Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 836 ggr
elin
0

Neeeej. :(

Min älskling hostar till ibland.. Ibland när hon äter höet, eller när de e kallt o vi skrittar i skogen.. varför blir det så här?

Jag blir helt knäckt .. hon hostar mkt sällan.. Men med tanke på hennes låga ålder blir jag orolig. Hon e trots allt bara 5 år i sommar.

Vad ska jag göra? :(

/Elin

elin
0

Oroar jag mey i onödan?

Kan hon va förskyld?

Ska jag ta kontakt med veterinär?

Kanske jag blir klassade som ridsport i fokus tönt nu.. men jag e otroligt dalltig med älsklingen min.

MVH Elin

/Elin

Tummelisa
0

Det beror lite på hur du har henne i kondis. En av mina hästar jag hade när jag var yngre, hon hostade till lite ibland när jag inte hade ridit henne på ett tag, hon kunde även låta lite konstigt när hon andades, alltså när kondisen inte var så bra. Hade veterinär ute och de hittade inga fel. Kansek lite känsliga luftrör bara.  Detta fenomen återkom varje år, vintertid när kondisen var sämre och så länge hästen fanns på jorden.

elin
0

tack för svaret

/Elin

Donn
0

Det kan ju bero på årstid, väder, miljö och foder. Min ponny är "kroniker" och hostar oftast en eller två gånger precis då han tar de första travstegen. Men vissa dagar kan han hosta mkt mer och andra dagar inget alls.

Men jag säger som tummelisa, det beror nog mkt på om hästen är igångsatt eller ej. Vänta tills det blir vår och härligt, så ska du nog se att hostan är så gott som helt väck :)

E_hjo
0

du sa att du ger henne hö… se till att du blöter höet ordentligt.

gejsa
0

Hästar hostar till ibland utan att det är fel på dom också. Som om vi när vi sätter i halsen så hostar vi. Det behöver ju inte vara något fel för det.

jo
0

Min älskling är bronkit pålla , om jag inte vattnar igenom höèt ordentligt så får hon hosta direkt, samt vad jag inte bör göra är sopa i stallet när hästen är inne , stå på halm, ej viss spån heller .

Linda
0

-jag tycker att man alltid ska ta svalgprov på klinik på hosthästar annars riskerar man att få konstant problem.

-Kontakta din distrikts vet, för balprov och/eller din klinik för röntgen.

Vänligen/Linda

elin
0

#8 vad gör man på ett svalgprov?

/Elin

jo
0

Har jag inte gjort utan vet bara lyssnade och kände i svalget, vad det innebär med svalg prov vet jag inte men kan tänka mig att dom tar en odling för att konstatera om det är någon form av ev bakterier eller virus, ungefär som när vi går till goktorn för en undersökning ang halsfluss.

eken91
0

elin asså det sista du ska göra e att känna dej töntig för att du oroar dej för din häst!!!!//karre