Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3793 ggr
lisette
0

giftigt?

ska sätta syrén buskar här hemma, men vi ska även göra hage där buskarna ska vara…

så, är syrén giftigt för hästar?

[Angel88]
0

jag tror det.. ring och fråga veten,

min kille har syren buskar här hämma hos sig, jag bara älskar dom blommorna och deras doft

MiaMaria
0

Jag har nog aldrig hört talas om att syren är giftigt för hästar, men vet inte säkert

bubbelbubbel
0

frågan är ju om dom äter det ?

brukar det inte vara så att dom inte äter det som är giftigt ?

[Angel88]
0

är det inte tråkigt att plantera nått dom äter upp oxå eller?? om det inte e giftigt

MiaMaria
1

De här hittade jag när jag sökte på de
_Följande växter kan vara direkt giftiga för hästar:
Stånds, Vattenstånds, Stenkorsört, Korsört, Fingerborgsblomma, Fräken, Örnbräken, Sprängört, Odört, Falsk palsternacka, Munkhätta, Johannesört, Smörblomma,
Buskar och häckar: Idegran, liguster, Rhondodendron, gullregn, tuja.
Robinia, buxbom och järnek.

Ekollon och ekbark kan vara mycket smakligt för hästar, men skadligt i större mängd.Alsikeklöver sägs kunna orsaka vätskande muggliknande sår på vita ben. Det är ett ämne i örten som reagerar med solljuset under huden och bildar vätskande sår. Det är alltså inte när hästar äter klövern utan vid direktkontakt med benen.

De flesta av de här växterna är väl ovanliga i våra hästhagar. Men om man tveksam om någon växt man hittar så kan det väl vara bra att leta upp den i en flora och sen kolla om den finns med på den här listan._

bubbelbubbel
0

smörblommor är ju vanligt. :)

[Angel88]
0

http://linnaeus.nrm.se/flora/giftig.html här står alla giftiga växster tror jag

reddie
0

smörblomma är giftigt och det är bara den som står kvar i en övrigt totalrensad hage..

Surviver
0

Í min hästs hage står det några syrener, han har inte blvit dålig under de elva år jag har haft honom, men å andra sidan har han nog aldrig ätit av dom heller när jag tänker efter.