Avmaskning?
Så här har jag lärt mig att man avmaskar
1 gång i januari/februari
1 gång innan betet
1 gång efter betet
1 gång på hästen efter första frosten.
Stämmer det?
Hur gör man nuförtiden, förut var det ju receptfritt, måste man köra kolla masken nu, går man ihop då i stallet och gör det?
Och vad kostar maskmedel?
Vuxna hästar skall enbart maskas innan och efter betet. Unghästar kan dessutom avmaskas i januari. Inte oftare.
Innan avmaskningen skall man alltid ta maskprov ("kolla-masken" t.ex). Lämpligt är att alla i stallet gör det samtidigt för att alla skall kunna avmaskas samtidig om det behövs.
Priset på maskmedel varierar lite beroenda av sort och hur stor mängd man köper ut vid samma tillfälle, men mellan 50 kr till 150 kr är väl rätt normala priser.
Själv anser jag att man bör ta maskprover på varje enskild häst i början så man vet vilken individ som ev behöver avmaskas. Är sedan flocken maskfri i flera år kan man ta grupprover. Men då ska man veta att hästarna varit maskfria de senaste åren.

Så ofta som du beskriver att man "ska" avmaska .. Då dröjer det nog inte länge innan hela hästsverige är resistenta mot det ena eller andra :/
Man brukar som #1 säger avmaska före ooch efter bete.
Men numera gör man alltid en maskkoll och om en specifik häst inte har mask avmaskar man inte den alls.
Resten har #1 fått med ganska övergripligt :)
#1 det där funkar ju bara om det aldrig kommer in nya hästar i stallet?
#2 jag har fattat det som att man i stall med mer än 8 hästar tar man oftast grupp prov och visar det på mask avmaskas alla?
Jag personligen tycker detta med avmaskingen är en alldeles för stor grej. Jag kollar masken på min häst 1-2 gånger om året som max, om det var så farligt med mask i magen för hästen så skulle nog hästen själv fixat ett ''immunförsvar'' mot mask för lääänge sen.
Sålänge som hästen är frisk om kry och inte har några symptomer mot mask så behöver man inte kolla masken 4-5 gånger per år.
Min häst har ALLTiD nollat på kolla masken medans hans hagkompis/vissa andra avv hästarna haft över 1000 i mask. Då borde man såklart kolla oftare. Så det är indvid till invid, hur känsliga dom är o.s.v. 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
vi har en vetrinär i stallet som tar in prover 2ggr/år men är det någon som haft mkt mask får denna göra ett extra test nån månad efter.
#4 problemet är att hästen får problem med mask pga att vi håller dem som vi gör idag, dem går i samma hagar året runt (även om man variera mellan några så är det ändå "samma") så då uppstår problemet med mask.
men kollar man inte för styngfluge nu i feb igen? det har iaf jag lärt mig en gång på sen hösten tidigt vinter sen en gån till i feb.
#7 Gäller unghästar.
Dessutom sprids inte maskar så lätt på vintern i hagarna, då både ägg och maskar är i vila, om inte hästen äter själva avföringen (vilket unghästar kan göra ibland)
Stora beteshagar med gott om bete gör dessutom att hästarna inte behöver beta där de lägger sin avföring. Dessutom dör masken om betet får vila en sommar.
Mockar men dessutom vinterhagarna minskar också problemen.
#2 Grupprov bör inte tas om man inte kan förvänta sig 0-prover på masken.
Ny hästar behöver inte heller maskas bara för att de är nya i stallet. Träckprov skall altid tas innan. Skulle hästen då visa på mask kan de maskas efter det.
#8 en ny häst kan ju "ta med sig" mask till stallet om stallet är mask fritt.
Så du tycker folk ska betala 200x8 = 1600:- 2 gånger/år bara för att få veta det dem redan vet, att deras hästar har mask?
Har man 1-3 hagar som man varierar mellan året runt anser jag att det är ovanligt om hästen inte har mask.
#9 Du missförstår mig. Man tar maskprov enbart på den nya hästen. det kan man kräva som stallägare innan man tar emot hästen.
Vet man att hästarna har mask så maskar man naturligtvis. Jag tror inte jag förstår ditt problem riktigt. 8x200 ? Betalar inte varje hästägare sin egen maskkontroll?
Har hästen bevisligen mask- då avmaskar man.
Vet man inte om hästen är maskfri eller har mask- då tar man träckprov.
Är man övertygad att hela flocken är maskfri kan man ta gruppträckprov bara som en koll.
Men oavsett så är maskning 4 ggr per år inget att rekomendera. Risken för recistenta maskar ökar då.
Varje ny häst maskas om den visar på att ha mask. Övriga testade hästar behöver ju inte maskas bara för att det kommer en ny häst i hagen.
Visst är det ovanligt att om man har små hagar med häst året runt att hästarna är maskfria. Men det går!
#10 endel har ju fler än 1 häst ;)
Ja går om man mockar så fort hästen bajsat eller? :P
Men nej jag tycker det är dumt då alla verkar avmaska som vanligt, bara det att dem måste göra täckprov också…
#11 Vi har 6! hästar och har tagit två träckprov per år under två års tid. De åren har vi inte behövt maska dem alls. Därför kommer vi inte ens att ta träckprov under en treårsperiod.
Men om hästarna har mask så självklart skall du maska men det behövs bara två ggr per år i vilket fall. Och kommer det en ny häst så maskar man endast den.
Om man mockar varje dag och har maskat enligt ordination, ska man inte behöva vara orolig för mask igen. Finns det ingen mask i hagarna så kommer det inte in några i magen heller. Hästarna måste äta upp masken för att få i sig den och har man maskfria hästar så finns det ju ingen mask att äta upp. Dessutom brukar inte äldre hästar äta upp bajset något som yngre hästar kan göra då och då. Det är därför de behöver maskas oftare. (3 ggr/år)
#12 men då kan ni ju inte ha tagit på varje häst?
min polle fick mask för några år sen, och han är äldre och kan aldrig tro han skulle äta bajs, så den ideen funkar inte heller…
#13 Jo, vi har tagit individuella tester på varje häst.
Han måste ha ätit väldigt nära bajs i vilket fall för masken klarar sig inte annars. De är parasiter och behöver en värd. Vid kyla dör masken men äggen ligger i vila. Vid varmt väder kan t.o.m masken övereva i bajset men oftast är det äggen hästen äter upp. Blir det riktigt varmt och torrt och hästbajset sprids ut dör både mask och ägg efter en torr sommar. Det ärbl.a. därför hagarna behöver vila en säsong.
#14Så ni köper allstå 12 provet/år
12*200= 2400:- bara för att kolla.
Det borde inte vara så vanligt med mask om enda sättet vore att hästen åt bajs…
#15 Japp! Fast nu kommer vi inte behöva köpa varken maskmedel eller maskprover på 3 år. Och i fortsättningen kan vi göra grupprover (om 3 och 3)eftersom vi inte förväntar oss någon mask.
Du får tro vad du vill men så är det i vilket fall. 
men dom kan ju få styngfluge i sig när dom slickar sig, då kan de ju bli sprining på det varje år
#17 Det stämmer, men dessa ägg kan man se med blotta ögat då de sitter på t.ex benen. Då kan det vara idé att avaska. Annars inte. Man kan borsta bort äggen också.
Här kan man läsa mer om betesplanering

Rafflan: Min ena häst gick tidigare ihop med en flock ridskolehästar, (alltså ca 25 hstar i hagen), gjorde maskkoll och han hade 0. Nu har han gått ihop med som mest 6 andra hästar och som minst 3 andra hästar under ett års tid. Vi har haft 2-3 hagar att skifta mellan.
Gjorde för säkerhetsskull ett maskprov på alla. Dom andra hade olika mycket mask medans min polle hade 0.
Så SJÄLVKLART behöver inte alla hästar få mask!
#20 nej men jag tror det är ovanligt att dem inte har mask, dem flesta har nog mask.
Det är bra att "kolla masken" finns, annars hade alla stoppat i starka medel i sin häst som förstör för hästens mage.. min häst har haft mask i 1 tillfälle och det var när jag köpte en till häst som då hade mask så det blev smitta i min hage.. men nu är betet maskfritt men jag köper "kolla masken" 1 gång/år till mina två hästar och då naturligtvis så köper jag 2 st prover då jag vill veta exakt hur mycket mask varje häst har.. men som sagt har dom varit maskfria ett tag nu :)
Jag undrar om det verkligen är så vanligt med mask på vuxna hästar. Är det inte därför (förutom att risk för recistens) som man numera vill att man ska kolla att hästen har mask. I alla år har man ju maskat i förebyggande syfte.
De stall och stuterier som jag känner till här i trakten har väldigt få individer med mask eller inga alls.
Någon som vet något om detta? Alltså hur vanligt är det med mask hos hästar egentligen.
Vi har altid problem med styngflyga här och har jag haft ägg på hästen så avmaskar jag med ett medel som tar även styngflyga på hösten (efter betet) utan att kolla masken först, jag vet ju att hästen har styngfluga iaf och den vill jag bli av med.
Men vad som är lurigt är att det är ju bara stora och lilla blodmasken som syns på kolla masken. Man ser ju inte dom andra. Vi kollade masken och hade inga problem. Men vi viste ju ändå att vi haft styngflyga (vilket inte syns på kolla masken). Lite senare (några veckor efter avmaskning) så blir en av hästarna sjuk och med blodprov så visar det sig att det är mask (minns inte vilken men typ spolmask kanske..) vilket inte heller syns på kolla masken.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vår veterinär säger att de maskar som inte syns på "kolla masken"-provet, kan man avslöja på annat sätt. (t.ex styngflugan som syns på t.ex benen, bandmasken som syns i avföringen osv.)
De maskar som ni hade (#24) kan hända var en mask som man måste odla för att upptäcke. Det får man betala extra för på "kolla-masken".
Det vore intressant om du kunde ta reda på vilken mask det var.
I sällsynta fall kan hästen få t.ex. nackbandmasken som är svår att upptäcka men som lätt försvinner med hjälp av Ivomectin. Dock brukar den inte ge några större problem. Och, som sagt, den är sällsynt.
Läs mer om olika maskar här