Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4254 ggr
Chieko
0

Bettlöst alternativ

Jag har en medryttarhäst, ett arabsto på 17 som jag hjälper ägaren att sätta igång. Hon vill gärna att hon rids bettlöst och har just nu ett där remmar korsas under ganachen, detta från Hööks eller liknande.

Det funkar utmärkt i skritt men när vi börjar trava sätter Acusia fart, hon vill helst rusa i galopp… Och då måste jag ta, hon har inte kondition nog att sticka iväg och jag måste få lov att ha kontrollen. Problemet är att jag tycker att när jag väl tagit så sitter remmarna kvar hårt, det blir alltså omöjligt att ge eftergift.

Av detta blir hästen naturligtvis stressad = hon höjer huvudet och springer ännu mer… Finns det någon som har en trevlig idé? Jag är lite inne på att testa bett men ägaren får såklart bestämma och hon vill ha bettlöst.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Salander
0

Jag hade också det tränset förr, hade samma problem, det blev liksom aldrig nån eftergift i remmarna, fick böja mig fram å lirka loss hela tiden. Jag red mycket på hackamore förr (med korta skänklar) Sen har jag ridit med sidepull och nu rider jag i repgrimma eller vanlig grimma som har ganska smala remmar. Grimma med breda remmar blir för otydligt i ridningen. Men nått av dessa kanske kan vara värt att prova? :)

Elshira
0

Det är så olika vad olika hästar föredrar, men du kan ju prova sidepull (man kan göra om en remontnosgrimma till sidepul), repgrimma (du kan ju göra en egen med båtrep från biltema, det har jag!), "ponnyhack", eller att helt enkelt byta ut remmarna i det bettlösa hon har mot rep som löper lättare.

Jag är själv inte så förtjust i just det där bettlösa som ni använder nu efter som att det ger tryck mot hela kinden i princip, gapar hästen så kan den inte stänga munnen utan att bita sig i kinden då.

Hakuna matata!

Peppe
0

med tanke på att hästen redan nu drar iväg skulle jag absolut inte rida i bara grimma, låter livsfarligt. ett hackamore minst om ägaren vägrar bett (eller om hästen ej kan gå med bett) tills hästen lugnat ner sig (kanske hackamore + repgrimma vore ett alternativ?)

säkerheten måste alltid gå först.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Elshira
0

#3 Repgrimma går för visso inte att styra med på samma vis som hackamore (om man inte är van) men två smala remmar kan uppfattas lika starkt för hästen som hackamore (de med korta skänklar har ju i regel stor anläggningsyta över nosen och ludd). Så behöver man få stopp på en skenande häst kan man göra lika som med vanligt bett, dvs bara ta tag hårt i en tygel. Det går inte med hackamore.

Och efter som hästen redan nu verkar få panik av något som spänner åt runt kan det mycket väl vara så att att repgrimma eller sidepul ned rep över nosen uppfattas som skarpare/mer "stopp" för hästen. Dessutom kommrt trycket bara från ett håll då och trycker bakåt istället för både och.

Men givetvis kan man prova att sätta på både det träns som används och repgrimma samtidigt. Om hästen kan ridas på bett normalt sett skulle jag hellre ha det i kombination med något förslag och sedan rida med dubbla tyglar.

Prova bara innan man rider ut att rida runt lite i paddocken och gör halt och sväng och se att hästen förstår vad man menar i.af :)

Hakuna matata!

Peppe
0

#4 jag har ridit i bara repgrimma på min gamla c-ponny många gånger, ända tills han stack med mig. det gick inte fort på något vis det det gick helt enkelt inte att stanna, så han galopperade hela vägen hem på isgata. det var en häst som aldrig ens antydde till att dra iväg i vanliga fall. så nej, jag tycker inte att repgrimma är ett bra alternativ och absolut inget bra medel för att få stopp på en häst som redan innan har lärt sig att dra iväg.

prio 1 måste vara att lära hästen att sluta dra, med det medel som krävs. uppenbarligen är ju inte hästen redo att ridas i bara grimma än.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Elshira
0

#5 Ja om jag säger att min hingst skiter fullständigt i bett och att man drar kedja under när han ska träffa andra nya hästar, men han är väldigt kännslig över nosryggen vilket gör att jag har mer kontroll…

Bara för att din häst gjorde så betyder det inte att alla hästar gör det. Men efter som att denna häst uppenbarligen reagerar negativt på att trycket runt nosen är där så kanske det går bättre om det bara kommer framifrån.

Sedan är det givetvis så att repgrimma är skarpare än sidepul, dock ska den vara gjord i ett styvt och smalt rep, inte de tjocka bommulsrepen som töjer sig som t.ex hanspo säljer.

Ett hackamore är ju normalt sett mjukast på nosdelen men skarpare under hakan vilket egentligen ger mer smärta underifrån, vilket hos vissa hästar som bara vill undan trycket kan resultera i att de kör upp huvudet. Ett stångbett däremot är skarpare inuti munnen (rund istället för kedjans platta yta) vilket gör att smärtan oftast blir större i munen = bakåt/neråt.

Men som du säger är ju målet att kunna få stopp på hästen enklare eller aldrig hamna i den sitsen, tills dess ska den ha det hästen stoppas bäst av, oavsett om det är ett vanligt bett eller något bettlöst. Alla hästar reagerar olika mycket på tryck, vissa mycket andra inget alls, vissa hästen blockerar smärta och kan flippa ännumer av t.ex ett skarpt bett medan andra kan väckas ur sin panik och man kan återfå kontrollen.

Hakuna matata!

Zabbio
0

Ridkapson. Fast järn över nosen, inga remmar som fastnar, samma funktion som tränsbett men sitter inte i munnen.Kan vara bra att veta att stöd i bettlösa alternativ fortare ger smärtsignaler än stöd i bett. Det finns mer nerver mot ben över nosen och mindre möjlighet  för hästen att mjuka upp kontakten (tex kan den flytta bettet med tungan, trycka upp det lite från lanerna osv, men på nosen sitter hårt mot hårt konstant). Så sikta inte mot stöd  - hästen måste hålla upp sig själv, däremot en väldigt lätt kontakt - utan glapp - kan vara bra. Sätt gärna ett fårskinn runt kapsonen, det hjälper till att lyfta den från nerverna men om du måste ta i vid något tillfälle trycks det lätt ihop så att metalldelen ger ett tydligt tryck.

Se till att ha kontroll på ridbanan först innan ni rider ut (eller rid ut i skritt och trav om det funkar bra). Träna på halt för röst och sits, typ ''western stopp'' tills det funkar även i galopp. (ett bra sätt att träna in det är att helt enkelt skritta, säga kommandot+sitta till vilket sätt man nu vill lära in) + ge efter på tygeln, vänta 2 sekunder (håll kvar sitsen), ta i tygeln mjukt tills hästen stannar. Stå en sekund, vänd åt ett annat håll  alternativt backa (variera gärna, men stå still en sekund först). Efter ett antal upprepningar börjar hästen fatta, men man måste vara konsekvent och tråka med det tills det sitter. Ett mjukt och effektivt sätt även om det tar lite tid innan poletten trillar ner ibland. Man ger efter på tygeln först för at hästen ska kunna använda  hubvudet och balansera sig till ett bra stopp, hellre än tvärnita på frambenen eller lära sig att det är obekvämt och slänga upp huvudet istället.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Salander
3

Verkar som flera har tolkat det som att jag tycker att trådskaparen ska rida med grimma /repgrimma bara för att jag skrev upp att jag testat det, så menar jag såklart inte. Hon efterfrågade bettlösa alternativ och jag radade upp de jag har provat, inget mer med det. Klart säkerhet går först, repgrimma är inte nått man bara slänger på å rider iväg ut i skogen med! Vela bara säga det för jag fick känslan av att det blev irritation över det jag skrev som svar till henne på vilka bettlösa alternativ som finns. Alla hästar är olika, man får prova sig fram! Bara för att min häst trivs bäst på repgrimma så gör ju absolut inte alla andra det. Hoppas iaf att trådskparen hittar en huvudlag som hästen trivs med!

Chieko
0

Tack för alla tips. Ska prata med ägaren om det. Hästen har dock stukat sig eller nåt nu, halt i alla fall så blir ingen ridning på ett tag.

/Karin

ponnyfotot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag ted en ponny idag som hade någon slags grimma (?) från monty roberts

vill tilllägga att den ponnyn funkade jätte bra med denna grimma (?)

se bild:

Jeho
0

Har inte läst de andras kommentarer så vet ej om någon skrivit samma sak. Men om du har en medryttarhäst och ägaren vill att du ska rida bettlöst så tycker jag att det är hon som ska stå för tränset, dvs ett nytt om det du använder idag inte fungerar.

Det finns säkert många bättre alternativ än det du nämnde då detta träns verkar fungera bättre när det är uppmjukat och använt mycket.

Ex på bettlösa metoder är: hackamore, sidepull, bosal, rambo micklem multibridle eller distanstränsen.

Chieko
0

#11 Jo hon kommer nog köpa det/betala för det. I och för sig rider jag gratis (vilket inte annars förekommer i göteborgsområdet) men hon bad mig kolla upp lite eftersom det är jag som rider mest.

/Karin

Jeho
0

okej, då skulle jag nog rekommendera: sidepull, distanstränsen eller de som heter rambo micklem multibridle :P