler, morötter/bröd.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Unghästen 2,5 år, ca 150 hög, halvblodskorsning. Några dl lucern för att ha ngt då alla får inne och mineraler. 4 -5 kg hö inne på kvällen beroende på tempratur.
Valacken 10 år, 163 cm halvblod. Lucern inne på kvällen olika mängder beroende på hur hårt han gått. Mineraler och 5-6 kg hö inne på kvällen.
Båda har fri tillgång på hösilage ute om dagarna, 10-14 timmar om dagen och halm i boxen.
Unghästen börjar bli lite tjock så jag ska minska på innematen lite, men väntar tills det blivit lite varmare. Valcken är svårfödd men fin i hullet och muskler nu.
Undviker kraftfoder och behöver inte mer motor på stora killen :)
en travare 164cm 28år ett hbl 4 år 170cm och båda får hösilage fritt.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus