Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 812 ggr
Lina
0

Vad är att föredra? (hovvård)

Det är dags att ringa hovslagaren nu för hovarna börjar bli långa. Inte farligt långa och han klarar sig utan problem i ett par veckor till men han har fått så ont i fötterna nu när marken har frusit. Det är en före detta lerig hage som nu inte är så rolig att gå i för hästarna. Nu till saken, eftersom han ömmar så mycket som han gör är det bättre att vänta med verkningen och hoppas att det blir plusgrader snart igen eller ska jag ta ut hovslagaren och få det gjort? det kanske inte är så mycket skillnad på en overkad/ verkad hov? ömhetsmässigt tänker jag nu? Han går barfota.

Skunken
0

Kanske bättre att fixa till hovarna på en gång så att han går rätt på fötterna men vet faktiskt inte….

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Elshira
0

Hade det varit sommar hade jag sagt verka ner, så att sulan får vänja sig med tryck. När hästarna är vana med att gå med "långa" hovar emellanåt (innan veklingarna) blir de lätt ömma när man tar bort deras kant tvärt. Om man däremot håller efter hela tiden så vänjer sig snart sulan.

Kommer ihåg förr när en av våra hästar blivit lite längre än vanligt (fortfarande inget fel, men lite längre bara), stackarn blev så ömm av att bara gå på plant underlag att hon fick boxvila. Idag går hon dock med korta kanter hela tiden och det går bra så länge de aldrig får hinna växa ut ^^

Men till den relevanta frågan, jag hade nog väntat ett litet tag och hoppats på lite mer snö innan du behöver verka igen, så det blir lite mjukare att gå.

Hakuna matata!

WhoCares-01
0

jag hade satt skor på… har hästen känsliga hovar kan det absolut vara en lösning. inte helt säkert att det funkar men kan ju vara värt ett försök? =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Zabbio
0

Är för barfota där det går.. men om hästen vart barfota ett tag, ömmar och inte blir  bättre vid en verkning är det nog bättre att sko hästen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lina
0

Skor är inget alternativ i dagsläget. Endas på order av hovslagare eller vet. i så fall pga hans historia.

Aribigga
0

Jag hade hört med hovslagaren vad denne trodde om din hästs fötter om de nu är speciella på något vis. Annars så ska väl en verkning på en häst som går barfota inte göra den ömmare?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lina
0

Det är det jag funderar över också. Blir dem speciellt mycket ömmare efter verkning? Blir dem det så väntar jag annars så får hovslagaren komma iveckan.

Peppe
0

En häst SKA inte bli öm av verkning, i så fall är det något som är fel.

hästen är gjord för att gå på sulan och strålen, precis som elefanter, kameler, hundar osv osv. det är hästens "trampdyna".

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
0

Hästen SKA som sagt inte bli ömmare vid en verkning, men kan ev bli det första timmarna/dagen, men ska inte hålla i sig längre. Måste man göra något drastiskt så kan den bli öm varför det är bättre att hålla efter hela tiden.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lina
0

men då kan jag ringa ut hovslagaren? För blir han inte märkbart öm så kan jag lika bra hålla efter hovarna så som jag vill.

CelsiusT
0

#10 Ja han SKA ju inte bli märkbart mer öm av at tman håller efter. Min pålla verkar jag ganska ofta för att hålla hovarna i trim och hon är aldrig öm efter en verkning. Dock så verkade vi min nya nu som inte varit verkad på ganska länge och han vart lite öm direkt efter (red ut direkt efter att hovslagaren vart här), men dagen efter så var han inte öm.

Bättre att hålla efter hovarna! Så jag skulle helt klart ha ringt ut hovslagaren, eller iaf rådgjort med h*n om det hela.

Medarbetare på westernridning.ifokus