Köpa häst! :D
jag ska nu kanske få en egen häst för allra första gången.
eftersom jag aldrig har köpt någon innan så skulle jag vilja ha lite tips:
Vad är viktigt att fråga under provridningen och om man bestämmer sig för att köpa hästen vad ska man ta reda på då?
Ofta när man åker och provrider är det mest ridningen man fokuserar på men det är inte alltid det viktigaste utan be om att få sadla och tränsa själv sätta på ett täcka kratsa hovar osv. det är oftast i hanteringen det går fel om det finns möjlighet att du får testa att lasta, longera mm tycker jag att du ska be om det. det kan också vara smart att åka en andra gång och hyra ett ridhus i närheten så att du får se hur hästen är på främmande mark osv.
Testa också att få rida hästen i olika miljöer tex i skogen och i paddocken/ridhuset och gärna både med och utan annan häst.
detta är lite tipps men det du ska tänka mest på är vad du vill att hästen ska kunna och vad du tycker är viktigt.
Lyckas till!!!
håller med "bicolor" Så lycka till!
Du är en riktig lycko ost!!
tack så mycket, ska försöka tänka på de :) kommer nog vara ganska nervös när jag ska provrida en häst för första gången.
känns så himla konstigt att liksom rida på någon annans häst medans den kollar på.. :)
Det är kul att kunna hjälpa man kommer ju ihåg första gången själv ;)