Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 2330 ggr
Mirakelhest
0

Farliga växter i hagen...

Hej, Jag ska bygga en hage och jag undrar om hur man kollar så att det inte är farliga växter. Hur gör ni?

Mvh Mirakelhest :)

Sarah
0

Ek är lätt att se iaf :)

Tusen
0

#1 Fast ek är inte så där jättefarlig heller. Det är ekollonen som ramlar ner på hösten som kan förgifta hästen men då ska den äta massor och det gör den bara om betet håller på att ta slut.

Det finns andra växter som är betydligt giftigare i så fall.

Här kan du läsa lite mer om vilka växter man bör unfdvika att ha i hagen.

Fast kom också ihåg att så länge hästen har illräckligt med bete så äter den inte av de giftiga växterna.

Vi har alltid jättebeten till våra hästar så det är aldrig nåfgon risk att de äter ev giftiga växter om de skulle råka växa några där. Skulle det finnas massor av någon sort kan man ju hägna in dessa växter i så fall.

Sarah
0

Tja hur farligt man tycker att det är beror ju på… Två hästar vid mitt stall (en i och en i granstallet) dog i höstas i akut tarminflamation. Båda hade ätit ekollon. Har de börjat få smak på ekollon kan de bli beroende.

Tusen
0

hur gott om bete. hade. de då

Elshira
0

Smörblommor är giftiga för hästarna, oftast inte dödliga men han göra dem regält hängiga, få feber, fradga mm.

Hästarna brukar nästan alltid lämna dem i hagen (de brukar peta ur dem ur hö också), men är hästen väldigt hungrig så kan de äta det i brist på annat.

En bekant råkade ut för det då hennes sto lämnades för betäckning, gick i en nerbetad gräshage utan att få något hö, så hästen åt det för att den var så hungrig stackarn.

Men kan man försöka få bort smörblommorna innan man gör en ny hage är det nog bra!

Hakuna matata!

Lorita
0

#3 o vad jag sktigit när vi averkade skogen att all ek ska bort ändå står en ek kvar, den ryker i sommar det är ett som är säkert men det finns fler faliga växter som är faligare än ek att varna för

Tex Tibast, dom gäver alla grannar upp och panterar i sina trägårdar tex Skrattande jag vet att tibast är rara men det är mina djur också Oskyldig

det bästa är att goggla på giftiga växter

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Sarah
0

Visst finns det farligare växter än ek, men det betyder inte att man ska skita i eken. Fjordingen hade magert bete eftersom han lätt la på sig, men flera hektar att gå på. Islänningen hade normalt bete. Vet att det är större risk att de äter om de har dålig bete, men det betyder inte att ingen börjar ändå. Kan man hägna bort ekarna så varför inte?

fridak
0

Jag tror min häst tuggade i sig johannesört på förra betet. det fanns i hagen men de brukade för det mesta låta den växten vara men en dag så var min häst väldigt bränd av solen trots att det mestadels hade varit regn de närmsta dagarna. hans bläs hade "svullnat" och blivit sårig, men med aloe vera gel så blev det bättre.

Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Då artrikedomen ofta är större på mark som inte odlats som jordbruks- eller trädgårdsmark kan skadliga eller rent av giftiga växter förekomma där.