hur mycket kan jag ge?
jag fick tips om att ge granris till min häst så han har nåt att pilla på.. å har inatt därför testat att ge honom för att se om han lugnar ner sig.. har inte varit uppe än å sett om han ätit upp eller hur de ser ut..
men min fråga:
hur mycket granris kan dom äta? hur mycket kan jag ge honom varje natt? måste man vara försiktig eller kan dom äta i stortsett hur mycket som helst?
Det är terpentin i granriset så jag skulle nog inte ge så mycket av det. Se istället om du kan hitta asp som han kan få barka. Aspbark ska vara milt avmaskande så det är ju "nyttigt" också.
Ask är ett väldigt populärt trädslag hos hästar.
Även al brukar vara uppskattat.
ja för granris äter han inte tydligen:P
men jag har hört att bark inte är bra för hästar att äta? pga kolik eller liknande..?
Jag brukar slänge in en gran på 1-2m så får dom ha det och pilla med Blir inte jättemkt ätet av det men dom leker och drar i den och knaprar på den. Dom har den i ganska många veckor och har kul med =P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ask, asp, sälg och sly är det som är mest poppis här hemma. 2 ponnyer gör soprent på ett litet "träd/sly" på kanske 3-4 meter på en enda dag. Eller tja, om de inte lyckats vända de större själv gör vi det åt dem, då varar det 2 dagar xD
Bark är inte dåligt att äta, det är mycket nyttigt där i! Det är inte trorrare än vanligt hö :)
Granris är inte lika poppis här, blir som för övan mest leksak om inte någon bestämmer sig för en liten smakbit ibland.
Dock har vi haft de hästar som ätit en granruska eller två utan problem… :P
Hakuna matata!
okej jag har bara hört att bark inte ska vra bra.. en häst i stallet hade tydligen ftt kolik pga bark… men de kan dom iof få ananrs åxå.. men de är därför jagvarit försiktig.. men jag kanske inte behöver vara så noig med barken då?:-P

tall är nog bättre att ge än gran (gäller i alla fal får)
okej men som sagt han åt inget av granen iallafall så:P hade inte rört inatt heler

#9 gran är vad jag hört inte så nyttigt/gott men tall och många lövgrenar gillar dom
okej där ser man..=) som sagt granen var inte så god.. får testa nåt annat å se då:P
Det tog tid för våra innan dom brydde sig om granen. När dom väl började bry sig så lekte dom först mest. Men snart så började dom käka på den. Visst tid det väl lite tid innan dom käkade slut på den men efter hand så, men det gjorde int emig något för det var ju bara skönt att slippa leta ny så snart.
Medarbetare på westernridning.ifokus