Köra i snö
Jag och min kompis brukar köra släde med en shettis i djupsnön, är det bra att köra där Gulliwer (shettisen) där han tycker det är jättekul han har öronen framot och han stannar inte han vill gå dit ifall vi ska köra förbi.
Tacksam för svar.
MVH Mimmi
Hej shettiskörare! 
VISST är det kul att köra häst! Synd bara att inte fler har upptäckt det. Jag hade ett russ när jag var liten. Med hon så körde jag rissla på vintern, vi körde hö från höladan med höskrinda till kalvarna, på sommaren rockard och sen var vi i sjön och badade på sommrarn.
Tråkigt att hästarna idag blir så enahanda använda.
Körning är ju ett fantastiskt trevligt alternativ att använda hästen på. Även "dressyr-" och "hopphästar" gillar att bli körda.
/körglädje
Slits det på hästens ben att köra i djupsnö ;) ;)
#2 Nej!
Däremot kan de bli fortare trötta än om de får gå på slät, packad snö. Men det är otroligt muskelbyggande. Jättebra.
Okej men Gulliwer (shettisen) han har för mycket energi så det är därför vi kör i djupsnö ;)
köra i djupsnö lät otroligt jobbigt och visst är det slitsamt för hästen, likadant om man rider man måste minska tiden tränar du en halvtimma vanligt utan snö så får du dra av minst hälften på det när du rider i snö. jag har testat att köra i snö en gång och de blir plogeffekt och är tungt för hästen om du inte kan köra uppe på snön eller det är en väg.
Ja, det är jobbigare i snö än på plogade vägar men TS undrade om det sliter på benen och det gör det inte.
Snöträning är ett av det mest skonsamma sätten att bygga muskler och grundkondition. Man behöver inte hålla på lika länge och träna heller.
Det allra bästa är att simma med hästen.
Det kan slita på senorna om man kör/rider för ofta i djupsnö men om det är "pudersnö" så är så klart risken mycket mindre. Jag tycker dock inte att ni ska köra i kramsnö/kladdsnö. Med djupsnö menar jag då att snön räcker minst till framknäna på hästen. :p
Jag kör rissla med min tinker på vintern. Det är ganska roligt men eftersom att han är så stor och bufflig så vågar jag inte köra "offroad". ;)
#7 Det sliter på senorna i alla mjuka underlag, även ridbanor. Snö är i så fall betydligt bättre eftersom de inte orkar "nöta" lika länge i djup snö som på en mjuk ridbana eller ridhusbotten.
Vi kör han en gång i veckan högst i djupsnö inte mer ;)