Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: avel
Läst 831 ggr
MinnaA
0

har inte bajsat på hela dagen...

mitt sto som fölade inatt har inte bajsat på hela dagen, hon äter också väldigt dåligt om man inte ger henne gräs vill säga för det vräker hon i sig. hon är pigg förövrigt och har i vanliga fall ingen stor aptit men nu när hon ger di så är det ju superviktigt att hon äter. hon har inte ens rört sitt kraftfoder på hela dagen. nån som vet mer än vad jag vet om nyfölade ston som inte bajsar?

gejsa
0

Det har jag inte varit med om. Våra ston som fölat har fått mat i krubban dirket och då ätit med stor aptit. Även bajsat efter ett tag. Har du lyssnat om det låter i magen så det inte är början till kolik eller så?

MinnaA
0

det låter bra i magen, nu när jag la allt kraftfoder i en krubba och ställde den på golvet så åt hon. hon bajsar bara inte :O/

linasvovvar
0

Kan du inte ge samma som man ger fölen för att dom ska bajsa, vet inte vad det heter med det är typ som en stolpilla !?

Lycka till

MinnaA
0

#3 det ska jag kolla upp om hon inte bajsat något inatt..

MinnaA
0

hon har bajsat inatt men bajset är jättetorrt och hennes hud är "seg" så hon är ju lite uttorkad. ställde in en vattenhink mitt framför nosen på henne men hon bara luktade på det. lite frustrerande är det faktiskt. vad gör man?? hon har ätit hö och pyttelite kraftfoder.

Mangis
0

#5 Kontakta veterinär.

Luthien89
0

Håller med Mangis..

reddie
0

Kanske kan ge henne väldigt blöt betfor så att hon får i sig vätska.

gejsa
0

Säger som dom andra kontakta vetrinäre omg. Inte bajsar först och dricker dåligt med vatten det kan vara kolik på väg. Finns ju olika sorters kolik som gör att dom bajsar lite ändå.

MinnaA
0

hon går nu i trädgården nu där hon kan äta fastän hon vallar fölet hela tiden. då får hon i sig både näring och vatten så får vi se om hon kommer igång med ätningen. hon är väldigt överbeskyddande (dock inte mot oss) så jag tror bara hon inte har ro riktigt att äta, hon har ju som sagt väldigt dålig aptit annars.

Sara
0

Blir hästen tillräckligt uttorkad så räcker det inte med det hon dricker, då måste hon få dropp.

Sara

MinnaA
0

#11 jodå det är jag medveten om men så uttorkad är hon inte.

Sara
0

Vad skönt!

Hur mår fölisen då? Vad blev det? Färg?

Sara

MinnaA
0

fölisen mår bara fint :O) det blev ett brunt stoföl. hon har inget namn än men det är på gång. ev blir det Eldiria.