Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 3569 ggr
eleonor
0

Skäckanlag?

Såg en annons på en fin skäckkorsning, nordsvensk och ardenner. Såvitt jag vet så finns det inga skäckanlag hos varken nordsvensk eller ardenner, men kan det ändå bli en skäck i korsning av dessa raser???

Kiara
0

Det kan inte bli skäck av en sådan korsning men det är väll som alltid när hästarna saknar stam mycket är påhitt och hörsägen och då kan dom märkligaste resultat uppstå.

För att ett föl ska bli skäck så måste en av föräldrarna vara skäck det samma gäller för skimmel, tiger, gulanlag och black det är dominanta anlag och är alltid synligt.

Nu kan ju skimmeln dölja andra färger genom att dom helt enkelt bleks och även tigern kan dölja skäck genen.

Maja
0

Kiara: Du skrev: "För att ett föl ska bli skäck så måste en av föräldrarna vara skäck.." Men kan det inte vara så att om man korsar en skäckhingst med ett t.ex. brunt sto och avkomman blir en brun hingst. Sedan så betäcker man ett t.ex. skimmelsto med den bruna hingsten - då borde väl fölet kunna bli skäck eftersom dess farfar var skäck, om vi säger att dominansen av den bruna färgen inte var så stor.. ;) Hoppas att du förstår hur jag menar! :)

bebbe
0

Jag har haft 2 skäckiga Ardenner

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Faxlin
0

Jag har aldrig ägt någon ardenner, men har dock träffat ett par stycken som är skäckar, även fast de flesta har varit svarta eller bruna.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kiara
0

#2 Nej en skäck kan inte vara dolt då det är ett dominant anlag men skimmeln kan bleka skäcken, men då kommer anlaget från mamman som är föd skäck och blekt till skimmel.

#3 vad var det för stam på dom?

Om ardenner

Om Nordsvensk

bebbe
0

Hade inga papper på dom

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Kiara
0

#6 då gissade jag rätt då Hemlis

eleonor
0

Hm, intressant! Vad mycket man inte vet!

stallupponer
0

Vet att för flera år sedan blev en nordis travare skäck, men ingen av föräldrarna var skäckar, pappan hade 4vita fötter lykta och vit underläpp, mamman var likadan, men bläs istället, men avkomman blev skäck för hon hade två stora vita fläckar på magen som gick upp från fram o bakbena.

Kiara
0

Vita fläckar på magen behöver inte vara skäckanlag, men jag hade fel det finns dolda skäckanlag. Men Nordsvensken får inte vara skäck,,,,,,,,,, (#9lika lite som russetFlört)

Hur det är med travaren vet jag inte….men det kan ju också vara så att det inte är "rätt" pappa, det händer ju ibland, är Nordsvensken blodtypad?

läs boken hästens färger, en riktigt bra bok för den som håller på med avelSkrattande

Wanilj
0

Om jag betäcker en fux som har bläs och strumpor med en skäck vad är då troligast att den får för färg? Detsamma gällande en mörkbrun med tecken?

Kiara
0

Är det Zeb så är det 100 % skäck för han är väll homozygot för skäckanlaget. Räkna med 50 % skäck för det kan jag garantera. Dom vita tecknen har inget med skäck att göra utan det är hur långt färgen hunnit sprida sig undertiden den bildas i magen. Där det är vitt så har färgen inte hunnit fram, det är därför hästar utan skäck anlag kan få vita fläckar på magen.

Sen kan ju "farten" på färgen ha med generna att göraFlörtfuxar får överlag mer vitt än andra färger tydligen, klart att det finns undanta åt båda håll.

Wanilj
0

Ja vi funderade lite på Zeb! Han är mkt trevlig och lämnar bra ridhästar med dessutom cool färg ibland! Jag tycker om mkt vitt så lite tecken ser jag som en bonus!! Han är inte homozygot då han ibland får enfärgat!

gejsa
0

Wanilj tycker du om mycket vitt säger du! Köp min Sorro då vet jag.

Kiara
0

#13 då har du 50% för att det blir en skäck Skrattande

Wanilj
0

he he he!!! Tror att det just nu räcker med 2+föl+ en läromästare på väg!!! Stackars min sambo… han börjar se lite svettig ut!!

nalleballe86
0

Ni har säkert förklarat detta här innan men jag får inte ihop det. Tror ni att om jag tar typ mitt skäcksto som är mycket vit och betäcker med en fuxhingst med vita tecken  att avkomman kan bli skäck? Måste verkligen läsa på dehär med färger. Fattar noll. Men nyfiken och tur är väl det annars får man ju inte reda på något.

Wanilj
0

Jag har ju ingen aning själv men jag tror att det gäller samma som för mig med enfärgade ston.. om ditt sto är sk homozygot så blir det 100% om inte så 50% chans!

nalleballe86
0

Ok, ja om jag ska ta ett föl spelar det mig egentligen ingen roll, bara det blir ett välskapt föl. Det är ju heller inget renrasigt sto jag har. Men jag är ju ändå svag för skäckar, så det hade ju varit lite kul om det blev ett skäckföl.

stallupponer
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 där har du fel, vi har faktiskt flera godkända SKÄCK hingstar inom russaveln Fot i munnnen Allgunnens Yes, Stig-helmer och Toppå som samtliga är rödskäckar.

Bilden e på Yes.

Kiara
0

Du har rätt (så klart) det är skimmel dom inte är eller har jag fel där ocksåFundersam

Linda
0

-De får vara skimmel oxå men inte tigrerade..

stallupponer
1

Linda, de stämmer inte, vi har tigrerade godkända hingstar med, Orusst är gulbrun tigrerad, Linus och Norrveda Guld är bruna tigrerade.

Linda
0

-jo jag vet men får de användas i russaveln då?

-Läste en artikel om det för ett tag sedan, var super säker..men inte nu längre..

stallupponer
0

Citerat från rasbeskrivning på russavelsföreningens hemsida ang färger:

"alla färger tillåtna utom helalbinister, skimmlar, blackar och dorsalskäckar"

stallupponer
0

#24 ja eftersom dom e godkända, däremot stämmer de inte de du skrev om skimmlar, russ får inte vara skimmel för o bli godkända osm russ.

Linda
0

Okej då var jag helt ute och cyklade..vilse..Ber om ursäkt..

Kiara
0

Att dom kunde vara tigrerade det viste jag, jag har sneglat lite på Orusst men han har dolt skäckanlag och det vill jag inte ha. Tiger och skäck passar inte ihop.

Linda jag har för mig att russen inte är leopard tigrerade och att man felaktigt kallar vissa tigrerade russ för skimlar.

För vist ser Orusst ut som en skimmel

stallupponer
0

#27 lätt hänt, hänger inte me själv ens, ha aldrig förstått skillnaden på den sortens skäck som yes o bla stig-helmer är o den som russen inne får vara, e för mkt o lära sig om färger.

Denna sidan e mkt intressant om man vill läsa om tigrerade russ

http://user.tninet.se/~qyv299p/Orusst433/

stallupponer
0

#28 får man va nyfiken o fråga varför du kikat på Orusst? De en helmysig hingst, men tyvärr me mkt welshinslag o en enorm hoppförmåga, tydligen enl Anders hoppar han höghus så han e ltie svår o stänga inne, skulle nämligen haft han på station ett år men backa ur eftersom han kräver staket som en stor häst o lite till *s*

Kiara
0

Det är väll bara så att seriösa uppfödare inte blandar skäck och tigeranlag. Man korsar inte heller med skimmel för då försvinner prickarna efter några år.

Och om man korsar en skäck och en tiger och hästen får båda anlagen så blir den ojämnt prickig vilket kan bli mycket knepigt. En fördel med tigerfärgen är att den är jämn och skäcken är fin med sin stora fält, men en häst med småprickiga områden ser inte så läcker ut i längden.

Kiara
0

#30 Jag har Knabstrupper och valet står mellan honom och en welshhingstFlört

stallupponer
0

#32 en korkad fråga från en som inget begriper, kan man inte använda en knabstrupper till en knabbstrupper då? *s*

Kiara
0

#33 det skull man ju kunna om det fanns några som passade, men om du tycker 60 mil är långt så tycker jag att Danmark är långt och bökigt. Både russ och welsh är inkorsningsraser i Knabstrupper aveln, så ut kommer ett Knabstrupper föl med godkändstam så någon vild korsning är det inte frågan om. Nästa år hoppas jag att det blir en Knabstrupper hingst, min egenSkrattande

Dom två godkända hingstar som betalat licens i år i Sverige, passar inte mitt sto. Den ena är av barock typ och den andra är inte heller aktuell. Jag tror det blir bättre föl med welsh eller möjligen russ.

Linda
0

-det är jätte synd att så få knabstrupperuppfödare inte betalar in sina licenser, men det kostar tydligen mer änn vad det smakar.

kiara hur mkt vet du om knabstrupper hingsten Cesar?

mvh Linda

De har inte betalat in licens..

Kiara
0

Inte mycket, är han kvar i landet? Avgiften är 500 kr om året så varför man inte betalar det förstår jag inteFundersam

Linda
0

-500kr per sto är det väll?

-Många tycker att det rföreligger för mkt jobb runt om kring det, jätte synd..

-Cesar bor i sverige.

Kiara
0

500kr är stoavgiften men hingstlicensen är 500kr den också. Stoavgiften betalar sto ägaren hingstavgiften betalar hingsthållaren. För som 500 kr så får man annons i tidningen och annons plats på Knabstrupperns hem sida. Det är OK tycker jag i den stora förlusten, jag kan ju göra små söta föl med stamtavla Skrattande

Linda
0

-Absolut, jag håller med dig!

Wanilj
0

Hur dominant är tigreringen? Om jag betcäker ett fux sto med en knab vad blir det då? Fullbloden är väl godkända för knab?

stallupponer
0

#38 De var inte någon hög avgift för knabbstrupper, ja betalar ju 300kr i betäckningslicens för min Aprem russhingst  osen 350kr per betäckt sto, o de enda som man får för dom pengarna e att de står på russens hemsida att han betalt sin licens för året…