Sadelgjords tips?
Efter en bilolycka för 2 år sen så skadade jag ena axeln, är ännu inte helt bra, och då min häst spänner ut magen nå extremt och trots träning vägrar bli bättre så funderar jag på att köpa en gjord med resår i båda ändarna för min axels skull.
Men hur gör jag för att inte riskera att spänna för hårt?
Har aldrig ägt en gjord utan resår i båda ändar, tror trycket blir väldigt ojämnt tryck på vardera sida om den ena är stum och den andra resår. Köp en gjord med hård resår då den blir mjukare ju mer du använder den och risken att spänna för hårt då är mindre.
Om hästen dessutom blåser upp sig tror jag risken att du spänner för hårt är mycket liten. I princip omöjligt, jag har aldrig lyckats iaf. även om man drar åt ett par hål när man suttit upp och ridit lite så måste man vara monsterstark..
#1 okey, ´hört lite hemska historier om folk som spänt gjordne för hårt, därför jag känt mig tveksam till den innan :)
Jag har enbart haft ressårgjordar de senaste 10 åren. Men viktigt är att det är ressår på båda sidor och att man spänner lite i taget på båda sidor. Dvs gjorden ska sitta på samma hål på båda sidor när du börjar späna (du ska inte behöva ta i något) och spänner inte allt på en gång utan gör det ett hål i taget, byt sida, ett hål. byt sida osv tills det är klart. Men så gör jag även utan ressår och för en häst med sadeltvång är det bara bra. Köp gjordar med tredubbel ressår, de med dubbla brukar tänja sig rätt snabbt. Men jag har en vanlig gjord för typ 700 i läder (den är anatonamisk så lite dyrare pga det) från hansbo bara. Och den är som ny efter 3 år nu. De på hööks osv fungerar lika bra de med, bara ressåren är "modell grövre" (ressåren brukar vara grön). Jag förstår inte hur man skulle dra åt ressårgjorden för hårt av olyckshändelse. Den ska sitta som en vanlig gjord och det ressåren gör är att hästen vid kraftig ansträngning kan vidga buken lite till. Det som händer om man drar ut ressåren till max är ju bara att den blir stumm - som en vanlig gjord…? Däremot vet jag att vissa tycker att sadeln ligger sämmre med ressårgjordar, men det är för att de "avslöjar" de som får sina sadlar (som egentligen inte passar så bra) att ligga still genom att dra åt gjorden hårt. Det avslöjade även för mig att jag drog mig snett i sadeln något jag (och min instruktör) inte märkt med vanlig gjord. Det visade sig att mitt bäcken var snett och jag fixade det med kiropraktorn, så det kan ju avslöj en ryttare också fast det är ju bara bra tycker jag :p Lär dig att känna hur hårt gjorden ska sitta normalt genom att känna med handen mellan sadelgjorden och hästens mage istället för hur hårt man ska dra åt så är det garanterat inga problem med ressårgjord. Gjorden ska ju egentligen alltid sitta så löst som möjligt utan att sadeln glider, och ju bättre passform sadeln har ju lösare behöver man spänna gjorden.
Hakuna matata!
#4 det är såna saker jag hört om :S
Känn på gjorden UNDER magen, mellan frambenen. Det är där det största trycket är. Även om gjorden är lös längst upp vid sadeln så kan det var hårt spänt där, så känn efter där hur hårt det är :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#5. Men de är ju ridskola där har man inte kåll och späner man för köst när ett ponny barn rider brukar den ju glida runt så föräldrar o ridlärare spänner för hårt av den anledningen och okunighet . Har man egen häst kan man hålla koll på hur mycket hästen ska, bör spännas och jag har bara sadelgjordar med resår på båda sidorna då minskar det risken att spänna för hårt. Jag rider oftast med för lösst eftersom jag siter rakt på hästen så märk det inte . En gång hoppa jag av och då va sadelgjorden jätte löss,jag är också rädd för att spänna för hårt. MIn häst spände ut magen mycket förr, för hos det föra ägarna sate de på en sadel och drog åt nu fungerar det supet. Nu är han lugn ,mit tips ät att ha ett par extra läder rämar som för länger till o börja med om hästen är orolig vid spänning av sadelgjord. Jag brukar börja med att borsta hela hästen sen läga på sadeln spänna på första hållett på påda sidorna sen brukar jag linda ben då spänner jag på en sida ett hål lindar ett ben till spänner ett håll på andra sidan och såvidare. Låt de ta tid och gör så varjedag fast en de tar tid sen kasnke sadelgjorden fortfarande siter löst då hoppar jag upp skritar i 10 min och tittar om hästen slapnar av och spänner ett hål till . Så gjorde jag och gör fortfarande för att spänna sadelgjorden ska upplevas som trevligt .
#7 jag kan inte ens spänna första håller på båda sidorna, och då har jag på hål 4 på båda sidorna sen när gjoden sitter bra :P
Så här gör jag, på med sadeln, kollar att schabrak osv sitter rätt, spänner gjorden på 1:a hållet på höger sida, gå till vänster sida, tar gjorden, kommer utan problem komma till 2:a hållet, gjorden nuddar magen, vips saknas 10-13 cm, får på 1:a hållet på vänster sida efter mycket om och men, då slappnar han av så jag kan spänna 1 håll på varje sida, sen tränsar jag sen spänner jag 1 håll på varje sida, sen leder ut honom, spänner 1 hål på varje sida och sitter upp…
Funderar på att köpa en 10 cm längre gjord och då ta en med resår på båda sidorna och hoppas det blir lättare att komma till första hållet på båda sidorna, rädd dock att den ska bli för lång, men får väl prova och se…
Så länge du har en gjord i rätt längd tror jag inte du ska behöva oroa dig för att spänna för hårt.
Har också varit med om en för hårt spänd resårgjord som dom inte fick upp. Hästen (inte min häst) kippade efter luft. Gjorden var för kort och dom hade spänt ut resåren till max och det fanns ingen marginal för att kunna lossa.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
"8. Jag hade också en längre sadelgjord i början men innan jag köpte en längre hade jag 2 läderbitar som förlängde vilket är biligare om man inte vill lägga ned pengar på de =) Jag skulle nog inte spänna på vardera sida utan först på ena sen på anndra ;) för då blir de inte licka mysket.
Jag har bestält en sadelgjord med resår i båda ändarna till min, hoppas det blir lättare att spänna gjorden då. Barnen ska ju inte behöva sitta snett och ponnyn har redan haft ryggproblem. Behöver ju inte öka chansen för att han ska få tillbaka det.
Tycker dock det var svårt att hitta en gjord med resår i båda ändarna. Det är vanligare med resår på ena sidan bara. Helst vill jag ha en gjord med resåren i mitten, men har inte hittat någon sån..
MVH
Sofie
PÅ magplattor är det väldigt vanligt, jag har aldrig sett någon utan dessutom är dom anatomiskt formade och fördelar trycket på mer yta, jag rider alltid med magplatta!
En magplatta skulle täcke hela magen på min shettis ^^
MVH
Sofie
#4 Herregud! Hur hårt spände de då? Har aldrig varit med om det i hela mitt liv (och jag är skitgammal) Varför spänner man så hårt? Klarar man det enbart med handkraft?
Själva spänner vi aldrig så hårt utan inte mer än att sadeln ligger kvar när man sitter upp.
Hur hårt orkan ni spänna? Trodde inte ens man kunde spänna så hårt att hästen kunde svimma. Rätt onödigt hårt i så fall.
#14 normalt så går det inte att spänna så hårt, då krävs väääldigt mycket hand och armmuskler.
MVH
Sofie
Kan ju varit hästar med sadeltvång, de kan ju ha anfall där det ser ut som de svimmar om man spänner för hårt eller snabbt. Tror mer på det.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#16 Ja, det är väl ovanligt att de gör så? Ridskolehästar måste ju stå ut med en del också, tyvärr. Vet flera som drar åt så hårt de kan direkt på ridskolehästarna.
MVH
Sofie
#16 Tyckte det lät väldigt konstigt. Jag har däremot varit med om att hästar lagt sig ner då man spänt gjorden men då har den varit så löst spänd att det absolut inte har med att man dragit åt de för hårt. Snarare att de varit unghästar och deras sätt att protestera.
Jag förstår fortfarande inte hur ressårgjord på något vis skulle kunna vara sämmre än en vanlig gjord?
Man kan ju inte dra åt den hårdare än en vanlig gjord, jag menar den krymper ju inte direkt under ridturens gång…? Och om du drar åt med en viss kraft, både med ressår och vanlig så kommer den ju fortfarande strama lika mycket runt magen i "neutral" läget.
Jag trodde hela syftet med ressårgjord i.af var att man ska spänna "lagom". Ressåren ska både kunna krympa och vidgas, så att om hästen blir lite "malare" efter uppvärmning så börjar den inte glappa för det, och när hästen måste anstränga sig mycket så kan den även vidgas.
Hakuna matata!
Vill tacka för era tips, köpe en 120 cm gjord med resår i båda ändarna, så mycket enklare och snabbare så hästen hann inte hoppa runt och börja krångla :D
Måste dock köpa en likadan i 110 cm eller om det finns 115 cm då 120 cm på nästan sista håller (2 hål kvar) så blir han smalare blir det jobbigt :P
#21 Att ha (minst) två olika långa sadelgjordar är nog rätt vanligt då det är få hästar som håller samma hull året runt, år efter år.
Så det får du nog vänja dig vid.
#22 Jo, tidigare har ju 110 passar på max eller minsta beroende på hans vikt, men nu har jag ny sadel och då passar det inte längre :P
Om man har väldigt korta stroppar (t.ex hoppsadel) så kan det vara så illa att om man väl kan få dit ressåren från början så blir de för korta när man väl börjar spänna.
Men har man en häst som i perioder är fetare så är "stroppförlängare" väldigt bra att ha när man börjar spänna så att "sista hålet" kanske egentligen blir hålet längst ner på den vanliga stroppen =)
Men vill du ha något mitt emellan så kan du ju alltid mäta gjordarna i butik, det kan ju skilja någon cm eller två ibland mot vad de "ska" vara. Men det ska finnas med 5 cm "mellanrum" med, man får leta bara :P
Hakuna matata!

Ang de hästar som "svimmade" på ridskolan kan jag tala om att de inte var hästar med sadeltvång. (jobbat där som ridlärare, Dock inte mina lektioner det hände på)
Det var oerfarna pappor som skulle hjälpa sina döttrar som själva red i nybörjar grupp.
Den ena var en ganska känslig häst, dock trygg och en favorit bland nybörjarna. Hon "svimmade" strax efter åtdragandet och den gjorden satt HÅRT. Pappan ifråga var ganska stor och stark. Den hästen visade efter det ganska tydligt så fort hon tyckte gjorden satt för hårt. Var då mkt enkelt att som ridlärare påpeka detta för såväl ryttare som eventuell "sadelgjordsdragare"
Den andra "svimmade" tyvärr med ryttare på ryggen då de hade ridit iväg, ca 15min efter att gjorden spänts. Tilläggas bör nog att den hästen "led" av övervikt och att det var en extremt varm sommardag, Vet ej om även det var bidragande till att hon "svimmade".
Tyvärr finns ingen av de ponnierna i livet längre, men det beror på helt andra saker än sadelgjorden.
Sen har diverse andra hästar i min närhet lagt sig helt eller delvis när man spännt gjorden för snabbt/hårt. Men alla de har haft tendenser till sadeltvång.
Till mina egna kör jag Alltid på gjordar med dubbel resår, av den enkla anledningen att det är det som funkar bäst för oss. Hästen kan även använda sig av sin bål på ett helt annat sätt när det är resår.
#25 jo den jag vet svimma är en väldigt känslig och fin ponny, läraren kollar numera alltid gjorden på den hästen typ så den inte sitter för hårt :)