Beslutsångest ang. stallplats
Jag ska ev. ta hem min f.d. medryttarhäst på foder i sommar. Har lite problem att bestämma mig vilket stall jag ska stå i, har två alternativ.. Hästen i fråga är en kallblodstravare, och vi vill kunna träna regelbundet och komma ut på lite hopptävlingar tillsammans.
Stall 1.
Stallhyra ink hö och spån: 2180 kr/mån
Kollektivt (4-5 fodringar/vecka).
Underbara beten, juni-aug är stallhyran 1000 kr/mån.
Ligger ca 2 mil bort, bil krävs vilket ger bensinkostander på minst 700 kr/mån.
Ridbana finns på gården, Ridhus ca 40-50 min ridväg bort (vet dock inte om det arrangeras träningar där regelbundet). Underbara ridvägar!
Gratis dressyrträningar så ofta jag vill.
Hästens ägare står i detta stall med sina andra hästar. Jag kan få en massa hjälp av henne med mockning och skjuts till träningar/tävlingar osv.
Genomsnittlig stallhyra ink bensin: 2 585 kr/ mån
Stall 2.
Stallhyra ink hö och spån: 2800 kr/ mån
Halvkollektivt (vi delar på söndagarna, ca 1-2 intag/mån).
Betydligt sämre bete och en stallhyra på 2000 kr/mån i juni-aug.
ca 5 min bilväg diteller 20 min cykelväg
Ridbanor finns på gården. 10 min bilresa till ridhus där det hålls många olika regelbundna träningar.
Hoppträningar hålls 1 gång/vecka
I detta stall har jag varit sen barnsben och trivs superbra där! Här finns mycket ridsällskap också. Här behöver jag dock klara mig lite mer själv med tävlingar.
Genomsnittlig stallhyra: 2 600 kr/mån
Kostnaderna blir i slutändan rätt lika så det har ingen direkt avgörande betydelse. Men har ändå svårt att bestämma mig, vill ha den närhet till stallet och de träningsmöjligheter och ridsällskap som finns i stall 2. men samtidigt vill jag kunna ha samarbete med hästens ägare i stall 1 och hästen får också mycket bättre hagar och bete där..
Hur skulle ni gjort i ett sånt här val?
Om det inte vore för att hästens ägare var i stall 1 så hade jag lätt valt stall 2. Sen hur bra/dåligt det är att hästägaren finns i stall 1 är ju lite olikahur man ser på det. I stall 2 kommer du känna att hästen är din, du tar ansvaret och besluten. I stall 1 kommer hästägaren att vara där och påpeka saker, vara med och besluta om saker, lägga sig i. Samtidigt, om man trivs ihop) så kan man även få en hel del hjälp. Så det är ju lite dubbelt. Men jag hade nog i slutänden valt stall 2 om hästägaren tycker det är okej att man flyttar hästen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Hästen står just nu inte i något utav stallen utan hon är hos en annan fodervärd.
Jag ser det bara som positivt att vara i samma stall som hästägaren, vi har ofta samma värderingar och funkar jättebra ihop, vi har tidigare stått i samma stall länge utan några problem alls. Så att hästägaren är i stall 1 är bara en stor fördel både för mig och hästen eftersom vi kommer få hjälp av henne.

Håller med #1.
Jag skulle nog prioritera trivsel för dig och hästen. Att ha många att rida med osv. Tror även det kan vara lite jobbigt i längden att ha måstet att åka så långt (som till stall 1) när det är kollektivt.
När det gäller betet så går det ju alltid flytta hästen till ett sommarbete istället för att ha kvar den i stall 2 på sommaren.
Som #3 skriver så är det jobbigt at behöva åka långt. Har haft det själv så jag prioriterar närheten, ridsällskap och träningsmöjligheter (närheten till faktiska tränare och instruktörer i det man vill tävla i).
Medarbetare på westernridning.ifokus