Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: avel
Läst 11336 ggr
Skunken
8

För sent för ett första föl?

Jag undrar hur gammal hästen högst bör vara för ett första föl. Man brukar ju säga att man inte ska ta en kull på en tik som hunnit bli 5-7 år men vad gäller för hästar.

Har ett haflingersto (41p) som hunnit fylla 13 år och har alltid velat ta ett föl på henne men har inte haft tid förens nu. Är jag för sent ute?

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Denna kommentar har tagits bort.
enmanik
0

Jag betäckte mitt sto i somras och fölning beräknas i maj. Och det är mitt stos första föl och hon blir 11 i år. Sen så pratade jag med en på hingstationen som skulle ta sitt första föl på sit sto som var 15 år. Så jag tror inte det ska vara några problem.

Det är väl det att ju äldre hästen är desto svårare kan det vara för det att ta sig, oavsett om de haft föl tidigare eller inte, men att det är lättare för ett sto som haft föl tidigare. Men jag ska inte säga för mycket för jag är absolut inget proffs inom ämnet!

Heade jag varit du så hade jag nog i alla fall provat. Det var det jag gjorde och jag är oerhört glad att jag ska få något efter mitt underbara sto!! :)

Kimpa
0

Med hundra är det ju för att de inte ska hinna bli för trånga över bäckenet.
Det är inget problem hästarna har, utan självklart ska du betäcka din häst om du går i dem tankarna.
Åldern och att hon inte haft föl tidigare är inget problem i sig.

Elshira
0

Det är inga problem med att bäckenet skulle ha stelnat eller sådana saker. Det blir liksom inga direkta kropsliga problem.

En äldre häst (jag skulle nog säga 15+ för större raser, och upp emot 20 för raser (ponnyer) som blir lite äldre kan ibland ha svårt att ta sig (bli dräktiga). Vissa kan få infektioner pga att de inte renar sig som de ska, men det går bra att göra en "sköljning" och försöka på nytt, men det är i övrigt inget som orsakar problem.

Men man brukar säga att blir de bara dräktiga så är resten sällan ett problem. Då är de tillräckligt pigga och friska.

Så länge de är fina i kroppen (inte börjar tunna ur nämnvärt), inte har allt för lätt att tappa hull (fölungar kan ta mycket på dem ibland), och i övrigt är pigga och krya som vilken annan yngre häst som helst så är det bara att "tuta och köra".

Med andra ord ska man inte kolla på "papperna" hur gammal en häst är, utan titta på hästen om den verkar pigg och frisk bara. Jag skulle säga att klarar de att ridas regelbundet i friskt tempo (mormal mortionsridning för "hobbyrytare") så klarar de garanterat en fölning.

Det som kan bli problem med äldre hästar är inget allvarligt utan är att de
1. inte tar sig
2. kan få infektion och behöva spolas för att bli dräktiga
3. gå ner i vikt
4. att om de är gamla och börjar bli lite "klena" (gäller altså de som är "märkbart äldre" men som tagit sig och det gått fint) så kan de ha lite jobbigt och ibland behöva lite hjälp vid fölningen för att få ut fölungen. Inte så att de inte klarar fölningen själva, men för att de ska slippa ta ut sig helt och ha lite ork till att slicka fölungen osv.

Hur som helst tycker jag att upp till 15 ska det inte vara några problem, men äldre än det kan det bli lite knepigare bara. Men har de haft föl förut och framför allt om de haft någorlunda regelbundet så brukar de kuna få föl till +- 20 utan problem, och för ponnyraser är det inte ovanligt upp till ungefär 25. Det brkar vara tänderna som är roblemet = att hålla dem i hull. I övrigt klarar de oftast föl.

Så 13 är absolut inget probem i.af!

Hakuna matata!

Tusen
0

En häst som tar sig, dvs blir dräktig, klarar alltid av en fölning. Naturen har ordnat de så vist att om stoet inte klarar en fölning så kastar stoet fölet långt innan fullgången tid eller så tar hon sig inte alls.

Så det är ingen fara då det gäller hästar. De är inte som andra djur. (Eller människor)

QALM
0

Jag har hingststation och det äldsta stoet som aldrig tidigare fått föl jag betäckt, som blivit dräktig. Har varit 16 år och i gott hull. Jag föder upp Quarterhästar.

Cezanne
0

Det som kan ske är att livmodern inte får tillräckligt med blod så att fölet blir litet och att stoet inte har tillräckligt med mjölk. Men det behöver inte bli så.

Mitt sto fick sitt första föl som 16-åring och sitt sista som 21-åring. Hon har tagit sig lätt, haft lätta dräktigheter och fölningar samt ordentligt med mjölk till sina föl. Att jag beslöt att förra årets föl skulle bli det sista beror på att hon blev mer tjock i bakbenen än de tidigare dräktigheterna.

Apnea
0

(hundar tar man inte första kullen på efter 5 års åler och man är seriös)

Mitt sto skall få sitt första föl när hon är 16-18 år..  förutsatt att hon är vid god hälsa.

Men är det inte så att ett sto som är i tipp topp kondition och rids varje dag o.s.v har mycket större chans att få ett friskt föl i en frisk förlåssning som han kan ta hand om bra.. Än ett sto som stått stått länge innan fölet (tillräckligt länge för att tappa kandition och muskler helt)?

Cezanne
0

Ston som är i för hög kondition kan få svårt att komma i brunst. Finns mer än ett gammalt tävlingssto som krånglat.

Du kan inte jämföra olika djurslag eller hästar och människor.

Elshira
0

#9 Det är iofs sant, de bör väll kanske inte tävla trav samtidigt som de ska betäckas, men mortionsridning ett par ggr/veckan är bara bra!

Hakuna matata!

Sarah
0

Tog för då mig häst var 18. Hennes första bebis. Tog sig på första försöket och allt gick jättebra. Är hon i bra skick och det tar sig skulle jag inte se några problem!