Första medryttarhästen, tips?
Hej, ska om några dagar provrida en häst som jag ev ska bli medryttare på. En 5-årig liten stor häst. Det är bara för 1-2 gånger i veckan, behöver inte ta några fodringar eller så. Bara uteritter, promenader och sånt.
Jag har ridit på ridskola i 7 år så har erfarenhet.
Är det någon som har tips för själva provridning & sen om jag får bli medryttare på hästen??
Tror ni att det blir bra om det skiljer ungefär 15-20cm (hästens mankhöjd - ryttarens längd) ?? Är lite över 170cm lång.
Haha, låter ganska exakt som mig, för ett halvår sedan, så får väl dra allt det som jag glömde… 
För det första, fråga allt du kan komma på, det viktigaste är det väl bäst om man skriver upp i handen eller något.
Försök lägga upp en plan redan innan, på vad ni ska göra.
T.ex. prova alla gångarter som är möjliga, prova volter, tempo- och gångartsväxlingar.
Om det blir nödvändigt, be att få ta in hästen, ta av/på täcke, prova rykta, sadla, allt sånt där.
Allting som du kan/ska göra sedan.
Ehm…
Tja, det är väl typ det som jag kommer på just nu :)
Okej.
Blir nog bara testa gångarter, hur den lyssnar på skänkel, tygeltag osv. Hästen är ung och inte så utbildad så det är skogsmulle ridning som gäller för mig om jag blir medryttare.
Tack för tipset.
Be att få göra så mycket som möjligt i hanteringen på egen hand, innan du bestämmer dig. Ta in, borsta, sadla och allt sånt där. Ägaren kan väl hålla sig i närheten, och första gången såklart vara med och visa hur hon/han brukar göra, men att du får prova själv också. Då känner du lättare hur hästen funkar :) Sen tänk på att det är en unghäst, iaf en UNG häst, och de kan ju ha lite tok för sig :)
Av nån anledning brukar själva ridningen vara det minsta problemet när man ska hitta en medryttarhäst man trivs med :)
tänk på att prova flera gånger och rida både i skogen och på bana, det gör att du vet hur den beeter sig.
och gör som #2 och #4 säger att göra i ordning.
innan du åker dit sätt dig och fundera ut frågor, och ställ frågor även under perioden med medryttarpony :)
Tänk på att ni är 3 som ska trivas med varandra: Du, ägaren och hästen.
Huvudsaken är väll bara att du och hästen trivs. Allt annat kommer ju upp i efterhand.. Du kan ju när du vill sluta vara medryttare på hästen om du kommer på något som du inte trivs med :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
rid precis likadant som när du rider på ridskola.
Jag kände samma sak första gången, Men alla rider på olika sett, ingen likadant. så även fast det kan kännas som att, "men oj nu kanske dom tycker att jag rider henne/honom för mycket i form.." så lönar det sig ändå i slutändan att bara vara sig själv och rida precis likadant som man brukar!:) Dock om det skulle vara en väldigt,väldigt busig häst och man är van att kanske rida lite mer "sega" hästar så blir det väl en liten ändring skulle jag tro;) Men då är det bara bättre att låta det flyta på lite som det vill, För man kan inte förvänta sig att det ska vara perfeckt första gången! :)