Dilemma.
Jag har ingen att vända mig till riktigt efter råd så jag frågar er här.
(Risk för massa text ;))
För tillfället hyr jag ett stall med 9 boxplatser av min mormor och hennes gubbe. Jag betalar inget för att hyra själva stallet men däremot betalar jag till dom en summa för varje inackordering jag får. Så pengafrågan är inte det största problemet.
Jag har haft några inackorderingar men av olika anledningar är det nu bara en kvar.
I stallet fins alltså nu:
Min ena häst.
Min andra häst (som ska bli såld eller utdömd så snart som möjligt).
En inackordering.
En häst jag har på inridning.
Min ena häst kommer ju som sagt förhoppningsvis försvinna snart. Tjejen som har inackorderingshästen ska lämna ut honom på foder, så han försvinner också väldigt snart. Inridningshästen är snart "klar" och försvinner då hem igen. Kvar blir alltså min andra häst.
Jag har försökt annonsera massor på olika ställen men det verkar HELT dött på efterfrågan efter stallplats just nu.
Mitt dilemma är: Ska jag fortsätta kämpa med stallet och försöka få nya inackorderingar. (Frågan är hur länge jag orkar detta eftersom det är tungt att sköta ett helt stall själv med in/utsläpp och allt varje dag då jag även har en bit att åka till stallet)
Eller ska jag skita i det och hyra in min häst i ett annat stall?
Jag har lagt ner så jäkla mycket tid, jobb och inte minst pengar på att det här ska bli bra.. Så det känns så otroligt tråkigt att behöva ge upp det.
Finns massa mer jag skulle kunna skriva.. Men om ni tycker det blev luddigt eller undrar något så är det bara att hojta till..
Tacksam för alla tips, ideer och motivation!
nu har jag aldrig haft egen stall osv.. men jag skulle gärna villja ha å då kanske med några inackorderingar.. så jag skulle nog faktiskt försöka kämpa.. iom att du som du säger lagt ner jobb å pengar på stallet.. då s k ulle jag nog inte vilja ge upp de faktiskt.. men vist kan jag förstå att de r jobbigt själv.. men jag tror ändå att de alltid finns folk som behöver stallplats.. handlar nog bara om rätt tid.. tror faktiskt att de släpper snart..

Av egen erfarenhet så kan jag säga att det är frustrerande att gå från eget stall till någon annans stall. Helt plötsligt har man blivit bekväm med att bestämma och sköta allt själv. Du bestämmer vilka som ska få stå i ditt stall, och hur allt ska skötas.
Men står du i någon annans stall så har du inte längre de möjligheterna, och har man en gång haft dem, så är det väldigt svårt att bli av med dem. Har jag själv märkt :P
Så fort jag har möjlighet kommer jag att se till att ha ett eget stall igen.
Det är svårt såhär års att fixa inackorderingar, dom flesta har redan sin plats klar. Men visst finns det dom som flyttar, skaffar sig en häst, inte trivs osv som vill flytta. Men det kan vara svårt att få en sån i ditt område när just du behöver det. Var finns stallet, är det när någon stad? Isf är det ju större chans att hitta någon. Är det ute på landet så är det stor risk att du tvingas ge upp, om du inte känner att det är värt att satsa på att sköta allt själv. Men det är tufft när man dessutom inte bor vid stallet själv.
Jag hade verkligen försökt in i det längsta att fixa så jag får stå kvar i eget stall. Men samtidigt kollat runt och sett om jag kunde få någon stallplats (så man inte står där utan när alla andra hästar försvinner), så man har en "back up" plan.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Mitt stall ligger 10 min från skövde Centrum, så det borde vara ganska attraktivt, då jag även har spolspilta, fikarum,sadelkammare, fina ridvägar och paddock 5 min skittväg bort.
Jag pratade med en kompis och bad om råd. Hennes förslag var att sätta ut mina hästar på lösdrift tills jag får några inackorderingar så det inte blir lika mycket jobb. Hästarna mår ju såklart bäst av lösdrift.. och eftersom det inte är någon tuff vinter kanske det är en bra idé.. Jag har ju inte haft dom på lösdrift förut för att det inte passat med dom andra inackorderingar och så.
#4 Ja det är ju en jättesmart lösning om du har tillgång till vindskydd ute.

#5 Ja, vindskydd finns, dock bara för två-tre hästar (men det räcker ju åt mina! :) Får nog bli det!
Tror ni att hästarna skulle må dåligt på något sätt av att först gått inne sedan oktober, nu gå ut i februari och sen eventuellt komma in igen efter någon månad om jag får inackorderingar?
#6 Självklart en individfråga så kan ju omöjligt svara helt säkert på hur dina hästar kommer reagera. Mina hästar hade inte haft några som helst problem med det.
Har du den möjligheten så hade jag alla gånger valt det alternativet!
Det är ju lite moderna med lösdrift, kanske lättare att få inackorderingar till det?
Sätt upp lappar vid högskolan - många hästägare är studenter!

Har en väldigt liten lösdrift dock, får bara plats 2 alt. 3 små hästar i den … Smart det där med högskolan. det ska jag göra. Ska även sätta upp på ridskolorna här tänkte jag! :)
Det lät som att du gör alla in- och utsläpp själv? Kan du inte erbjuda platsen lite billigare mot att ni turas om? Studenter skulle säkert uppskatta det!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

synd att du bor så långt bort, har en dponny som jag skulle velat ha inriden :D

#10 Snart kommer jag ha alla in/utsläpp själv (när det bara är mina hästar kvar). Men annars är meningen att det ska vara kollektivt och det har jag även skrivit i annonsen.
#11 Vart bor du ?

#12 Jag bor i Nynäshamn, ett par mil utanför Stockholm

#13, Okej, ja det var ju en bit, tyvärr! :P