Börja tävla dressyr
Hittar ingenstans kortfattat vad som krävs osv för att få tävla dressyr.
- Vad är det som krävs och vad innebär allt detta ? ( licenser, kort osv)
- Något man inte får ha på en dressyrtävling?
- Vad innebär alla dressyrprogram? 
Jag red min första dressyrtävling förra året då jag hade börjat rida för svenska dressyrimporter på röbäcks 4hgård. Dom lärde mig rida riktig dressyr osv. Sen skulle jag då tävla. Eftersom att jag är under fjorton så behöver jag inte ta eget grönt kort ännu. Men fjorton och uppåt är det obligaoriskt att ryttaren ska ta grönt kort. Men man måste också köpa en licens, vilket man gör på svenska ridsports förbundets hemsida, kostar inte mer än två hundra vad jag minns. Din sista fråga kan jag nog dock inte svara på.. Du får förtydliga den 
Ponnyn jag tävlade med nästan hela förra sommaren, Han som lärde mig rida dressyr PÅ RIKTIGT. <3
Dressyrprogramen är olika i olika svårighetsgrader.LC är det lättaste.Finns olika LC program.Något svårare är LB finns även fler av den.Svårast av de lätta programen är LA som även det finns i olika utföranden. LA:P program är något svårare än LA. Sen blir det medelsvår/FEI.
Vad som krävs för att tävla beror lite på hur/vad du ska tävla.Om du tävlar klubb behövs oftast inte mer än grönt kort.Lokalt behöver du förutom grönt kort även en ryttarlicens.Regionalt behöver du förutom de nämda en hästlicens.
Du får inte rida på vissa bett/nosgrimmor.De godkända finns i TR dressyr. Du får ej rida med benskydd/lindor av något slag.Inte heller hjälptyglar och spö.
Detta är väll typ "grunden" som jag kommer på.:)
Erika, ~värd på dressyr~

På stallbacken.com finns alla olika dressyrprogram.
Dom står i "svårighetsgrads-ordning" :)
Som föregåeende skrivit finns alla regler och bestämmelser om utrustning i Dressyr TR som du hittar här.
Vad som behövs för att du ska fåp tävla beror helt på vilken nivå du ska tävla på.
På en klubbtävling brukar det inte vara några speciella krav förutom medlemsskap i klubben och ev grönt kort.
På en lokaltävling krävs grönt kort, ryttarlicens och medlemsskap i någon klubb.
Om du inte har grönt kort, prata med en ridskola/ridklubb i närheten. Dom brukar ha Gröna kortet-kurser lite då och då! :)
Hoppas du förstod allt, bara att fråga om det är något mer du undrar :)
Så man måste alltså vara medlem i en klubb? Har egen häst o är inte på ridklubbar .. :P

Ja, alltså den klubben du löser licens för är du även medlem i. Det är alltså din "hemmaklubb", den du tävlar för.
Läste igenom TR lite nu och upptäckte att dom har ändrat en grej ganska nyligen.
Numera måste du även ha hästlicens på alla tävlingar utom klubbtävling.
okej tack för svar :)