Mocka i halm, tips?
I höstas hade vi spån i botten och halm ovanpå det, enkelt att mocka bort allt kiss och ta bort hela högen med bajs, bara att köra in i halmen och ta bort allt.
Sen byte vi stall och där fick han stå på spån, han verkar trivas bra där men sprider runt bajset endel i boxen och är allmänt jobbig, så la in halm igen så han hade nåt att pyssla med men han fortsätter sprida runt bajset och då blev det väldigt jobbigt att mocka halmen när bajskluttarna är jämnt fördelade över hela boxen, tips?
I övrigt äter han halmen och verkar tycka den är kul att kasta runt med, står i utebox.
Så jobbigt att "sila" igenom hela boxen med halm varje dag, tar sån himla tid att mocka så XD
Ta reda på varför han är orolig. Kan ju vara något som går att ändra. Tex placering av mat/vatten, grannar osv.
Tyvärr inga tips på hur man mockar. Själv hatar jag at mocka halm om det inte är väldigt renliga hästar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag hade förr ett sto som rörde till i boxen ordentligt då hon stod på spån men stod hon på halm grävde hon över sina bajshögar och därmed blev det mer lättmockat igen.
Kan det vara så för din också, att vill gräva över sitt eget gödsel och att det är därför det blivit rörigt i boxen nu. Alltså han kanske vill ha mer halm att lägga över bajset på.

Är han ute lika mycket som innan? Han kanske inte riktigt trivs av någon anledning, arg boxgranne tex eller nåt sånt. En grej som tydligen ska funka på många hästar är att ta lite bajs från en annan häst och lägga det i boxen där du vill att han ska bajsa. Detta förutsätter att han bajsar överallt är det så att han bajsar på ett ställe och sen vispar ihop allt (pga oro tex) så hjälper det ju inte.
Skynda långsamt så går det fortare.
#3 Eller bajshög från hästen själv funkar också, speciellt om det är en "ranglåg" häst så fungerar det bättre att ta hästens egna bajs.
Men som sagt, det beror ju på om han bajsar överallt eller om han bajsar rätt och sedan vispar runt det.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 kan inte hitta någon anledning till att han inte trivs då han är båda lugnare och trevligare i hanteringen och ridningen än han var i gamla stallet (var jätte trevlig innan men vart helt annorlunda efter första flytten, men nu är han bättre ingen)
#2 jo det är så han gör så trodde det skulel bli bättre med halm verkar inte som det :P
#3 han bajsar bara på 2 ställen, men sen sparkar han rutn det, med flit eller när han vänder sig vet jag inte…
Han är ute längre nu än tidigare och verkar gilla det, inget emot sina boxgrannars, snarare separations ångest :P
#4 bajsar rätt och sen vispar runt ;)
Jag har själv en sådan som trampar runt allt.
Men försök att placera allt åt samma håll. Krubba, hö vatten på en "rad" vid t.ex ingången, eller "mellan" ingången och fönstret om du har ett fönster.
Om din häst är ganska så duktig på att skita på samma ställe så skulle du kunna prova att inte ha något ströj alls (eller bara lite spån) där han skiter så kankde han inte kan dra runt det lika mycket.
Hakuna matata!