Någon bra behandling mot skavsår?
Hejsan! Min d-ponny har skavsår på bogen-inåt bringan på båda sidor och även litegrann bak vid sadeln. Så nu funderar jag på, finns det någon salva man kan smörja med? Eller något annat man kan göra? Tacksam för svar! Vill att min ponny ska må bättre! Med vänlig hälsning, Tove
Ta bort/inte använda utrustningen som skaver?

Är det sadeln som skaver överallt? BYT genast! En sadel som inte ligger bra ger skador på hästen. Inte bara skavsår utan ledproblem och ryggsmärtor. Trycker sadeln ger det lätt kotledsinflamationer etc.
Sadeln passar, vi har redan kollat upp det. Han får inte skavsår längre funderade bara på om jag skulle göra något för att få skavningarna att växa ut fortare eller bättre. Hans päls står uppåt på ett sätt efter att man rakar honom därför får han skaven när vi rakat honom då alla täcken ligger emot och irriterar.
Ursäkta att jag inte var tillräckligt klarspråkig från början.
Om all utrustning sitter som den ska så finns det väl lite olika knept för att undvika skav. Har hört att vissa sprayar på pälsglans där täcket ligger emot och skaver. Vet inte om det funkar men har hört andra som gjort så och tyckt att det fungerar!
Skav av sadeln (min häst har jättemkt vinterpäls å får skav av hårda schabraks-kanter, alltså inte av sadeln i sig, just nu rider jag med en tunn fårskinnspläd under sadeln, det funkar bra, inge skav . Har planer på att inhandla ett renskinn, det ska vara det absolut bästa man kan ha under sadeln, både för att det minskar skav och för att det bl a. är tryckutjämnande mot hästens rygg.
Pälsglans på bringan eller en padd, sån man har när man lindar benen på hästen nattetid, bara häng den dubbelvikt framme vid bringan funkar bästa om hästen har dubble täcken!
Vid bringan så kan du prova med bogskydd i lycra.
Bak vid sadeln (alltså där schabraket slutar) så vet jag att det är lätt att schabrak skaver om hästen har en svängd rygg. Särskillt "illa" blir det med schabrak som har ett stelt kantband eller paspoal. Det är vanligt att många schabrak åker ner vid ryggslutet, så se till att köpa ett schabrak som inte bara är upphöjt lite i manken, utan som även är upphöjt lite i bak. Absolut inga schabrak som är raka i ryggen (som många tjockare schabrak är).
Prova att köpa en helt vanlig vojlock och ha den ett tag och se om det blir någon skillnad. En voljock är billig och du vet garanterat om det blir skav från kanten på schabraket eller inte :)
Är det räremot under sadeln så kan du prova dig fram med olika material på sadelunderlägget. Det finns ju både de vanliga "bommuls varianterna" men de finns även de med liksomävt rutmönster (som bildar olika djupa "gropar"), det känns lite som en frotéhandduk men har inte dessa små "ögglor" som en vanlig frottehandduk har.
Annars kan du även prova renskinn, men det kostar ju en slant såklart, det ska många gånger vara det bästa dock!
Men generellt sett så blir det ju tyvärr av att sadeln inte ligger stilla. Är du säker på att den i sådana fall inte "gungar" fram och tillbaka i trav? Har hästen väldigt stort steg eller är rörlig är det lätt hänt.
Om du är noga med att smörja in sadeln och tvättar av den med sadeltvål varje gång du ritid så kan du prova att rida helt utan något under sadeln. Lädret är glatt och kan inte orsaka skav av den lilla friktionen, utan då är det i sådana fall för att sadeln rör sig. Men det är ett billigare alternativ än att prova olika underlägg för att se vart problemet finns så att säga.
Hakuna matata!
Jag har en fråga om ett annat sorts skav så lånar tråden lite, större delen av hästarna i stallet inklusive min har skav på haserna, typ liggsår trots att alla har överdrivet mycket spån. I min box, syns aldrig betonggolvet även om hästen varit inne hela natten, ändå ser han hemsk ut på haserna just nu. Hur kan det ens bli så när dom har ordentligt att ligga på i boxen och vad gör man för att motverka?
#8 Du kanske kan prova något annat strö?
Skulle vila prova halm men av lathet och snålhet har jag spån då det ingår i stallhyran, kan inte ha bädd heller för han vänder till så…
Så här års, när fällningen börjat eller snart ska börja, tycker jag att de ser ut att få skav lättare. Täcken som aldrig skavt ger plötsligt märken i pälsen, det blir kortslitet på haserna etc. Jag tror att det beror på att vinterpälsen nu är trött och sliten.

Pälsglans kan ju göra så att det bränner om något ligger emot?! Därför man aldrig får spraya i sadelläget..? Eller är jag helt ute och cyklar?
#12 Det kan säkert bero på vad det är för pälsglans, vissa innehåller ju en hel del "konstigheter".
Men Galopp's pälsglans (Canter coatshine, en vit sprayflaska med en galopperande häst på) är enbart silikon (samt ett luktämne) vet jag i.af. Så det borde det inte kunna bli något konstigt av :) Tycker det är "outstanding" då det glänser som kristall och gör hästen till en skridskobana (tänk på att tvätta händerna efter du haft på det, allt i läder blir snorhalt annars). Drygt är det med, det absolut bästa jag använt! ^^ Finns på granngården och de flesta hästbutiker!
Hakuna matata!
#12 nja tror inte det finns pälsglans som får saker att "bränna" att man inte ska ha det vid sadeln är väl just för att sadeln inte ska glida eftersom vissa pälsglans gör det VÄLDIGT halt haha? :S
#10 Jag hade absolut provat halm, om du vill bli av med skavet!
Du kan ju ha spån i botten och lägga ett lager halm ovanpå? Om man lyfter bort skithögarna med lite halm under (och lägger tillbaka den rena halmen igen) går det snabbt och smidigt. Så tar du bort kisset som vanligt bara ^^
Hakuna matata!