Grönt kort
Hur funkar det med grönt kort egentligen?
Måste man ha det om man är över 18 år?
För det när jag läst (pytte)lite om det så stod det att alla upp till 18 år måste gå en obligatorisk gröna kortet kurs. Men efter det då?
Har liksom aldrig brytt mig om det innan men känner nu att det hade varit kul att komma ut och visa lite vad man går för.
Du måste ha grönt kort för att få tävla lokala och regionala tävlingar. :) Allt över klubbtävlingar alltså. :) Du behöver också licenser beroende på hur du har tänkt tävla men de behöver man ju inte gå en kurs för att få.
Jag tycker i alla fall att det är värt att ta grönt kort, kursen tar inte så mycket tid och den är enkel om man har hållt på med hästar ett tag. Kursen går mest ut på att man ska ha koll på lite regler under tävlingarna och att man ska veta hur TR fungerar. :)
#1 Tack!
Okej, tyckte bara det var lite kontigt att man skriver att det obligatoriskt upp till 18 år och inte längre. Har nämligen för mig att man måste ha det, som du säger, på allt annat än klubbtävlingar.
Känner inte att direkt skadar att ta det heller, måste bara hitta ngn som håller i kursen. Nyligen gått med i en ny ridklubb så vet inte riktigt vad de har där än…
De kanske har några nya regler gällande grönt kort. När jag tog det så fick man rida på föräldrarnas gröna kort tills man fyllde 12 eller 13, jag minns inte riktigt, och efter det var man tvungen att ta ett eget. Det låter konstigt att bara ungdomar skulle behöva ett grönt kort. :p Om din ridklubb inte håller i någon kurs så kan du göra en intresseanmälan och se om det är fler som vill gå den, sen kan ni starta en studiecirkel. Så gjorde vi på min klubb när vi ville ha grönt kort.
När du är under 18 måste du gå grönt kort kursen.
är du över 18 behöver du endast skriva provet :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#4 Aha!! Det är så det fungerar!
Antar att det är lika bra att gå kursen med om man ändå ska ta kortet, det kan ju inte skada som sagt.