Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 1824 ggr
Bellabalela
0

Känsliga näsgångar?

Min medryttarhäst kan under vintern under ridning (ibland även ledning) plötsligt börja kasta och skaka med huvudet och det är svårt att få kontakt med henne. Veterinär har tagits ut flertal gånger för att kolla upp detta men ingen har kunnat hitta något utan vi har bara fått beskedet att hästen har trånga och mycket känsliga näsgångar. Skakandet sker enbart vintertid när det är neråt 5-10 minus grader, aldrig någonsin hänt under våren-hösten. Det ska alltså vara så att hästens näsgångar är känsliga mot kylan, som om det fryser i näsgångarna.

Förra vintern tycker jag inte alls att det var så illa, hände några fåtal ridturer, främst vid hårdare arbete. Men nu i år har det tydligen blivit värre, och ridskolan där hon går med i kan inte ens använda henne och knappt leda henne. De har tagit ut vetenrinär igen utan resultat och De har avmaskat henne men utan några förbättringar.

Kan det verkligen vara enbart känsliga näsgångar som bidrar till detta?

Någon som har varit med om liknande eller har idéer om vad som kan bidra till skakande och kastande?

Ponniehesten
0

Jag har varit med om att många ponnysar jag ridit kastat med huvudet och blivit tittiga då det är kallt men det är väl ganska normalt skulle jag tro, Iallafall att dem blir tittiga, Dock har jag inte varit med om det du har, och jag har inte hört talas om det heller. Hoppas att du kanske hittar någon lösning eller så! Har du provat söka på google eller så? Eller frågat någon "expert" ? förutom veterinären tänkte jag Glad

Bellabalela
0

Självklart blir många hästar lite piggare och spralligare på vintern, men det är liksom inte det spralliga det handlar om, mer som att hon stör sig på något och bara vill iväg från det.
Har inte fått något riktigt matchande resultat på googlesökningar..Det kommer mest upp att bland annat tandproblem kan orsaka huvudskaningar, men har ju som sagt undersökt hela henne så inga tänder som kan bidra. Massa resultat om headshaking också, men låter superkonstigt om det skulle vara det som är orsaken, eftersom hennes skakningar enbart sker vintertid, och det är just då headshaking brukar lugna sig… ;S

WornOut
0

Tänkte först på headchaking sydrome.. Men som sagt så är det ju aktuellast på sommaren :S

Irriterad på sadel? Bett? Träns? Dina händer? Skänklar?

Bellabalela
0

Har exakt samma utrustning under sommar som vinter, och hon har ridits av olika personer så ryttaren är inte problemet.

Känns omöjligt att finna orsaken till dessa skakningar!! Om det nu inte kan vara så enkelt som känsliga näsgångar..? Låter skumt tycker jag…