Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3062 ggr
Zabbio
0

Vad är det jaktsäsong på nu?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, som rubriken lyder - vad är det de jagar nu?

Har normalt sett inget emot jägare - utom att de springer runt och skjuter i skogen ;) - men respekterar dem och håller mig undan när de har jakt.

Fast igår blev jag lite smått irriterad faktiskt. Hade ridit ut en viss runda vilket innebär att jag passerat en bit skog. En bit efter skogen får jag reda på att folk ska jaga där så¨jag vänder om och rider hem för att komma undan innan de börjar (fanns inga skyltar vare sig när jag red dit ellr hem). På vägen mötte jag  jaktlaget, den första komer i en bil, tvärnitar med skrikande bromsar så att is och snö yr när han kör in till sidan (han hade god tid att se mig och jag hade reflexer på, stod dessutom  ett par meter från vägen på en bit fält för att släppa förbi), vilket min inte helt trafiksäkra pålle blir lite nervös av. Till råga på allt tutar han på oss!!! För att han vill prata. Jo tack, det förstod jag när han stannade och vevade ner rutan, faktiskt. Bara dumt att tuta.

Han ville inte att jag skulle rida i skogen förståss, men eftersom jag var tvungen för att komma hem så fick de ju släppa förbi mig. Stigen går för övrigt inte raskt igenom jaktområdet utan lite vid kanten på det - och de hade inte  börjat än.

När jag ridit förbi fick han eler någon annan där den briljanta iden att testskjuta sitt vapen sådär 30-40 meter från mig och hästen, bakom oss, utan att varna eller ens vara igång med jakten.. Förvånad Pålle satte sig ner men faktiskt betedde han sig väldigt mycket bttre än jag trott att han skulle göra, både vid bilen och med panget. Han brukar  klara personbilar bra och ibland bussar och lastbilar, men vissa tillfällen får han hjärnsläpp och trycker ut rumpan mot  mötande bilar.. brukar leda hoom vid alla större vägar men då detta var en grusväg med fri sikt och bra möjligheter att gå ur vägen vis möte, så satt jag kvar.

Mötte någa av de andra och de var hur trevliga som helst. Tja, den första  var väl inte otrevlig heller direkt, det var väl mest bromsningen, tutandet och smälandet jag blev störd av.

Vi hade  åtminstonde en trevlig tölt och galopp på vägen hemåt, märkligt nog kändes det inte som om han skulle försöka stissa eller bli okontaktbar om jag släppte efter trots att han var uppstressad.

Men frågan är - vad är det jakt på nu?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Alex
0

Jobbigt med såna som inte visar hänsyn. Du sa väl till jägaren att det var dumt att tuta?

Men för att svara på din fråga så är det tillåtet att jaga vildsvin året om, så det kan säkert vara såna de är ute efter.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
0

Man jagar rådjur någon månad till.

Hakuna matata!

Zabbio
0

#1 Faktum  var att jag inte kom mig för att säga så mycket alls, men det borde jag förståss gjort.

Kan stämma.. det lät värre än jag har för mig att vanliga gevär låter, jag antar att de har lite kraftigare grejjer till vildsvin..

Alex
0

#3 Synd, men jag vet hur det är. I såna situationer är det lätt att glömma av sig för att man blir så paff, eller har fullt sjå att hålla koll på hästen…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CelsiusT
0

hare, rådjur, räv, älg m.m. Dock är det många som redan skjutit "sin andel" men det beror ju på vilken jaktlycka dom haft, hur mkt dom jagat och hur stor andel dom har. Snart börjar jakten ta slut.

Jag möter ofta jägare i skogarna häromkring. Har aldrig blivit ombedd att inte rida där. Vi rider ju bara förbi och sen är vi ju borta. Tror inte det stör så farligt mkt, så mkt och nära vilda  djur man kommer när man rider så tror jag knappast att man stör så mkt. Det är väl mer om dom hade något på gång som man skrämmer undan just när man kommer, men då ska man ha bra otur.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

man jagar väll allt just nu som man har kvot kvar på, det är bara på sommaren när djuren har ungar man inte jagar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

KKajsa
0

Jakten på de flesta djuren slutar nu den 31 Januari. Vildsvin får jagas utan hund till den 15 februari men den jakten går oftast ut på at bara sitta tyst o hoppas på att grisen skall komma inom skotthåll.

Hare & räv är det lite längre tid på (om jag minns rätt)Det betyder att även jakthundar bara får jaga hare & räv. Inga klövvilt får jagas m hund efter 31/1 Varje år.

Så varför inte låta dem få sina sista dagar i skogen? Från nästa helg är det bara du i ett halvår igen Glad

http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakten/jakttider2/

Har inte läst hela inlägget- bara svarat på vad man får jaga.

Idioter finns överallt även bland hästfolk & jägare….

Zabbio
0

4, 5 och 6: ok :)

#7 Synd att du inte läst hela inlägget, då hade du vetat att jag ''låter dem ha sina sista dagar i skogen" men inte uppskattar när de tutar på mig från bilen eller avfyrar gevär 30-40m bakom mig och min häst - på vägen innan de ens satt sig i jaktposition. Sen ser jag gärna att de sätter upp skyltar om de ska jaga och inte vill bli störda, för jag har ju ingen möjlighet att veta att de ska dit.

Hade jag mött dem på vägen ut hade jag tagit en annan runda bara - jag brukar faktiskt visa hänsyn. Men det var egentligen inte deras bemötande, utan deras (hans) dumhet med tutan och ffa att avfyra vapen utan förvarning eller synbar orsak. Om de har tid att tuta på mig och prata med mig har de väl tid att varna för att de tänker skjuta helt plötsligt…

Jag ville bara veta vad de jagar och hur länge de fortsätter.

lisette
0

synd att du inte tänkte på att fråga han om skyltar. det finns väl inga regler som säger att de ska sätta upp skyltar, men när man har en jägare som rör sig i skogarna där man rider ska man ju helst inte missa tillfället och be dom sätta upp nästa gång de jagar. det hade ju underlättat för alla som rör sig i skogen, även jägarna.

de vill ju klart inte att du ska rida där för du delvis kan skrämma bort viltet, men även för din och hästens säkerhet.

KKajsa
0

#8 Har nu läst hela inlägget  & den jägaren behövde nog inte oroa sig över att behöva skjuta på något vilt den dagen om det inte var det som den gjorde. De vilda djuren lär inte ha kommit åt det hållet något mer den dagen… & om du läst mitt inlägg så hade du sett att jag svarade på frågan om Men frågan är - vad är det jakt på nu?

Tur att det gick bra m dig & hästen!

Zabbio
0

#9 Jo, synd att jag inte tänkte på det. Jag har inget emot att hålla mig borta när de jagar :)

#10 Ja, tack för att du svarade på frågan, glömde nog säga det :)

Skunken
0

Vilket r**huvud! Vissa skulle varelse ha vapen, bil eller…. (kom inte på ngt mer)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund