Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1693 ggr
Lauras
3

Att gå i Form

hejsan! skulle här om dagen förklara för min kompis hur man gör för att få hästen att gå i form och att "jobba med formen" då ja upptäckte att jag faktiskt inte riktigt kunde förklara hur man gjorde! någon som kan göra ett försök?! :D //Laura!

JoannaLi
0

Hovavtryck! ^^

Arkan
2

Bra uppvärmning är A och O, man kan inte hoppa upp på en häst och tro att den ska gå i form och kröka fint på nacken redan i första traven.

Sen får man ju helt enkelt se till individen.
Men hästen måste ha frammåtbjudning, så aktivera den i ett bra tempo, och försök sedan att få hästen mellan hand och skänkel genom att ge ett stadigt stöd i handen, så pass mycket/lite så hästen kommer i balans. Att ställa hästen och rida på volt eller i öppna kan hjälpa till på traven då hästen får in bakbenen under sig.

Ällting handlar om att få hästen i balans, aktivera den mellan skänkel och tygel. Inget lätt jobb om man har en häst/ponny som inte är van eller har muskler och utbildning för det ;)

Uss
0

"Kröka på nacken" = eftergift i nacken är en DEL i att gå i form och det tycker jag nog att de kan göra omgående, men för att det ska bli "form" av det ska hästen vara lösgjord och samlad också - det tar tid och då kan man arbeta som #2 säger.

Det finns ju olika form, från lång och låg (som man använder till unga hästar) till kortare, mer samlad form.

Det man strävar efter är att få hästen att arbeta igenom ryggen, att "höja sig" vid manken och sträcka ut överlinjen samt att komma in med bakbenen under sig.