Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthästjuridik
Läst 1886 ggr
Cederin
0

Militära områden

Hej! Har precis skrivit ett inlägg på min blogg angående ridvägar som finns inom militära områden. Läs gärna och säg vad ni tycker, om ni har samma värderingar eller inte alls håller med. Kanske ni har varit med om liknande? Dela med er!

http://cederins.blogspot.com/2012/01/att-rida-i-militart-omrade.html

Vad hade ni gjort i denna situation?

Att tillägga är att jag inte äger hästen, och är precis nykommen till området och stallet. Rider på ägarens ord att det är okej att rida där. Därför har jag inte så mycket bakgrund att sätta till, bara mina egna tankar. Jag vill helst inte diskutera så mycket (p.g.a ovanstående), bara höra vad ni tycker.

Medarbetare på Naglar och Hår

Elshira
0

Ett förbjudet område är ett förbjudet område och framför allt militärt. Det finns en anledning till att man inte får rida där och det är för att det kan ske olyckor vid eventuella övningar.

Visst kan man kanske be dem om att få lov att rida där och att de sätter upp skyltar eller liknande när det är övningar, men problemet är väll bara om folk kanske glömmer att titta efter detta eller då det antagligen finns många vägar/stigar in och ut ur skogen. Vid militära övningar används inte sällan riktiga vapen, t.ex skjutövningar i skogen. Att man då har privat mark är för att säkerställa att inte allmänhet kommer till skada vilket ju kan hända om man rider där då. En kula kan gå långt! Nu vet jag ju inte vad som görs just här, men man har ju även granater och andra sorters bomber, pansarvagnar och sedan olika övningar där man smyger t.ex. Något so säkert en häst kan bli rädd för.

För övrigt får man inte rida på någon annans mark mer än om man enbart passerar där. Det får inte bli stigar t.ex. Med andra ord får man bara rida på annans mark där det är allmän väg, annars gäller bara passera.

Så även om det inte hade varit militärt område gäller fortfarande bara allmän väg, vilket det inte heller är där - då det är militärt område.

De flesta markägare brukar acceptera att enstaka ryttare rider på deras mark om man frågar, men inte större grupper, och då endats på befintliga djurstigar. Det som händer annars är att mark som inte har laggt grus eller liknande oftast trampas upp lätt så att rötter blir synliga. Och även om man kan tycka att en rot inte gör så mycket på ett helt träd så kan det orsaka rotröta vilket i sinom tid leder till att trädet dör och därmed försvinner många tusenlappar.

Det skulle aldrig falla mig in att rida på mark där jag inte är välkommen och framför allt inte på mark som är förbjuden för allmänheten även utan häst. Det enda som händer när man gör det är att ridfolket hamnar i dålig dager och antagligen gör att de är än mer ovälkomna på andras mark.

Jag har tillåtelse att rida på annans mark där jag bor, det är många olika ägare av mark men ingen har sagt nej så länge jag håller mig till vägar eller traktorstigar eller följer av vilda djur redan upptrampade stigar (vilket jag sällan behöver efter som all mark oftats behöver nås med traktor med en eller annan väg).

Hakuna matata!

Cederin
0

Lite mer underlag för frågan:

*Det är breda jord/grusvägar som följer skog och fält. Inga smala stigar. Alla är välkomna, folk till fots, cykel osv.. men inte just folk på häst.
*Området är otroligt stort inkluderar ställen med massor av hus och gårdar, b.la.
*Ingen stannar upp och rider i området och gör upp spår/använder som ridbana. Ryttare passerar vägarna och sedan ut igen.

*Häst får ledas genom området. Men icke ridas. Även det är väldigt märkligt.

*Övningar består av skjutövningar och att åka vagnar, i princip. Då sätter de upp röd flagga vid området, informerar innan (vet dock ej hur) och vi rider aldrig då.

*Till sist; enligt kommunen är det fritt fram för oss att rida där. Därför är det inte förbjudet.

Tack för svaret Elshira!

CelsiusT
0

Militären äger faktiskt oftast sin mark själva och har då all rätt att bestämma vilka som får beträda den. Jag har dock aldrig varit med om att millitären begränsar användandet för någon grupp någonstans, vi har alltid fått rida/gå/ha hundar lösa/cykla osv på militära övningsområden.

Det är nog upp till er själva om ni känner att ni vill "trotsa" och rida där ändå och vara beredda att ta konsekvenserna (som troligtvis blir att ni får tillsägelse och kanske att all beträdande av marken blir förbjuden i framtiden), eller om ni vill vara laglydiga och låta bli att rida där.

Att tänka på vad gäller kommentaren från mannen som ni mötte, dom flesta "män" inom militären är unga buskillar i ca 18-20-års ålder och dom vet inte alltid hur man uppför sig ;)

Medarbetare på westernridning.ifokus

JessieS
0

De vill inte att ni ska rida där eftersom att det är en risk för er. Hästar är ju flyktdjur och de tänker inte när de blir rädda, om det kommer ett gäng bandvagnar och stridsvagnar i full fart och hästen blir rädd så är skaderisken ganska stor. En häst kan man inte göra hur som helst med, om man går till fots så kan man lätt gå ner i diket eller gå till andra lite konstiga ställen för att vara "ur vägen" för militärerna, en häst kan man ju inte göra så med. Dessutom förstör ni för militärerna om ni är ivägen med era hästar.

Jag bor i Boden och ja, säkert halva kommunen är militärt område. Jag har ridit på vägar som militärerna äger några få gånger men där har det aldrig stått att det är förbjudet att rida. Det finns inte direkt några vägar som är förbjudna enbart för hästar där jag ridit, då är det vägar som är förbjudna för alla utom militärerna och där skulle jag aldrig kunna tänka mig att rida i lugn och ro just eftersom att jag vet hur snabbt bandvagnarna och stridsvagnarna kan köra. Eftersom att de är så bullriga så kan hästen bli rädd och eftersom att de är så tunga så behöver de kanske en längre bromssträcka än vanliga bilar, jag har inte koll på hur deras maskineri fungerar men tunga fordon behöver i regel mycket längre bromssträcka än lättare fordon.

Om ni tycker att det är värt risken så får ni väl rida där men jag tycker att det är onödigt, det finns säkert andra ställen ni kan rida på. Det är ju väldigt uppenbart att militärerna inte vill att ni ska rida på deras mark så varför provocera och göra det ändå?
Ni hade säkert blivit väldigt irriterade om ni hade speciella regler runt erat stall som någon struntade i. :)

Cederin
0

Grejen är att när vi rider där är det fortfarande aldrig stidsvagnar eller dylikt. Det händer kanske en gång varannan månad at man möter någon militär, då är de bara stillastående inom området. Vi håller oss alltid undan vid övningar och då är det därför aldrig risk att hästarna skräms.

JessieS
0

Finns det fornminnen i närheten av där ni rider? I så fall kanske det är därför det är förbjudet att rida där också. :p Det kanske bara är här som det finns fornminnen lite här och var.

Om ni är helt säkra på att ni inte kommer möta någon stridsvagn så får ni väl rida där, men på egen risk. Jag tycker även att ni bör använda reflexvästar även under dagsljuset så att ni syns tydligt. Gärna någon reflex på hästen också ifall att ni skulle ramla av. Men ni känner ju själva hur stora risker ni är villiga att ta.

Cederin
0

Inga fornminnen här nej. Vi har alltid reflexer :)
Jag vet själv faktiskt inte riktigt hur mycket jag vågar ta ställning i detta. Rider där helt på ägarens kommando.

Aribigga
0

Intressant, vi har en väg som går i kanten av ett militärområde där det både rids, promeneras och jag kör. Mina stallkamrater råkade rida förbi där en gång då det var övning och det enda de sa var att "ni ska nog ta er härifrån för snart kommer det att börja smälla."

lurvponnyn.vimeddjur.se

lisette
0

det finns ju en anledning till att ni inte får rida där. det är väl inte kommunen som godkänner skyltar utan länsstyrelsen?

tex kan det ligga kvar gamla granater osv som kan gå av om ni rider i närheten. min chef är gammal major och han pratar ofta om skjutfälten omkring här vi bor.

även om ägaren ger sitt tillstånd så är det ju inte ok. det är inte ägarens mark. sen är det DU som får stå till svars om det skulle vara något.

nej, jag hade aldrig gjort det.

Tusen
0

Håller med ovanstående. Det är samma som gäller på sjön också. Även om det inte skjuts för jämnan i de militära områdena så finns det risk för skjutövningar och skott kan gå fel. Därför bör man undvika att vara där.

Däremot får INGEN sätta upp egna skyltar. Alla skyltar skall godkännas av  länsstyrelsen.

Cederin
0

Det är inte så att jag FÅR rida där för ägaren, ägaren VILL att jag rider där då det har varit deras runda sedan de flyttade dit (säkert mer än 15 år sen). Hon vill att jag rider ut på helgerna och då blir det liksom den rundan..

Hon ringt både länsstyrelsen och kommunen och de sa att skyltarna inte har deras stöd på några plan alls.

Vet ej vad jag ska säga mer om detta utan jag litar väl på ägaren då detta har funkat i hur många år som helst. Tråden kan låsas eftersom jag fått lite perspektiv på vad folk tycker om frågan.

#3 Angående mannen, han var 50+ och sa så ;)

lisette
0

jag hade ringt den som bestämmer över platsen. du kommer att stå skyldig om något händer och det är aldrig roligt.

skjutfält osv brukar man kunna hitta på nätet o där hittar du säkert kontaktinformation.