Shivering
Vad är värt att veta om denna sjukdom? Har ni några egna erfarenheter? Fick för ca en vecka sedan konstaterat att min hästs påstådda Tuppspatt inte alls är det, utan att det rör sig om Shivering istället. Har försökt läsa allt jag hittar, men det finns inte så mycket att finna. Verkar vara ännu svårare att hitta information om när symptomen inte riktigt är desamma som det vanliga. Filmer på youtube finns, där rörelserna är likadana som de min uppvisar, men information i textform saknar jag.. Så, dela gärna med er :)
Till det som står i länken kan jag lägga ett par saker som har varit mig till hjälp vid hantering av en shivering-häst.
* Håll hoven stadigt tryckt mot ditt ben så att hoven inte sjunker eller rör sig när hästen slutar spänna sig - då blir det lättare för den att slappna av och lita på att du ska hålla reda på dess bakben.
* Massage och stretching lindrade problemen - på just den hästen, i alla fall.
Men lita inte på att den inte har spatt också, om du inte fått den röntgad och den konstaterats vara ren.
#1 Det är just den infon jag har hittat. Står liknande på andra sidor. Det jag skulle vilja veta är om hästar som har lite avvikande symptom. #2 Givetvis utesluter jag inte att han även kan ha det andra. Men det är inte spatt det handlar om, utan tuppspatt..helt skilda diagnoser. Han har inte dessa karaktäristiska skakningar, utan gör bara dessa konstiga lyft med bakbenen. Framförallt när han kliver över saker, både baklänges och framlänges. Lyfter ibland benet högt och fastnar när man kratsar hovar/hovslagaren är ut, avslutas alltid med lätta ryckningar innan benet går ner till marken igen. Han uppvisade inte alls det här lika ofta då han var i bra kondition och välmusklad.. Idag är han på väg tillbaka efter några oturliga skador, så han är både muskelfattig och har dålig kondis. Mina förhoppningar är ju att symtomen ska återgå till det de var när han var igång..alltså i princip obefintliga. Men som sagt, all info är bra info. Har vi otur så utvecklar ju det här sig till det värre..