Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 4569 ggr
JoannaLi
0

Sned sits

Min ridlärare påpekade att jag sitter snett på min senaste ridlektion.

Och efter det har jag inte kunnat sluta tänka på det.

Sådana små saker, sådana som jag har sett hela tiden men som jag inte reflekterat över.

T.ex. när jag trillar/hamnar i obalans på marken, så är det alltid högerfoten som försöker parera. Aldrig vänsterfoten. När jag vilar/står stilla länge, så är det alltid högerbenet som förblir rak, medan vänsterbenet 'böjer'sig.

Allt sådana små saker.

Och främst av allt, sadeln sitter snett till höger när jag ridit klart.

Trots det har jag mycket lättare för vänster varv; att hålla nacken mjuk och följsam, lättare att hitta rätt sittben, och jag har mycket lättare för vänster galopp.

Finns det något man kan göra för att 'räta ut' sig (helst själv, utan tränare osv.)?

Elshira
0

Jag hade samma problem förutom att jag haft det länge och jag upptäckte att när jag skulle klacka om ett par stilettklackar att jag nött väldigt ojämnt…

Jag är sned i höften vilket påverkar min ridning och försöker "röta" ut det men är inte lätt!

Man gör gärna saker mer med en sida än en annan, även när man inte rider. Det kan resultera i att en sidan blir stelare (kortare muskelfästen) vilket i sin tur leder till att du sitter snett på hästen.

I och med att mina muskelfästen i benen (bland annat hälsenan) blivit kortare av detta så "försvinner" problemet om jag rider utan stigbyglar efter som jag då inte kan parera med benen på samma vis. För även om jag ger lika mycket vikt i varke stigbygel så står/sitter jag ändå snett på hästen.

Och för min del var det också att jag glider till höger, att det då blir lättare med vänster galopp är ju för att vänsterbenet ska fram osv, vilket blir jobbigare i höger varv.

Nu måste det ju itne vara att du är sned någonstans, men det är ju absolut inte ovanligt (man lutar ju oftats mot musen på datorn, mot växelspaken på vilen, när du ska ta ut något i kylen gör man det oftast med höger, man lutar sig till höger när man skriver med penna osv).

Så att kolla med en kiropraktor att du verkligen är rak är ju bra så att du vet om det bara sitter "i skalen" eller om det sitter i kroppen! =)

Hakuna matata!

Gronstedt
0

Gör tvärt om! Om du märker att du alltid står på högra foten så ansträng dig att stå på den vänstra och så vidare. Det är ruggigt obekvämt, men det gör dig medveten om skevheterna och gör det lättare att bli rak. Rakriktning är lika viktigt, och kräver lika mycket jobb, för människor som för hästar.

Och be din ridlärare hålla koll på dig och hjälpa dig att komma rakt i sadeln. Till att börja med kommer du att känna det som om du sitter hur snett som helst när du faktiskt är rak, men med tiden lär du dig att känna var det är rätt.

Chieko
0

Att börja träna annat kan vara bra också, då stärker du hela kroppen. Viktigt då att träna lika mycket på båda sidorna, eller kanske lite mer på vänster sida om du vill göra den starkare.

Att det går bättre i vänster varv är inte så konstigt, det är ju hästens yttersida som behöver mest stöd och du är starkare i höger :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

JoannaLi
0

Jo, jag märkte det nu…

Jag drog på ig täckbyxor (som jag näst intill aldrig använder) och gick ut med gammhun' (äldsta hunden) i skoterspåret, där det inte är 'snö' så, utan det är packat, fast ytskiktet är väldigt löst, och rör sig därav väldigt mycket.

Efter en fjärdedel av vägen började jag få ont (ni vet, så där, träningsvärk, fast när man gör det… Alltså jag kommer verkligen inte ihåg vad det kallas) i vänsterlåret (och lite i vaden) medan jag gick hela vägen utan att ens reagera i högerbenet.

Träning blir det alltså!

niare
0

kan rekomdera att gå till kiropraktor med iafall det behövs fixas lite.