horsemansip
nu ska vi testa våra pållar jag och pimthegreat, hur långt vi har kommit…. kul tycker vi!

någon som har några förslag på horsemanshipövningar nu utan korall, slut på ideér….. kram shirley och pimthegreat
Är det NH eller NTT du håller på med? Med tanke på bilderna på din sida så har det ju inget med NH att göra det är ju NTT. Då är man ju inne på något helt annat än NH, NTT är ju en dominans övning där hästen underkastar sig. NH är ömsesidig kommunikation och respekt.

dominans igår också i NH. dominans, respekt och tillit.

Hmm, förlåt en oinvigd, men vad är NTT? Vad står det för?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#4 Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag det står för Natural Trick Training…
MVh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Finns det inga gränser? Jag tycker det här med vad som kallas NH går till överdrift. Trick training är som #2 säger ett sätt att få hästen att underkasta sig och har inget med NH att göra. Detta används bla vid träning av cirkushästar och det har jag inga bra erfarenheter av. Är det för att tränaren ska må bättre eller för vems skull är det? Tyvärr har ordet NH blivit ett fult ord i många kretsar. Det är inte många som kan förklara vad NH egentligen är.
Hmmm… en fråga bara… jag vet inte själv hur det fungerar men… för många år sedan innan NTT och NH ens var på tapeten här i lilla Sverige så fick vi rådet att hade man en enormt "djävlig" unhingst så skulle man lägga ner den.. Detta var det mkt varningstext kring och fick absolut inte lov att göras på en äldre häst då man riskerade att knäcka den mentalt.. Hur påverkas hästen av att bli "nerlagd" på det sätt som bla NTT och cirkusfolk gör? I vilt tillstånd så lägger ju aldrig hästar ner varandra… eller?
Det är just som du säger. Hästen blir knäckt mentalt. De underkastar sig människan.

Horseman ship är lika med sunt förnuft, Nh osv har blivit lite av en "fluga" man använder ofta felaktigt.
-Sålänge man har stor respekt för det man håller på med och använder sig av god horseman ship så tycker jag inte att det ska förväxlas med Nh , trick träning osv.
-jag tycker däremot att det är jätte bra att vi har fått inf. från western hållet (NH) för att på så vis kom horseman shipet (dvs god hästhållning) in i bilden.
All western ridning ska därimot inte ses som att NH utövas överallt.
-Jag själv är vergirig och vill alltid lära mig mer om hur jag kan lära mig mer för att få fram trevliga och lyhörda ridhästar, använder mig av erfarenheter dels egna och andras.
Att säga att allt är horseman ship i NH osv är samma sak tycker inte jag är rätt.
-jag vill inte själv ha cirkus hästar men därimot trevliga, välhanterade hästar som fungerar som bra ridhästar.
-Att på vägen lära dem att lägga sig ner osv tror jag kan vara lite farligt eftersom det kräver så otroligt mkt och på vägen dit kan erfarenheter som bromsar arbetet i framtiden för ta det.
-Dvs olyckor som inträffar och förtroendet man skulle bygga upp raseras lika snabbt.
-Men lika imponerad blir jag av människor som får sina kamrater att göra konster det blir jag varje gång.
-Berätta gärna mer om era motgångar ni fått i era arbeten dit ni är i dag med era hästar.
Massor vänliga hälsningar/Linda
Säkert jätte flummigt skrivet av en mkt trött skribent..

För mig är NH ett sätt att samarbeta med hästen och stärka hästens självförtroende. Jag skulle aldrig gå in och dominera min häst, jag vill få hästen att få sådan tillit till mig att den följer mig överallt. Hästen ska vara trygg med mig och lita på mig till 100 % och det når jag inte genom domernas utan genom att stärka hästens självförtroende.
Om det nu är NH eller vad det är så är det mitt sätt att vara med hästen och det funkar för mig, jag är också tveksam till att "be" hästen lägga sig. Det känns inte rätt för mig, men att visa hästen att den kan ligga kvar även om jag kommer till den det känns rätt för mig
Men en sak är jag hundra på och det är att NH kräver ödmjukhet
vilken liten gosegris!!!:O)

#10 det var väll ung. det jag ville formulera fram..

mina hästar lita på mej vi har bra kommuninkation. top följer mej utan grimma å gör ändå de jag vill, likaså har jag ridit honom ute med endast ett rep runt halsen. det är vårt sammarbete. och nu har jag inte sagt att någon ska prova detta. men även dominans ingår i NH. men även det andra måste funger väl annars kan de gå fel, ja. mvh shirley (mitt söta varmblod, nyligen sålt)

-sådanna hästar har bra grund temprament och de växer inte på träd.
Tummen upp Kiara. Dominans har inget att göra med ÄKTA NH. Att få en trygg häst är också enligt mig att stärka deras självförtroende och vara ett stöd gentemot hästen i situationer som de tycker är otäcka ( ex). I slutändan brukar man få en mycket trygg häst som inte är rädd och tar till flykten i första taget. Men vägen dit är ofta lång.
#9 Bra formulerat, det handlar om god hästhållning!

Jag måste väl ha en jäkla otrygg häst då som är så rädd för vildsvinen.
hmmm… jag är också rädd för vildsvin!

Du får köra lite NH med dig själv då. *ler*