Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 1787 ggr
Togla
0

Avsmak pga stallet

Igår var jag och kollade på en häst, hästen var underbar, och jag vill så gärna köpa han. Saken är just den att han MÅSTE stå kvar i stallet, då han är i princip omöjlig att lasta samt att han har mått mycket dåligt i andra stall. Så jag förstår

MEN , jag vet inte hur jag ska beskriva detta, men jag fick rent ut sagt ångest av att va i stallet, det kändes inte alls som ''mitt stall'' alltså ett stall som passar mig. Allting var jättefint, fina stora hagar, utmärkta ridvägar men somsagt, något i magen sa till mig att nae, detta stall klarar jag inte av att vara i

Vilket är såå synd då jag så gärna vill ha hästen!

Har detta hänt er nångång?

MVH Elin

NinjaKakan
0

asså, det där är ju lite konstigt. Att man inte får flytta hästen -_- Om ni ska flytta då ? Då måste ni ju ta han med er. Udda. Och att hästen har mått dåligt i andra stall, då måste jag fråga på vilket sätt ?

NinjaKakan
0

Köper ni hästen är det ju ER häst och inte gamla ägarens. verkar som hon har lite seprationsångest eller något. Såklart ska man se till hästen, men det kan ju inte vara ett krav från ägaren att den ska stå kvar där. Lastningsproblem kan man arbeta bort.

Togla
0

Jaa lite halv konstigt är det, Han har varit väldigt deprimerad , rädd. Då han antagligen blivit slagen av förr förra ägarna eller nått( han har bott hos 3 stycken innan ) Och enligt tjejen som har han nu , samt stall ägaren så mår han myycket bättre.. Men jag vet inte, det gnager lite i mig. för usch vad jag vill ha honom!

MVH Elin

Togla
0

#2 exakt så jag tycker. Seperations ångest har hon garanterat då hon älskar hästen!

MVH Elin

NinjaKakan
0

För det första så köper ni honom är det er häst. Ni kanske kan komma överrens om att ha honom på prov i nån månad och testa och flytta honom till ett stall som passar dig. Är hästen otrygg och rädd är det inte så konstigt att han mår dåligt. Älskar hon hästen, det är ju bra för då vill man ju den det bästa, men det får inte ta överstyr :P Varför säljer hon hästen ?

Togla
0

#5 Hästen som hon beskriver är en häst som behöver otroooligt mycket tillit till sin ägare, hästen behöver otroligt mycket kärlek , det skulle aldrig vara ett alternativ för honom att ha tex, en ägare samt en medryttare. Utan han behöver en person endast en person att känna sig trygg med,

Hon säljer han pga hon fått barn och då inte hinner med honom:)

MVH Elin

NinjaKakan
0

Okej. Men har man en riktigt duktig medryttare som kan bygga upp tilliten hos honom så ser jag inte det som ett problem. Sålänge hästen inte far illa av det.  Köper du honom får du ju bygga upp honom från scratch så han känner sig trygg, men det känns redan som du är medveten om det ^^ Hade jag varit dig hade jag pratat med ägaren, lagt fram ett förslag om att prova ha honom i ett annat stall i ex antal månader. Sålänge han har trygghet hos en kompis och hos dig så borde det fungera känns det som. En häst är ju inte trygg direkt oavsett vad du gör med honom eftersom han inte känner dig. Så är det ju, men det borde fungera även fast man får nog räkna med problem med honom det första taget.

Känner du att detta verkligenn är en häst du vill ha så hade jag disskuterat fram en lämplig lösning med nuvarande ägaren. ^^

Togla
0

#7 jag har precis mailat henne ang hur jag känner. Och det skulle va så otroligt skönt om hon och jag kunde komma på en lösning :) tack så mycket för ditt svar!

MVH Elin

NinjaKakan
0

Det är ingen fara ^^ Det är bättre att du berätta för henne hur du känner angående det. Sen får hon lite aceptera att du faktiskt kommer bli den nya ägaren och kommer ta hand om hästen på ett bra sätt.  Om hon nu själv ser att du är en person hon kan tänka sig att sälja sin häst till. Tycker att det är viktigt att det känns okej för båda parter ^^ Du kan ju inte direkt lova att du aldrig kommer flytta ifrån den stan och då måste du ha med dig hästen oavsett om hon vill eller ej :P

Togla
0

#9 jo men exakt!, men att jag sen kommer göra allt för att han ska slippa flytta från ev andra stallet är ju liksom en sak. Och eftersom han är så otroligt rädd för transporter kommer jag ju göra de bekvämt för han att han kommer slippa dom så mycket som de går ( om tex vet behövs får jag försöka få vetten till oss ist för att vi åker dit )

MVH Elin

NinjaKakan
0

Aboslut kan man göra det ^^ Men det bästa är om du kan få han att inte vara rädd för transporten. Träning,träning och träning. Han ska inte behöva vara rädd för en sån sak. Det är ju ett måste ibland om det t.ex blir akut och han måste in medebums till vet ^^ Då är det bättre att han vet om att detta är en transport,här kommer jag stå, här ska jag vara och det är inget farligt ^^

Det finns säkert folk här som kan ge dig tips på transportträning om du inte är helt 100% säker på det själv ^^ Kolla in NH i fokus om du känner att du behöver hjäp med övningar och allt annat :D

NinjaKakan
0

Måste säga att jag blev väldans nyfiken på denna hästen och hade velat träffa honom faktiskt. Har hållt på lite med problemhästar innan. Men nu har jag inte hållt på med hästar på..1 år minst :/ Har inte pengar och tappade orken efter mitt fullblod. Tråkigt men sant. Men ska börja igen såfort jag blivit rik :D

Togla
0

#11 12 , jaa men precis!! Haha asså han är otroligt speciell , och jag tror på att det är pga hans osäkerhet helt enkelt, han behöver en trygg hand . men han är vacker, otroligt fin att titta på , och väldigt stoor. och hiimla mysig:D

men nu ber jag till gudarna hära att hon ska ändra sig lite;)

MVH Elin

NinjaKakan
0

Ja, en trygg,snäll och fast hand brukar lösa det mesta ^^ Iallafall enligt mig :D Ja, ska jag vara ärligt ska hon nog va glad om hon får sålt hästen till någon som går med på att ha kvar hästen i stallt där den redan är :P För jag hade flyttat min häst om jag hade köpt honom till mitt ursprungliga stall. Sen ska det ju fungera med bussförbindelser om man tar det, osv osv. Mycket som ska klaffa när man håller på med hästar :P

pebb
0

Du kanske skulle kunna ha kvar honom i det stallet tills du har byggt upp ett förtroende och sedan när han litar på dig så skulle du kanske kunna flytta honom. Eller så inser du att stallet inte var så farligt ändå. :)

NinjaKakan
0

Ja eller det som #15 har som förslag. Det måste ju gå och lösa om du nu har fastnat för honom.

sofiek90
0

Om hästen står kvar i stallet får i alla fall jag en känsla av att den nuvarande ägaren kommer att göra det mesta ändå och då får inte TS som ny ägare chansen att lära sig allt om hästen och vad han behöver. Svårt att förklara, men jag får den känslan att TS som ny ägare inte får chansen riktigt om han står kvar. Det får hon ju i ett annat stall där f.d. ägare inte hänger.

Nu hade nuvarande ägaren fått barn, men jag vet flera som har småbarn och ändå hinner med hästarna.

MVH

Sofie

NinjaKakan
0

#17 , där satte du orden mitt i prick på vad jag har haft för känsla :P TAACK :D

sofiek90
1

#18 hahaha :D

Jag hade personligen inte köpt en häst som vart tvungen att stå kvar utan i så fall haft den som medryttarhäst tills bandet stärkts mellan mig och hästen. Annars kanske hästen inte har dåliga erfarenheten av lastbil, utan bara av transport och i så fall försäkt hyra/låna en lastbil för flytten.

MVH

Sofie

idaklausner
0

Om du väldigt gärna vill ha honom kan du ju köpa honom och träna mycket på just ökat förtroende-lastning-ledarskap. När det sedan går bra kan du ju bara köra hem honom. Då är det ju din häst och då får du väl göra "vad du vill" med honom.. Glad

Rafflan
0

Det går att rida långturer till nya stall ;)

Togla
7

Allihopa!

Tack för era svar

JAG FÅR KÖPA HONOM OCH FLYTTA HAN!

Men hon sa att lastningen blir helt mitt problem;) så den 1 februari kommer jag stå som ägare åt han. Så himla glaaad, och jag har ju redan hittat en ev stallplats! JIHOOOO :D

MVH Elin

sofiek90
0

#22 Grattis till din nye häst :D

MVH

Sofie

Tusen
1

#22 Om din nya häst är rädd för transporter så försök att få tag i en liten hästbuss istället (för B-körkort). Dessa är rymligare och hästen är lättare att lasta in i dessa samt att de kan åka baklänges i den. Något som många hästar föredrar.

NinjaKakan
0

GRATTIS :D Jag sa ju det gick o lösa :D

AusaBausa
0

grattis o lycka till med nya hästen!

Togla
0

Tack allihopa:D

MVH Elin

Cola&Bacardi
0

Grattis och lycka till! :)

Mvh Linnea 

Peppe
1

tänkte precis skriva samma sak som #24, försök hitta en lastbil istället. hittar du ingen liten att hyra så kan det fortfarande vara lättare med en lastbil i form av en transportfirma (hästtransportör) istället för en vanlig transport. lycka till!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

pebb
0

Grattis! Hoppas att allt går bra!

[trail]
0

Grattis :) Förmodligen har han haft någon hemsk transportresa innan, vingligt, skumpigt, ryckigt kanske. Så det viktigaste är att han får en lugn och stabil förare vid flytten.

Rafflan
0

#31 behöver inte alltid vara så, min polle kan man inte köra i transport, han hoppar över bomen så så fort vi ska någonstans måste vi låna en lastbil, ganska jobbigt om man vill tävla. I lastbil, står han dock lungt, så länge man inte tar av någon häst och lämnar honom kvar för då riskerar man att han också hoppar…

Problemet går inte heller att träna utan att riskera att han skadar sig, för han har inga problem att gå på transporten och stå där, men när bilen börjar rulla kommer problemen…

[trail]
2

#32 Vet att det inte alltid behöver vara så, men ofta är det ett av de största problemen som inte folk tänker på.

Jag är övertygad om att din häst går att träna till att vara enkel att lasta med rätt person, kunskap och bra körning, men det är ju inget som är enkelt. Din häst bör ju ha varit med om någon hemsk/obehaglig upplevelse under just körningen eftersom det är då han reagerar?

Rafflan
0

#33 Lasta är absolut inget problem.

Inte som jag vet om, förra ägarna har haft honom sen han var unghäst och en dag så hoppade han bara över, dem är ju erfarna förare av att köra häst så tror inte det beror på körningen.

Hur tusan ska man kunna träna i farten? svårt att träna stegvis när det går från 0-100?

Hittintills har faktist ingen kunnat gett mig ett bra tips på hur jag ska träna utan att riskera att han skadar sig = hoppar över bomen.

alexxandra_
2

Träna han som i Ponnyakuten säsong 1. Den hästen gick det ju superbra att lasta efter Tobbe hade varit i farten!:)

Rafflan
0

#35 i ponnyakuten har dem ju problem med lastningen?

Togla
0

Har tyvärr en tråkig nyhet. Ceb som han heter, var ute på en ritt med sin ägare då hon upptäckte att han har enorm smärta i ryggen och belastar sig helt fel.. vilket gör att hon tyckte jag skulle avstå då det lär bli mycket med vetterinär.

MVH Elin

Gronstedt
1

Med risk att låta negativ, så skulle jag aldrig binda mig för en sådan problemhäst som han verkar vara även utan ryggsmärta. I stället skulle jag fråga om jag inte kunde få vara medryttare en tid och se hur det fungerar. Det skulle ju både bli en prövotid och avlasta ägaren.

CelsiusT
0

#34 Sliter han sig? Hur kan han hoppa över bommen om man binder korrekt? Du får binda både ner i bommen och fram framför bommen.

#36 I ponnyakuten 1 så hade dom även problem med körningen av hästen, inte bara lastningen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

alexxandra_
0

Vad tråkigt, men har ni veterinärbesiktat han? Låter ju lite skumt då det låter som hon verkligen inte vill sälja hästen och så helt plötsligt så märker hon att han har ont i ryggen och belastar sig fel, borde man väll märkt tidigare:P Fast vad vet jag, men tråkigt iaf för både dig och ägaren. Hoppas du snart hittar någon annan häst som passar dig!:)

sofiek90
0

Ta ut egen veterinär och besiktiga hästen. Att nuvarande ägare inte vill sälja vet du redan..

MVH

Sofie

Togla
0

Jag tycker det är skumt att han inte varit försäkrad på ett helt halvår…

Han har två fodervärdar som dessvärre inte alls tagit hand om honom , och hon tror att dom måste gjort nått som gjort att hans rygg blivit så.

Eller så är det bara ett trick , att hon inte vill sälja, vem vet..

MVH Elin

NinjaKakan
0

Asså det där lät ju väldigt konstigt. Säg till henne att du tar ut din egna veterinär och så ska dom kolla på den snarast eftersom du är väldigt intresserad av han ^^ Så vill hon inte sälja så borde det komma fram innan du tar ut veterinären, för då vet hon att du är seriöst och faktiskt verkligen vill ha hästen. Känns inte som man kan fejka ryggont.

Caspianowner
4

¤ 42 Det behöver inte var skumt att hon avsluta försäkringen på hästen. Hon kan helt enkelt ha dålig ekonomi. Mycket vanligt.

Att sen det är uppenbart att hon inte egentligen vill sälja hästen utan hon då försöker på att få någon att köpa hästen och sen samtidigt få hästen att bli kvar på gården och någon annan får ta kostnaderna runt hästen. Så kan hon på så vis dels få loss lite pengar samt få besparas på utgifterna runt hästen foder, veterinär, hovslagare mm.  Och ändå ha ut det goda med hästen då den då står kvar hos henne.

Smart drag av henne och någon finns det alltid som går på det. Sen kommer striderna som brev på posten. Har sett detta förr och det har aldrig slutat lyckligt.

Mitt råd Glöm hästen Låt ägaren till hästen hitta ett annat offer. För offer blir du om du går dig in djupare i den här affären.

sofiek90
1

Jag tror att det är en bättre lösning för ägaren att hitta medryttare/delfodervärd som betalar för att rida och ta hand om hästen + att hästen är kvar i stallet hos henne.

MVH

Sofie

Peppe
2

det finns sååå många hästar tillsalu nu, det är verkligen köparens marknad. jag tycker du ska leta efter en annan häst. att köpa sig problem är onödigt, för problemen kommer sen ändå vare sig man vill eller inte!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

AusaBausa
0

låter helt kalrt väldigt lurt..verkar itne som ägaren vill sälja…

glöm hästen o leta vidare..eller om du absolut vill ha denna häst ta ut egen vette o kolla hästen.