Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettexteriör
Läst 5241 ggr
toAlicia
0

Hovskägg eller inte?

Har en nästan svart smäcker connemarkille, tycker ni han ska ha hovskägg eller inte? Brukar alltid klippa så han har lite grann bara, men nu har jag låtit det växa ut en bra bit.. Kan inte bestämma mig själv, hjälp! :P

Elshira
0

Om de faktiskt har en regäl toffs hovskägg bakom kotan brukar jag låta det sitta, men på de som bara har en tunn liten taffs bara som inte gör någon som helst nytta brukar jag klippa bort det. En liten toffs för mig är en toffs som inte är me än ca 0.5 cm i diameter om man skulle sätta ihop det med en gummisnodd.

Men hovskägget klipper jag antingen bort helt eller så får det växa sig hellångt, jag "trimmar" det aldrig.

Hakuna matata!

toAlicia
0

Han har mycket hovskägg, ända ner till ballarna, så det är ingen liten tuss! Men jag brukar klippa nån centimeter då och då, så det inte blir för långt. Dock kan jag ju inte bestämma mig nu om han ska få ha kvar det, eller om jag ska "trimma" av det en bit.. Menmen, jag får fundera lite till!

Gaiezza
0

Tycker det är finare när svarta och isabeller är utan. :)

Bacon, svaret är bacon. 

Elshira
0

#2 Jag tycker personligen det ser lite fjantigt ut med ett halvklippt skägg (om det är rakt avklippt och inte urtunnat eller så). Känner man att det kliar i fingrarna så man kan ju klippa/raka någon fin figur/mönster på bakdelen istället (lämna lite om hästen rakas, och klippa ur lite bara om hästen inte rakas) ^^

Hovskägget fyller ju trots allt en funktion och det är bra om det sitter där (framför allt den blöta och kalla årstiden).

Den enda gången jag rör ett medeltjockt hovskägg är om hästen i övrigt är väldigt ädel och med smala ben, men det gör jag i sådana fall bara på sommaren. Det är ju inte så vanligt med mycket hovskägg på ädla hästar, det händer givetvis.

Hakuna matata!

JessieS
1

Låt det vara! :) Min häst har hovskägg ända ner till marken. Han är visserligen en tinker så det är ju inte så konstigt.. Jag personligen tycker att det är grymt fult med klippt hovskägg, klippt pannlugg och/eller klippt man. :s

Aribigga
3

Tycker faktist det låter lite fjantigt att klippa hovskägget… Om det är av medicinska själ så är det klart en annan sak.

lurvponnyn.vimeddjur.se

casandra
0

Kan du inte lägga upp bild med och utan hovskägg så får vi se? :)

Jag klipper alltid hästarnas hovskägg för de har bara en tunn liten ful tofs :P Ponnyerna får behålla sitt, tycker det är charmigt. Dock brukar jag klippa det ibland på sommarhalvåret när det är tävlingar osv, men det är lite olika.. :)

Peppe
0

är det en lättare typ av häst - ta bort allt!

är det en grövre typ - rör det inte alls :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[trail]
0

Tycker absolut hovskägget skall vara kvar!

sskaniner
0

så se bild på hästen så är det lättare att bedömma:)

jag rakar bort allt på min häst då jag tycker det är finare eftersom jag klipper hela hästen även benen på vintern

på sommaren klipper jag bort allt med sax

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

NinjaKakan
0

jag tycker hovskägg är skitfint när det är långt ^^ Sen tycker jag det är ännu mer charmigt på en lättare typ av häst ^^

Rafflan
1

Jag är för nojig för att klippa bort hovskäggen då jag tar bort effekten av det och rädd att det ska leda till problem :P

NinjaKakan
1

#12, funderade lite också på det, det är väl där för någon anledning :P

Men pratar man i snygghetstecken, I löööve hovskägg :D

Rafflan
3

#13 det ledet bort vatten och sånt så att det inte samlas karleden

Peppe
0

jag har alltid tagit bort hovskägget på mina hästar, under höst/vinter även rakat bort det med maskin när jag klippt resten av hästen och jag har aldrig varit med om mugg eller liknande trots små leriga rasthagar Glad tror inte hovskägget skyddar nämvärt emot mugg utan det gäller nog att hålla koll och sköta benen på hästen, oavsett hovskägg eller ej. Det jag menar är att det spelar nog ingen roll hur mycket hovskägg hästen har ifall den står i djup lera dagarna i ända utan att skötas om!

sskaniner
0

prata om det dära med min vetrinär för någon dag sen då en kompis är emot att man klipper bort det pga att det ska skydda mot mugg men är störe risk att hästen får svamp om det sitter kvar

//Sandra Johansson

Elshira
3

#16 Om pälsen aldrig får torka så kan det göra att det ligger och är fuktigt där hela tiden. Men normalt sett bör hästar inte gå i så leriga hagar att leran går upp dit och dessutom gonar in sig i hovskägget. Vi har små ponnyer med ganska mycket hovskägg, och ute är det nu lera som täcker hoven nästan. Men det lilla som kommer ovanför "kanten" skyddas just av hovskägget, under är de torra och fina.

Har hästen fått mugg är det bästa om de kan få komma in i torr box på natten så de kan torka (om de nu går ute dygnet runt annars).

Vi har däremot haft några araber (=inget hovskägg alls) som fått det, de har inget hovskägg som skyddar dem ute i blötan.

Man kan väll helt enkelt säga att hovskägget är bra och skyddar mot den mesta vätan (och det lilla som ibland når huden kan torka t.ex i boxen), men om det är så mycket vatten/lera att det blir fuktigt in till huden ändå så kan det vara bra att ta bort det efter som att utan hovskägget torkar det givetvis fortare och blir lättare att hålla rent.

Men generellt sett så har hästar utan hovskägg oftast lättare att få mugg, och rakar av hovskägget gör man helst bara OM de fått mugg en gång, och man därför vet att man måste hålla rent där extra.

Hakuna matata!

sskaniner
0

vi har väldigt lerigt här i pålsboda, finns nog inte många stall här i närheten som inte har massor lera i hagarna speciellt vid öppningen.

vi rakar så vi sköljer hellre benen varje kväll när dom får komma in och torkar efteråt än att dom får svamp

ingen av mina hästar har haft mugg utom 1 o hon hade på sommaren när det var snustort ute

//Sandra Johansson

toAlicia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär ser han ut! inte den bästa bilden, men hade inte många på datorn :)

Peppe
0

Definitivt ta bort allt! Det är en ridmodell av normal typ och då är det snyggast utan hovskägg! Glad

sskaniner
0

ta bort:)

//Sandra Johansson

NinjaKakan
1

Jag säger ha kvar :P Jag gillar hovskägg :D

Hanna
2

Jag säger; Gör vad du själv tycker är snyggast och det hästen verkar trivas med och vara bäst för honom. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

CorneliaAndersson
1

JAG hade nog tagit bort allt!;)

Men det är ju jag, jag tycker att endast de ''grövre'' ska ha hovskägg ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

toAlicia
0

okej, tack för alla synpunkter! ska åka till stallet nu, tänkte trimma både man och hovskägg eftersm allt växt sig långt nu, får se hur mycket skägg han har kvar sen :3

Ardennerryttaren
1

Oj vad svårt att välja om man ska ha eller inte.

På min "lilla" ponke så finns det bara ett svar; Hovskägg!
- Men jag tycker som de flesta andra, smäcker häst = inget hovskägg, grövre häst = hovskägg.

På bilden är min ardenner pöjk, med hovskägg så det räcker och blir över!