Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1683 ggr
brandie
0

Ingen ridning?

Hej!

Här där jag bor är det jättehalt på vägarna just nu och paddocken har frusit så den är alldeles knögglig… Min häst har just nu skor på framhovarna pga att han hade en hovböld men han har inga broddar så jag vet inte om jag ska våga ut på en ridtur. Hur gör ni? Kan man låta hästen vila tills de är lite mindre is? Han går iaf i hagen varje dagGlad

WornOut
0

Köp broddar!

Enkelt, problemet löst! :)

Det är mycket halare för en häst med skor utan brodd än för en som går helt berfota. Jag skulle inte gett mig ut med skor utan brodd på det underlaget du beskriver.

examynia
0

tyvärr så får min häst stå nu:( de är som sagt knöligt både i paddocken å i skogen å halt som sagt.. vilket är tråkigt.. :( men de är bara att gilla läget.. vill ju inte att han ska vricka sig å skada sig pga att jag MÅSTE rida liksom.. så han får stå nu tills underlaget är bättre.. tänkte skritta en sväng försiktigt ut på en grusväg å vända så man slipper skogen å knölarna.. å min är barfota så man får ta de försiktigt..=) men jag har INTE dålgit samvete för de.. hellre att han står än skadar sig.. så får ta tag i de om nån månad å sätta igång ordentligt..

men sen är ju alla hästar olika.. en del hästar kanske inte klarar av att stå utan blir helt stissiga.. då få rman nog försöka motionera dom på nåt sätt.. men jag har tur,, min kan stå utan problem=)

WornOut
0

Om det finns ett enkelt sätt att lösa problemet på, så varför inte? Ingen häst mår ju sådär jättebra av att vila i "onödan".. :P

brandie
0

#1. Var köper man broddar, vad kostar dom och sätter man i dom själv? Hjälper det till typ 100%?:)

Gronstedt
0

Börja med att kolla att det finns broddhål i skorna! Finns det det så sätter man i brodden själv. De kostar inte mycket, men om du aldrig broddat förut så behöver du renspinne/-borste, gängtapp och broddnyckel. Det brukar finnas i färdiga set i ridsportaffärer. Eller fråga hästfolk omrking dig om någon har sådana som du kan låna.

CelsiusT
0

#4 Hästbutiker så som granngården, hööks, börjes osv. Men kolla först att du har broddhål i skorna, för sommarskor har inte alltid broddhål. Broddhålen sitter vid trakten på skon. Du kan behöva något att peta ur smuts med först, ev kan du behöva en gängtapp (köper du på samma ställe som brodden) att ordna gängorna med om hästen slitit på skorna (man skrutar i den och ur den så man rensar gängorna). Sedan skruvar du i brodde som en vanlig skruv, dra dom hårt med en skiftnyckel tex. Sedan kan du rida nästan som vanligt. Man kan väl inte säva 100%igt för om skon fylls med snö så det blir stylta så når ju inte brodden marken, så det får man hålla koll på, men går brodden i så fungerar det nästan som 100%igt. Hästen kan ta sig fram väldigt mycket bättre iaf.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

#5 Hehe, skrev samtidigt =P Jag brukar använda en spik eller något att rensa med, sedan drar jag i och ur gängtappen (som kostar ca 50:-) och sedan brodden (kostar ca 6:-/st och ofta mängdrabatt - köp några extra för det är lätt att dom åker ur).

Gronstedt
0

#7: Fast jag tycker den där lilla borsten som finns i broddseten är suverän till att då ut det sista ur hålen Glad. Utom att den brukar försvinna ganska snart …

selfrejection
0

Tänk på att ha samma storlek på brodden som hålen på skona och på gängtappen. 3/8 är vanligast man det kan vara en annan storlek också. Jag försökte med en för liten och en förstor gängtapp innan jag köpte en egen och det gick absolut inte.

Sarah
0

Min unghäst får vara utan promenader då det är halt. Vill inte riskera en fläkning. Skulle aldrig ge mig ut utan 16 brodd då det är halt. Såg verkligen skillnaderna idag då jag red med en tjej som bara har 2 brodd per sko, hennes häst halkade lite varje gång hon trampade av medan min häst klarar skutt och allt utan att halka en mm.

examynia
0

jag skrittade ut barbacka idag.. UTAN skor.. å de tycker jag känns skillnad åxå mot skor med bara två brodd faktiskt..tycker att han halkar mer med skor med två brodd än helt utan

Mantissa
0

Jag vågar inte rida nu, blir vintervila

CelsiusT
0

Var faktiskt ute på en tur idag med en av mina barfotahästar (utan boots). Hade hjärtat i halsgropen några gånger när det var ritkigt isigt på vägen - hästen ville inte hålla sig i vägkanten där det var snö utan envisades med att styra in mot det hala =S Men det var bara några få gånger under turen. Annars fick vi 1h40min ridtur både på (snö)grusvägar och i skogen. I skogen och över ängarna (och på dom oplogade grusvägarna) vågade vi oss på både trav och galopp =)