tips om mat?
har en häst som får korsförlamning av sin mat pga för mycket protein
har haft det 2gånger nu(väldigt lätta båda gångerna)
vad ska man ge henne?
hon är en häst som inte vill äta hö, så vad för kraftfodder är det lite protein i?
tacksam för svar
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Det handlar inte om protein vid korsförlamning. Korsförlamning får hästar av för mkt stärkelse o socker, om de har anlag att få det.
Analys på ditt grovfoder samt kolla sockerinnehållet. Behövs kraftfoder, något med minimalt med stärkelse.
analys på höt och hösilage är gjort och det var jättebra(kommer inte ihåg exakta värden)
hon måste ha något mera än det för hon äter ca5kilo om dagen rästen lämnar hon
hon har VÄLDIGT lätt att gå ner
//Sandra Johansson
Har det inte samband med träningen också? Att man inte bör vrålträna X antal dagar och sedan låta dem vila helt - anpassa träningen efter hur ofta den sker m.a.o.
oftast ser mina veckor ut 1dag vila
1dag hoppträning
3 ut i skogen
1dressyr träning
och 1dag tävling annars blir det dressyr den dagen oxå
så beror inte på vila och för hård träning
//Sandra Johansson

Men kan du inte lägga ut din hästs foderstat? Med analys värden för höet så man kan se hur det ser ut..
hon får när hon rids följande uppdelat i 2 omgångar, morgon och kväll:
2,5st kraft mått kornkross
2nävar betfor, ca 2dl (hon har inte ätit om det inte är lite blött, för hon behöver egentligen inte mera energi)
1/5 dl mineraller
1dl linfrökaka
1dl rapsfrökaka
nu när hon inte ridsfår hon(pga att hon fick korsförlamning igen)
samma fast endast 1mått med kornkross
är detta dåligt?
hittar inte analysen men kommer ihåg att värderna var väldigt bra
//Sandra Johansson
#6 Om värdena var väldigt bra så kan du utesluta kornet helt och bara ge det andra. Det är energin (kolhydraterna/sockret) som är det farliga och inte protein. Du kan med andra ord ge t.ex lucernpellets om din häst ändå nobbar hö, och olja går bra. Men uteslut helst allt spannmål.
Sedan är inte konstigt att din häst inte äter så mycket hö för så mycket korn blir även en stor häst ganska så mätt på.
Jag kunde skriva ihop en egen beskrivning, men denna personen (jeanette) skrev det så bra att jag saxat det ur en annan tråd som du kunnat hitta om du använde sökfunktionen.
"Stärkelse bör undvikas. Lusern är det "snällaste" grovfodret, dvs har låg socker/stärkelsehalt.
En korsförlamningshäst ska helst inte äta spannmålsbaserat kraftfoder eller sådant som innehåller stora delar spannmål. Korn går bort ärligt talat. Korsförlamningshästar kan med fördel fodras med stor andel fett i foderstaten. Dels är fett en för dem ofarlig energikälla, dels stabiliserar fettet glukoshalten i blodet vilket hjälper till att minska risken för nya attacker.
Korsförlamning handlar inte enbart om nedkylda hästar eller att man inte dragit ned på kraftfoder vid vila, utan sådana hästar brukar ganska ofta ha fel i ämnesomsättningen villket gör att den är extremt känslig för insulin. Alltså motsatsen till sockersjuka. Det gör att sockret i blodet far i vissa celler t ex musklerna jättesnabbt och sen fastnar där. Det har sen svårare att komma till nytta som bränsle. Inte helt omöjligt att det är därför sådana hästar har svårt att hulla sig.
Principiellt gäller att det är bra att minimera stärkelse/socker för en häst som haft korsförlamning om man inte säkert vet att det inte rör sig om en ärftlig benägenhet. Bland fullbloden finns en särskild sorts ärftlig korsförlamning.
Lusern kan du ge så mycket hon vill äta, och var noga med att göra en höanalys och då även analysera sockerhalten i höet."
Hakuna matata!

Äter hon endast 5 kg hö även fast hon inte får något kraftfoder? Låter väldigt komstigt..
Kraftfoder kan ALDRIG ersätta grovfoder, endast komplettera.
Hur stor är din häst? (vikt?)
Den ska äta MINST 1,2 kg grovfoder / 100 kg kroppsvikt.
Ja… Våra små B-ponnyer (117 kg /280 kg ungefär) äter 6 kg och de är i lagom hull. De får inget kraftfoder.
Men det där med att gr kraftfoder till hästar som är dåliga på att äta hö är en ond cirkel. Ju mer kraftfoder de äter, ju mindre hö blir det och ju mer kraftfoder får man kompensera med. (Min mamma var en sådan som gärna "kompenserade" med kraftfoder och har lyckats få till två fånghästar på det viset, men hon vägrar inse att man inte kan kompensera - endast kompletera med kraftfoder.)
Jag hade provat att ta bort allt kraftfoder utom lite mineral och betfor i kanske 2 veckor och se om hon åt mer hö, och därefter lägga till lite olja i det.
Hakuna matata!

#9 Håller med dig precis! :)
#9 Bra skrivet!
hon är stor kallblodstravare på ca 600 hehe
har testat ta bort all mat utan minerallerna i 1mån men hon vart alldeles för smal
men låter detta bättre då?
lucern
0,5 dl mineraller
1dl linfrökaka
1dl rapsfrökaka
för isåfall får hon ju lucernen blött och behöver inte betfor?
hur mycket lucern ska jag ge?
//Sandra Johansson
om din häst inte äter mer än ynka 5 kg ensilage/hö om dagen så bör du kanske kolla tänderna på den! Det låter väldigt lite!
Lucern är ett grovfoder så det kan du ge hur mycket du vill av! Det är omöjligt att ge råd om hur mycket du ska ge av något när du inte har angivit värdena på ditt grovfoder.
tänderna är kollade regelbundet
//Sandra Johansson
OBS att du bör välja lucern utan melass.

Om din häst är en kallblodstravare på 600 kg innebär det att den ska äta MINST 7,2 kg grovfoder/dag. Och det är i minsta laget…
Hästar är itne gjorda för att äta kraftfoder. Deras kropp funkar inte som den ska om dom inte får tillräckligt med grovfoder.
Hur är kvalitén på höet? Hur lång "ättid" har din häst? Kanske inte hinner äta mer? Trivs den? Kanske är stressad så den inte får i sig någon mat?
Jag tycker iaf att du ska leta med ljus och lykta efter anledningen till att den inte äter mer grovfoder.. Det är en otroligt viktig sak. Kan få alla möjliga sjukdomar/skador pga detta.
(Lucern är ett proteinfoder, inget man brukar ge till en häst som ska gå upp i vikt och inte behöver protein.)
Min förra travare tappade i vikt trots att han stod och åt hela dagarna på fri tillgång. Dvs, han åt så mkt han hann under dygnet. Då la jag till lucern och jag började med ½kg och ökade vart efter, slutade på ca 2-3kg (tror det stod på den påsen att man kunde ge upp till 3kg på stor häst).
Medarbetare på westernridning.ifokus
vi har kollat henne supernoga men hon vill helt enkelt inte ha mera.
hon får på kvällen när alla hästar är inne
och morgonen får hon ute(hon är högs i rang så hon blir ej bortkörd)
och lunch ute
går mycket i perioder ibland äter hon tillomed upp kompisens hö o ibland äter hon inget (vi lägger självklart ut mera då så kompisen oxå får)
men är inte så ofta hon gör så, ca 8gånger om året o då håller det i sig en vecka typ
//Sandra Johansson

Någon speciell faktor som spelar in under just den där veckan 8 ggr om årert?

Testa hösilage? Mina står på fri tillgång på det och äter det alltid hellre än hö. Vi har väldigt torrt ensilage och nu på vintern håller sig en rundbal lätt i två veckor.
nej inget speciellt rider som vanligt och vi har samma rutiner hela tiden
jo hon får hösilage blandat med hö o ska kolla med stallägaren vad hösilaget hade för värde men det var även bra
//Sandra Johansson

Är hon avmaskad?
självklart och vi har även tagit maskprov
//Sandra Johansson

då har jag tyvärr ingen logisk förklaring till varför din häst inte äter.. Men om jag vore du skulle jag fortsätta "leta" efter orsaken.
Som sagt, ett VÄLDIGT stort problem det här.
Prova att ge probiotika. Obalans i tarmfloran kan ställta till mycket.
Tänderna?
tänderna är kollade regelbundet sen hon köptes, hade ute senast den 19januari och det var inget
//Sandra Johansson
förlåt, såg nu att du redan skrivit det
hur är det trivs han i stallet, får han *"matro"?
Har ni gjort hygienanalys - hästar är vääldigt känsliga och de undviker i det längsta foder som är undermåligt
Den sommar som var i år gjorde att vi här (ngra mil norr om Gbg) i stort sett inte fick in något hö som var något att ha. Vi försökte att köpa av två "grannbönder" men båda hade mögel i sitt - och det var ändå bara augusti…
Har ni provat ensilage - min kräsne pålle äter helst när det är liite blötare än hö, plus att det är lättare att hålla det hygieniskt.
#28 håller med Ensilage är riktigt bra för kräsna hästar och dom behöver inte äta lika mycket av det som hö :)
#29 vad menar du med "inte äta lika mycket"? Det är ju mer vatten i ensilage än i hö, därför behöver de äta större giva ensilage än hö, i kg foder räknat. Om man räknar om det till kg TS så behöver de så klart lika mycket.
Jo i kg behöver dom det men det är lättare för en häst att äta ensilage änn hö.

#31 Undrar också hur du menar med att dom inte behöver äta lika mycket.. ?
Att det är "lättare" för en häst att äta hösilage än torrt hö gissar jag på att du menar betyder att den tycker det är smakligare och kanske får i sig fler kilon lättare?
Sen är ju smaken delad.. Jag tror att majoriteten av hästar föredrar hösilage, men det finns garanterat dom som hellre äter hö också :)
#32 eftersom ensilage är tyngre änn hö pga att det finns mer vatten i så behöver man inte lika mycket ensilage som hö.
Vi kollade det själva här i stallet och det blev ganske mycket mer hö änn ensilage eftersom hö är torrt och man behöver mycket mer hö för att nå tex 4 kg änn när man behöver 6 kg ensilage :)
lite svårt att förklara jag fattade inte första gången när veterinären förklarade det för mig :)
veterinbären sa också att hö är mer svårtuggat och tar längre tid för hästar att äta.

#33 Fast du mäter ju per kg TS (torrsubstans).
Alltså:
Om ett hösilage har ca 65 % ts och ett hö har 90% Innebär det att ett kilo hösilage innehåller mycket mer väta än ett kilo hö.
Och det är ju inte vatten du vill ge din häst när du fodrar med grovfoder, det är ju gräs ?!
Alltså behöver du ge MER hösilage för att det ska uppnå samma mängd GRÄS som höet.
Förstår du?
Jo då jag förstår det eller det visste jag redan men jag menar inte att dom behöver mindre men jag vet inte hur jag ska förklara för att du ska förstå. Men ärligt talat tror jag nog att veterinärer ska veta sådant efter allt pluggande dom har gjort och det är 2 st olika veterinärer som har förklarat det för mig. :)

Jag bryr mig inte om vem som har förklarat vad för dig.
Jag talar barar om fakta för dig! :)
jag tror nog att det är best att vi slutar tjafsa och äämnar oss åt ämnet istället
Om du ger din häst 5kg hö med ts 85% så behöver du ge 6,5 kg ensilage (vid ts 65%). Med andra ord så är dessa 1,5 kg extra i stort sett bara vatten!
Jag hade inte litat på veterinärens råd om fodergiva, veterinärer läser inga kurser om foder. Det gör däremot husdjursagronomerna!

Nej mer ensilage än hö!! Räkna TS! Precis som flera redan sagt. 4 kg ensilage till en häst, då svälter du den sakta men säkert.