Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 1113 ggr
marinelady
0

Midvinterkyla vad hittar ni på?

Ja vad hittar ni på när termometern pendlar mellan -15 till -30 på ett dygn?

Själv är jag dödsförkyld men insåg igår efter att min lilla nordsvensk sprungit igenom stängslet efter hon blivit skrämd av något att hon kanske behövde motioneras ytterligare en dag, hon har varit under igångsättning den här veckan efter en kortare vila på 5 dagar, så det har blivit skritturer,löslongering och promenader.

Så igår i min nöd så kopplade jag bara på en longerlina och lät henne arbeta och träna skritt till trav, fyra steg skritt till fyra steg skritt och tillbaka samt ut i djupsnö i skritt på lina, allt utan inspänning.

Men jag fick betala för det inatt, jag låg i frossa i 1h och sen hade jag en feber topp utan dess like hela natten, så idag måste nog hästen stå för att jag ska kunna bli frisk.. Jag har funderat på att skritta ut barbacka bara för att det måste men jag får se hur allmänstatusen är på mig om 2h.

Vad gör ni när det är kallt?

Jag hade gärna vilat min häst nu när termometern går neråt men då hon vilade 5 dagar i rad för 1 vecka sen så känns det som en hel veckas uppstart går åt pipsvängen.. Ioförsig har hon nu varit aktiv i 4 dagar så 1 dags vila kanske inte dödar.. Hm svårt beslut..

Gronstedt
0

Syter! Jag kommer inte att komma iväg än på ett par timmar, och då är det inte bara svinkallt utan också mörkt … BRRRR!

JessieS
0

Jag rider i ridhuset när det är kallt. ;) En av de många fördelarna med att ha hästen uppstallad på en ridskola. Idag ska jag dock löshoppa min buse till häst så att han får bralla av sig. När det bara är -15 grader så kan jag faktiskt våga mig på en uteritt. Här var det faktiskt trav igår, även om det var nästan -30 grader ute. :s Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det…

WornOut
0

Hehe. Hästen din dör nog inte av att vila EN dag ;)

Man brukar ju säga att dom börjar tappa kondition först efter två veckors vila! Mina går ibland varje dag, ibland varannan och ibland står dom också 2-3 dagar :P Ingen skada skedd! :)

marinelady
0

Haha nej jag kom på också det att 1 dag dör hon nog inte av, sen föll temperaturen från -18 till -24 då ansåg jag att hon dör absolut inte av 1 dags ledigt.. sen äter hon 18 kg hösilage istället för normal 12 kg hösilage så hon fryser nog inte heller ;)

Ponniehesten
0

min medryttarponny står bra uppstallad 5 minuter från ett ridhus. Men i torsdags då det var -24 så red jag ändå en liten sväng ute, i kanske en halvtimma. Dock red jag barbacka fast hon fick ha två täcken på sig. Krya på dig! Glad

marinelady
0

Brr.. minus 28 grader som varmast, hästen såg mycket inmobil ut i hagen och äter som bara den så idag blir det ytterligare en dag med bara hagvistelse.. Tack och lov är hagen stor och dom är ute ca 12-14 h om dagen så jag känner mig inte särskilt skyldig..

Gronstedt
0

"Bara" -17 när jag kom ut med medryttarhästen igår. Det blev 1,5 km i skritt och trav och sedan några varv på en volt på stallplanen för att lösgöra lite grann. Sedan kände jag inte av mina tår!

Zaphix
0

Var -21 igår och då tränade vi i djupsnön med timmerdoningen, var kallt om händerna och näsan, men höll mig varm genom att jag fick hoppa av lite då och då när vi skulle förbi trånga passager mellan diken.

Idag var det -22 och vi red i paddocken barbacka med mycket kläder på mig och mest i trav, höll mig varm rätt bra. Testade sedan en ny sadel så vi tog en galopprunda ute efter vägarna också, frös mest om näsan.

Rätt klädd så klarar man det mesta, på med skoterstövlarna, täckbyxor, ylleunderställ, två ylletröjor + tjock jacka och en mössa under hjälmen samt varma vantar så är det helt okej. Mest näsan som inte kan täckas över som blir lidande.

Hästen klarar av attg motioneras som vanligt, enda jag tänker extra på är att inte stå stilla speciellt länge så att han blir kall i musklerna.

Det jag dock inte klarar av ärf att köra vagnen när det är under -15-20. FRamför allt händerna blir för kalla för att detg ska fungera, rider man så håller man värmen, men i vagnen sitter man bara still. Kör man kan man dock klä på sig en massa mer än när mnan rider, men har inte tillräckligt varma vantar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Uss
0

"Vi" tolkade idag, mest bara i skritt, det var förstå gången, och jättekul, men inget att rekommendera den som är förkyld… citattecknen beror på att resten av familjen försökte stå på skidorna, jag tittade mest på och red bara när det var dotterns tur - jag är nämligen också dödsförkyld! Och det var KALLT!

Bellabalela
0

Jag brukar antingen rida korta men intensiva pass på ridbanan, eller så rider jag ut och får då hoppa av emellan och springa lite bredvid hästen för att hålla värmen uppe. Största problemet när det är så här kallt är väl tår, fingrar och ansikte, i övrigt har jag miljoner lager kläder på och det brukar inte va några problem alls så länge man håller igång ridningen hela tiden och rör på fingrar och tår! Är det riktigt kallt har jag med mig varm choklad också som är riktigt behagligt att värma sig med efter en ridtur ;)

marinelady
0

-22 kröp termometern till vid 8 på kvällen och jag var rastlös så då blev det en ridtur idag ändå, tog vår skrittrunda på ca 1.5km bara för att komma ut :). Det var nog lagom hade början på kalla tår när vi kom hem… Har förfrusit en stortå i veckna så är lite försiktig nu med tårna och förkylningen ;).

Men kan säga det att min häst uppskattade inte intiativet först, hon hade absolut tänkt sig att nu var det natt, lugn och ro också kommer matte med dumma ideer om ridning, ställde sig med huvudet i vattenhinkshörnet när jag lade på sadeln och hade egentligen inte tänkt ställa upp.. men när man väl kommit upp på ryggen och iväg så är det som vanligt alltid lika roligt tycker hon :). Speciellt när man kommer hem till ½ kg lusern..

WornOut
0

Förfrös nästan kinderna i förrgår på ridturen! Det var helt röda "ringar" (av den färgen man brukar få på hela kinderna) på kinderna med nästan helt vitt i mitten (alltså där jag blivit alldeles för kall!)..
Då är det kallt! :P

Fridaaaa
0

Är mest inne ;)
Eftersom medryttarhästen inte får ridas nu pga skada, så blir det promenader med han då och då, men mest korta ;)
Kallast vi haft denna vintern är -17 grader och det var på natten för någon natt sedan :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.